Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse

Forord

Indledning
   Om antologien
   Om de enkelte artikler

1 Naturfagsdidaktisk Ouverture Begreber og udviklingstendenser
   1 Begrebsafklaring
      1.1 Begrebskomplekset omkring “naturfaglige uddannelser”
      1.2 Begrundelser & mål
   2 Internationale udviklingstendenser på naturfagsområdet
      2.1 Beyond 2000
      2.2 Om Project 2061
      2.3 STS-bevægelsen
      2.4 Opsamling på Beyond 2000, Project 2061 og STS
   3 Referencer

2 En kompetencebeskrivelse af naturfagene
   1 Hvad er kompetencer?
      1.1 International brug
      1.2 Literacy
      1.3 Kompetencebeskrivelser i Danmark
      1.4 Kompetence i relation til kvalifikation, dannelse og kernefaglighed
      1.5 Kompetencer som individuel eller social kategori?
      1.6 Kompetencebegrebet som det anvendes i denne artikel
   2 Kompetencer i et læringsteoretisk lys
      2.1 Hvilke typer af læreprocesser aktualiseres af kompetencebegrebet?
      2.2 Hvilke typer af kompetencer tilgodeses i relevante læringsteorier?
      2.3 Nogle pejlemærker for kompetenceorienterede læreprocesser
      2.4 Om progression i arbejdet med kompetencer
      2.5 Om evaluering af kompetencer
   3 Naturfaglige kompetencer
      3.1 Naturfagenes egenart
      3.2 De enkelte naturfags kompetencer
      3.3 Hvad med indholdet?
   4 Naturfaglige kompetencer i uddannelsessystemet en syntese
      4.1 Naturfaglige kompetencer på langs
      4.2 Eksemplificeringer og cases
   5 Konsekvenser af en kompetencebeskrivelse af naturfagene
   6 Referencer

3 PISA og andre internationale komparative undersøgelser
   1 Formål og metode
      1.1 Formål
      1.2 Metode og udvalg
      1.3 Testen
   2 Definition af “scientific literacy”
   3 Tre dimensioner af naturvidenskabelig kompetence
      3.1 Procesdimensionen Naturvidenskabelige arbejdsmåder og tankegange
      3.2 Naturvidenskabelige begreber
      3.3 Kontekst situationer og anvendelsesområder
   4 PISA og naturfagene i folkeskolen
   5 Danske resultater i et internationalt og nordisk perspektiv
      5.1 Danske 15årige
      5.2 Spredning
      5.3 Proceskompetence vs. begrebsforståelse
      5.4 Kønsforskelle
      5.5 Køn og proceskompetence vs. begrebsforståelse
      5.6 Opgaveformat
      5.7 Danske 16årige
   6 Danske resultater i forhold til læseplaner og praksis
      6.1 Hvad forventes af danske elever?
      6.2 Prioriteringer i lov og praksis
      6.3 Spredning og kønsforskelle
      6.4 Danske resultater i internationalt perspektiv
   7 Referencer

4 Rids af enhedslæreruddannelsens, fagkredsens og almendannelsesbegrebets historie
   1 Indledning
   2 Enhedslæreruddannelsens udvikling
   3 Udviklingen i grundskolens fagkreds
   4 Almendannelsens indhold og gymnasiet
   5 Konkluderende bemærkninger
   6 Referencer

5 Naturfagene i folkeskolen
   1 Forskning i skolens kerneydelse
      1.1 Fokuspunkter
   2 Fokus 1: Klassens lærerteam og dansk/matematik
   3 Fokus 2: De ændrede organisationsformer og tidsproblemet
      3.1 80 timer skrumpede til 51 lektioner et eksempel
      3.2 Naturfag i temaperioder
   4 Fokus 3: Sammenhæng mellem naturfagene i skoleforløbet
   5 Fokus 4: Lokaler og omkringliggende arbejdsfelter
      5.1 Andre mulige undervisningsrum
   6 Fokus 5: Undervisningsmaterialer og den praktiske dimension
   7 Fokus 6: Faglighed og fagkultur
   8 Fokus 7: De enkelte fag
      8.1 Natur/teknik
      8.2 Biologi
      8.3 Geografi
      8.4 Fysik/kemi
   9 Fokus 8: Evaluering
      9.1 Prøver i fagene
   10 Fokus 9: Udviklingsarbejde i folkeskolen
   11 Afsluttende kommentar
   12 Referencer

6 Undervisningspraksis i de naturvidenskabelige fag i ungdomsuddannelserne
   1 Lærernes forestillinger og kompetencer
      1.1 Lærernes forestillinger om læring og undervisning
      1.2 Lærernes forestillinger om fag
      1.3 Lærernes faglige og pædagogiske kompetencer
   2 Undervisningsformer og undervisningsmateriale
      2.1 Undervisningsformer
      2.2 Brug af IT
      2.3 Lærebøgernes dominans
   3 Elevholdninger og forudsætninger
   4 Styringen efter eksamen
   5 Naturfagene i skolens liv
      5.1 Udviklingsarbejde
      5.2 Naturfagenes status
   6 Referencer

7 Kridt og kedsomhed et kritisk blik på universiteternes indledende grundfagsundervisning
   1 Basics first
   2 Vadestedet
   3 Begrundelsen der blev væk
   4 To udveje: fagintegration eller nye begrundelser
      4.1 Nye begrundelser for de matematiske fag
      4.2 Fagintegration
      4.3 Afrunding
   5 Referencer

8 Børne- og ungdomskultur og naturfaglige uddannelser
   1 Indledning og afgrænsning
   2 De samfundsmæssige rammer for børne- og ungdomskulturen
      2.1 Orienteringstabet
      2.2 Individualiseringen
      2.3 Hverdagslivets organisering
      2.4 Konsekvenser for børne- og ungdomskulturen og uddannelserne
   3 Generelle indstillinger til uddannelser
      3.1 Studiet skal være personligt meningsfyldt
      3.2 Man skal vælge selv
      3.3 Alt er foreløbigt
      3.4 Ambivalens
      3.5 Rationaliteten i de studerendes indstillinger
      3.6 Konsekvenser for uddannelser og uddannelsesvalg
   4 Særlige forhold vedrørende teknik og naturvidenskab
   5 Betydning af børnenes og de unges kultur i forhold til teknologi og naturvidenskab
   6 Afslutning
   7 Referencer

9 Den ændrede opfattelse af naturvidenskabens arbejdsmetode og struktur
   1 Standardbilledet af naturvidenskaben før 1960
      1.1 Logisk positivisme
      1.2 Kritisk rationalisme
      1.3 Den historiske fremstilling af naturvidenskaberne
   2 Oprøret i 1960’erne
      2.1 Kuhn: Revolutioner og paradigmer
      2.2 Implikationer af Kuhns beskrivelse
      2.3 Andre oprørere
   3 Videnskabssociologiens fremmarch
   4 Kritik og stagnation
      4.1 Miljøbevægelsen
      4.2 Skandalehistorier
      4.3 Stagnation
   5 Science Wars
   6 Hvordan formidles billedet af naturvidenskaberne?
      6.1 Den indre spænding i Kuhns position
      6.2 Fagdidaktiske diskussioner
      6.3 Spørgsmål til overvejelse i det videre arbejde
   7 Referencer

10 Inspiration fra udlandet nordiske og portugisiske erfaringer
   1 Svenske initiativer
      1.1 NOT-projektet
      1.2 Andre initiativer
   2 Det finske LUMA program
      2.1 Målene for LUMA
      2.2 Implementeringen af projektet
      2.3 Resultaterne
      2.4 Kritik af LUMA
   3 Norske tiltag
      3.1 Den norske strategiplan
      3.2 Tiltag i 2003
      3.3 Mandat for “Naturfagsenteret”
   4 Ciência Viva i Portugal
      4.1 Organisation af Ciência Viva
      4.2 Skolerne
      4.3 Befolkningens bevidsthed om naturvidenskab og teknologi
      4.4 Interaktive sciencecentre
      4.5 Vurdering af Ciência Viva
   5 Referencer

Bilag 1: Arbejdsgruppens kommissorium og sammensætning

Bilag 2: Oversigt over bidragsydere til antologien

Litteratur brugt i projektet Fremtidens Naturfaglige Uddannelser

Denne side indgår i publikationen "Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser" som Indholdsfortegnelse
Version 1. 8/12/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forsiden Til næste side

Til sidens top