Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Bilag 1: Arbejdsgruppens kommissorium og sammensætning

 

 

 

Arbejdsgruppen for projektet Fremtidens Naturfaglige Uddannelser blev nedsat i juni 2002 og har gennemført sit arbejde med udgangspunkt i følgende kommissorium udfærdiget af arbejdsgruppen og godkendt af Undervisningsministeriet.

“Regeringen ønsker som beskrevet i handlingsplanen Bedre Uddannelser en samlet og målrettet indsats for at styrke naturvidenskab i hele uddannelsessystemet (side 60). Med henblik på dette nedsættes en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen har til opgave at udarbejde en strategiplan for det naturfaglige område i det danske uddannelsessystem. Planen skal indeholde handlingsorienterede forslag til tiltag der kan udmøntes over såvel korte som lange tidshorisonter, og som dækker alle niveauer på uddannelsesområdet.

Som led i arbejdet med udarbejdelsen af strategiplanen belyses følgende spørgsmål:

  • Hvad er samfundets krav til naturfagene og de naturvidenskabelige fag og uddannelser?
  • Hvordan har kravene ændret sig med tiden?
  • Hvilke faktorer påvirker befolkningens holdninger til natur, naturvidenskab og teknologi?
  • Hvilke faktorer specielt påvirker drenge/mænds og piger/kvinders valg blandt naturfagene?
  • Hvilke kompetencer skal opnås på forskellige trin og i forskellige grene af uddannelsessystemet på det naturfaglige område?
  • Hvordan sikres progression gennem uddannelsessystemet?
  • Hvordan sikres sammenhæng i undervisningen på det naturfaglige område?
  • Hvordan sikres naturfagenes sammenhæng med andre undervisningsfag?
  • Hvordan kan eksterne aktører inddrages i uddannelserne på det naturfaglige område?
  • Hvordan evalueres læring og undervisning på det naturfaglige område hensigtsmæssigt?
  • Hvordan sikres et rationelt forhold mellem undervisningsformer, undervisningsmidler og evaluering?
  • Hvordan sikres kvaliteten af uddannelserne, herunder de nødvendige lærerkompetencer?
  • Hvordan sikres udmøntningen af tiltag på decentralt niveau?

Gruppen kan herudover inddrage andre aspekter som den måtte finde relevante.”

Arbejdsgruppen har haft følgende medlemmer:

Nils O. Andersen,
(formand), professor i atomfysik ved Københavns Universitet

Birgitte Appel,
lærer ved Roskilde Tekniske Skole

Maj-Britt Berndtsson,
lærer ved Sogneskolen i Jægerspris

Lene Lange,
forskningschef på Novozymes

Keld Nielsen,
direktør for Elmuseet i Bjerringbro

Kirsten Nielsen,
lektor i naturfagsdidaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Ole G. Mouritsen,
professor i biofysik ved Syddansk Universitet

Peter Norrild,
rektor ved Aalborg Seminarium

Lene Oddershede,
lektor i biofysik ved Københavns Universitet

Jon Wulff Petersen,
vicedirektør ved Forskningscenter Risø

Katherine Richardson,
professor i biologi ved Aarhus Universitet

Svein Sjøberg,
professor i naturfagsdidaktik ved Oslo Universitet.

Claus Christensen,
undervisningsinspektør i Uddannelsesstyrelsen, har været attacheret arbejdsgruppen.

 

Analyser og rapporter er udarbejdet af strategiplansarbejdetsforfattergruppe, der også har været ansvarlig for sekretariatsfunktionen. Forfattergruppen har haft følgende medlemmer:

Henrik Busch,
lektor i naturfagsdidaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Rie Troelsen,
forskningsassistent ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Sebastian Horst,
konsulent ved Center for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Denne side indgår i publikationen "Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 12 af 14
Version 1. 8/12/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top