Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Tal der taler

- Uddannelsesnøgletal 2002




(Billede : Publikationens forside)

Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse. Nye generationer, nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt sine spor i uddannelsessystemet.

I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet i uddannelsessystemet, krav om effektivisering, decentralisering og mål-og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v.

I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal, der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går og forventes at gå i uddannelsessystemet.

Nøgletallene er grupperet i tre områder:

  • Ressourcer , dvs. udgifter, antal lærere, skoler m.v.

  • Elevbevægelser, dvs. antal elever, tilgang, afgang og overgang fra et uddannelsesniveau til et andet.

  • Resultater , dvs. hvad der kommer ud af uddannelsesindsatsen som fx den endelige uddannelsesprofil for en ungdomsårgang samt sammenhængen mellem uddannelse og ledighed.

Indhold:

1. Indledning

2.1 Uddannelsessystemet
2.2 De unges vej gennem uddannelsessystemet
2.3 Finansiering af uddannelssessystemet

3. Ressourcer
3.1 Samlede offentlige udgifter til uddannelse
3.2 Offentlige udgifter til uddannelse i procent af samlede udgifter i Danmark og udvalgte lande
3.3 Samlede udgifter til uddannelsesinstitutioner efter niveau i procent af BNP i Danmark og i udvalgte lande
3.4 Udgift pr.studerende i Danmark og i udvalgte lande
3.5 Offentlige udgifter til grundskolen
3.6 Offentlige driftsudgifter til gymnasiale uddannelser
3.7 Undervisningsudgifter til erhvervsuddannelser
3.8 Udgifter til de videregående uddannelser
3.9 Udgifter pr.færdiguddannet
3.10 Offentlige udgifter til voksenuddannelse
3.11 Udgifter til Statens Uddannelsesstøtte
3.12 Udgifter til forskning
3.13 15-åriges brug af computere på skolen i DK og udvalgte lande
3.14 Antal uddannelsessteder
3.15 Antal lærere
3.16 Elev/lærerratio og normalklassekvotient

4. Elevbevægelser
4.1 Antal elever og studerende
4.2 15-34-årige under uddannelse
4.3 Forventet uddannelsestid
4.4 Tosprogede elever
4.5 Elever,der modtager vidtgående specialundervisning
4.6 Tilgang af elever og studerende
4.7 Ansøgere og optagne til videregående uddannelser
4.8 Overgang fra grundskole til fortsat uddannelse
4.9 Overgang fra gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse
4.10 Elever/studerende der fuldfører en uddannelse
4.11 Fuldførelsesfrekvenser
4.12 Fuldførelsestider
4.13 Ventetid før studiestart
4.14 Elever ved voksenuddannelse
4.15 Deltagelse i voksen-og efteruddannelse i Danmark og udvalgte lande

5. Resultater
5.1 Befolkningens uddannelsesniveau i Danmark og de øvrige EU-lande
5.2 Uddannelsesprofil for en ungdomsårgang
5.3 Udvalgte årganges uddannelsesstatus efter tilgang til de videregående uddannelser
5.4 Ledighed og uddannelse
5.5 Forventet tid i uddannelse,beskæftigelse og ledighed for de unge i Danmark og udvalgte lande
5.6 Indkomst fordelt efter uddannelsesniveau i Danmark og udvalgte lande
5.7 Livsindkomst og uddannelse
5.8 Befolkningen fordelt efter højeste fuldførte uddannelse
5.9 Arbejdsmarkedsstatus for unge,som ikke var under uddannelse
5.10 15-åriges læse-,matematik-og naturvidenskabelige kompetencer i Danmark og udvalgte lande

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Evt. henvendelser Anitta Limkilde-Kjær eller Ken Thomassen

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top