3. Ressourcer
Uddannelsessystemet er en af de største sektorer i Danmark.
Meget store beløb strømmer hvert år gennem denne
sektor.
Uddannelsessystemet er primært offentligt finansieret, fra helt
grundlæggende almene kvalifikationer til specialiserede og videnskabelige
kvalifikationer.
Nøgletal for ressourceforbruget dækker udgifter til undervisning,
personale, uddannelsesstøtte og forskning. Dvs. i princippet
alle former for offentlig og privat uddannelse.
Nøgletal for personale i undervisningssektoren viser, hvor
mange lærere og andet personale der er ansat i uddannelsessystemet.
Støtteordninger til at dække de studerendes leveomkostninger,
som fx SU-stipendier, kan bruges som et mål for, hvor meget ekstra
samfundet yder til uddannelse, ud over de rent undervisningsbundne
udgifter.
For at vise omfang og prioritering i ressourceanvendelsen i Danmark
præsenteres oplysninger om, hvordan og hvor meget der investeres
i uddannelse i forhold til andre lande.
Udgifter til uddannelse angiver alt i alt noget om et lands muligheder
for at give de nye generationer gode kvalifikationer og om mulighederne
for at skabe en velkvalificeret arbejdsstyrke og befolkning.

3.1 Samlede offentlige udgifter til
uddannelse
Danmark bruger årligt 103,3 mia. kr. til uddannelse. De samlede
offentlige udgifter til uddannelse har været stigende siden 1991.
I 2000 udgjorde de samlede offentlige udgifter til uddannelse 103,3
mia. kr. De samlede udgifter til uddannelse er steget med 26,8 mia.
kr. fra 1991 til 2000 svarende til en stigning på 35%.
Stigningsgraden er dog ikke lige stor for alle uddannelsesområder.
Udgifterne til grundskolen er steget med 9,5 mia. kr. eller 29% fra
33,2 mia. kr. i 1991 til 42,7 mia. kr. i 2000.
Udgifterne til ungdomsuddannelserne er steget med 4,6 mia. kr. eller
31% fra 1991 til 2000. I 2000 udgjorde SU-udgiften til ungdomsuddannelserne
2,1 mia. kr.
Udgifterne til videregående uddannelser er samlet steget med
4,5 mia. kr. eller 30% fra 1991 til 2000. Udgifterne til de videregående
uddannelser faldt dog fra 1996 til 1997. En del af den samlede stigning
i udgifterne til videregående uddannelser skyldes øgede
SU-udgifter. I 2000 udgjorde SU-udgiften til videregående uddannelser
5,8 mia. kr., i 1991 3,9 mia. kr.
Endelig er udgifterne til voksenuddannelse steget med 6,8 mia. kr.
eller 64% fra 1991 til 2000.
Det skal bemærkes, at udgifterne i dette afsnit er opgjort
efter en anden metode end i de følgende afsnit (afsnit 3.2-3.10).
Dette afsnit tager udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse
over udgifter i den samlede offentlige sektor.
Udgifterne for de enkelte uddannelsesniveauer summer således
ikke til de samlede udgifter til uddannelse i dette afsnit. Det skyldes
bl.a., at opgørelsen i dette afsnit også omfatter udgifter
til uddannelse uden for Undervisningsministeriets ressort samt andre
former for uddannelsesstøtte end SU.
Tabel 3.1
Offentlige udgifter til uddannelse, fordelt efter uddannelsesniveau,
1991 - 2000
Note: Beløbene for 1997, 1998, 1999 og 2000 er foreløbige.
Opgørelsen indeholder også udgifter uden for Undervisningsministeriets
ressort. Opgjort på finansår.
Figur 3.1
Udviklingen i samlede offentlige udgifter til uddannelse, fordelt efter
uddannelses-niveau, 1991 - 2000
Kilde: "Statistisk Tiårsoversigt 2001" og Finansloven,
diverse år.
3.2 Offentlige udgifter til uddannelse i procent
af samlede offentlige udgifter i Danmark og udvalgte lande
De offentlige udgifter til uddannelse i Danmark udgjorde i 1998 14,8%
af de samlede offentlige udgifter, hvilket var lidt over gennemsnittet
i OECD. Danmark satser meget på uddannelse, og der er tradition
for offentlig finansiering af undervisnings-sektoren.
I 1998 udgjorde de offentlige udgifter til uddannelse 14,8% af de samlede
offentlige udgifter, hvilket var over OECD-gennemsnittet på 12,9%
og EU-gennemsnittet på 11,6%. Andelen var dog højere i
Island (17,8%), Norge (16,1%) og Korea (16,5%).
De offentlige udgifter til grundskole og ungdomsuddannelser udgjorde
8,8% af de samlede udgifter i Danmark mod et OECD-gennemsnit på
8,7% og et EU-gennemsnit på 7,8. I Island, Portugal, Schweiz og
Australien var andelen over 10%, og i Korea udgjorde udgifterne til
uddannelse 12,7% af de samlede udgifter.
Til de videregående uddannelser udgjorde de offentlige udgifter
3,9% af de samlede offentlige udgifter i Danmark, hvilket var over gennemsnittet
i både OECD (3,0%) og EU (2,8%). I Norge var andelen 4,2% og i
Island 5,6% til de videregående uddannelser.
Udgifterne i denne opgørelse omfatter alle offentlige udgifter
til uddannelse, dvs. inklusive uddannelsesstøtte m.v.
Opgørelsen skal ses i lyset af, at Danmark har meget store offentlige
udgifter i forhold til andre lande. De samlede offentlige udgifter udgjorde
i 1998 55,9% af BNP var internationalt set var helt i top; kun Sverige
lå over med 58,2%. Så selv om de faktiske uddannelsesudgifter
er store i Danmark, er der mange andre poster, der vejer tungt på
det offentlige budget (fremgår ikke af tabellen).
At et land bruger en stor andel af det offentlige budget til uddannelse,
kan være udtryk for, at uddannelse prioriteres højt, men
også at uddannelse er et område, der i høj grad påhviler
det offentlige. I de fleste lande, er uddannelse i højere grad
privat finansieret end i Danmark og andre nordiske lande.
Tabel 3.2
Samlede offentlige udgifter til uddannelse i forhold til samlede offentlige
udgifter i Danmark og udvalgte lande - 1998
1) Summen af alle uddannelsesniveauer svarer ikke for alle lande til tallet
for "alle niveauer" i tabellen, idet enkelte lande opgør
udgifter for et niveau mellem ungdomsuddannelser og videregående
uddannelser.
Figur 3.2
Samlede offentlige udgifter til uddannelse i forhold til samlede offentlige
udgifter i Danmark og udvalgte lande - 1998
Kilde: "Education at a Glance, 2001", OECD.
3.3 Samlede udgifter til uddannelsesinstitutioner
efter niveau i procent af BNP i Danmark og i udvalgte lande
Sammenlignet med andre lande bruger Danmark mange ressourcer til uddan-nelsesinstitutioner
på alle niveauer. De samlede udgifter (offentlige og private)
til uddannelsesin-stitutioner udgjorde i 1998 7,2% af bruttonational-produktet,
hvilket er det højeste i OECD.
De samlede private og offentlige udgifter
til uddannelsesinstitutioner i forhold til bruttonationalproduktet (BNP)
lå i Danmark i 1998 på alle niveauer over gennemsnittet
i både EU og OECD.
Danmark bruger svarende til 7,2% af BNP til uddannelsesinstitutioner,
hvilket er det højeste i EU og OECD, men dog på niveau
med Korea (7,0%) samt Island og Norge (6,9%).
Denne opgørelse indeholder kun udgifter til uddannelsesinstitutioner,
og udgifter til uddannelsesstøtte m.v. er således ikke
inkluderet. De private udgifter omfatter bl.a. skolepenge/deltagerbetaling,
der er betydelig i en række lande. Førskole omfatter her
børnehaveklasse samt børnehave for de 3-6-årige.
Til de videregående uddannelsesinstitutioner omfatter udgifterne
både undervisning, hjælpetjenester og forskning. Som det
fremgår af tabellen, er det ikke muligt for alle lande at fordele
udgifterne på uddannelsesniveauer. Summen af alle uddannelsesniveauer
svarer ikke for alle lande til tallet for "alle niveauer"
i tabellen, idet enkelte lande opgør udgifter for et niveau mellem
ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Prioriteringen mellem de forskellige uddannelsesniveauer varierer en
del imellem landene.
I forhold til de øvrige lande ligger især udgifterne til
førskole og grundskole højt i Danmark. I Danmark udgjorde
udgifterne til grundskolen 2,9% af BNP. I Sverige og Norge udgjorde
udgifterne dog 3,0% af BNP, mens de er mindre i de øvrige lande.
Udgifterne til ungdomsuddannelserne udgjorde 1,4% af BNP i Danmark,
hvilket er over gennemsnittet i OECD og EU på hhv. 1,2% og 1,3%,
men andelen var højere i Norge, Sverige, Spanien og Schweiz.
Udgifterne til de videregående uddannelser svarede til 1,5% af
BNP i Danmark mod et gennemsnit i OECD på 1,3% og i EU på
1,2%. I USA og Korea prioriteres de videregående uddannelsesinstitutioner
højt, og udgifterne hertil udgjorde 2,3% af BNP i USA og 2,5%
i Korea.
Figur 3.2
Samlede offentlige udgifter til uddannelse i forhold til samlede offentlige
udgifter i Danmark og udvalgte lande - 1998
1) Førskole omfatter her børnehaveklasse samt børnehave
for de 3-6-årige.
2) Udgifterne til de videregående udd.institutioner omfatter både
undervisning, hjælpetjenester og forskning.
3) Summen af alle uddannelsesniveauer svarer ikke for alle lande til
tallet for "alle niveauer" i tabellen, i det enkelte lande
opgør udgifter for et niveau mellem ungdomsuddannelser og videregående
uddannelser.
Note: Luxembourg er ikke med i opgørelsen.
Figur 3.3
Samlede offentlige og private udgifter til uddannelses-institutioner,
fordelt efter uddannelsesniveau i forhold til BNP i
Kilde: "Education at a Glance, 2001", OECD.
3.4 Udgift pr. studerende i Danmark og i udvalgte
lande
Sammenlignet med andre lande bruger Danmark meget pr. elev i grundskole-
og ungdomsuddan-nelserne. Danmark bruger også mere pr. studerende
på de videregående uddannelser end gennemsnittet for OECD,
men en del landes udgifter pr. studerende er højere.
Udgiften til en elev i grundskolen i Danmark svarede i 1998 til ca.
6.700 US$ (justeret efter den reelle købekraft i landet). Danmarks
udgifter pr. elev er dermed betydeligt over gennemsnittet for både
OECD og EU, og for 1.-6. klasse er udgifterne de højeste pr.
elev i Danmark.
På ungdomsuddannelserne er udgifterne 7.705 US$ pr. elev i Danmark
i forhold til et OECD-gennemsnit på 5.916 US$. I Schweiz, Tyskland,
Østrig og Norge er udgifterne dog højere pr. elev.
I 1998 kostede en studerende ved de videregående uddannelser
i Danmark i gennemsnit 9.562 US$ (omregnet ved hjælp af købekraftspariteter).
Gennemsnittet i EU og OECD er hhv. 9.063 US$ og 8.307 US$. De danske
udgifter pr. studerende er dermed noget over EU-gennemsnittet, men kun
lidt over OECD-gennemsnittet, og især lande som USA, Canada og
Schweiz bruger relativt meget pr. studerende ved de videregående
uddannelser i forhold til Danmark og resten af OECD-landene.
For en række lande er det muligt at udskille udgifterne til undervisning
pr. studerende fra de samlede udgifter til de videregående uddannelser.
De øvrige udgifter går til forskning og hjælpetjenester.
I Danmark er udgifterne pr. studerende til undervisning 7.007 US$,
hvilket er relativt højt i forhold til de øvrige lande,
der kan udskille udgifterne til undervisning.
Som det fremgår af tabellen, er det ikke muligt for alle lande
at fordele udgifterne på samtlige uddannelsesniveauer.
Denne type opgørelser er behæftet med en vis usikkerhed,
men tallene afspejler, at der er reelle forskelle mellem, hvordan landene
traditionelt prioriterer ressourcer til de forskellige uddannelsesniveauer.
Fx har en række angelsaksiske lande større tradition for
at prioritere de videregående uddannelser højt, end Danmark
har.
Tabel 3.4
Udgift pr. elev/studerende i Danmark og udvalgte OECD-lande omregnet
ved hjælp af PPP i US$ - 1998

1) Flamsktalende del af Belgien.
Note: PPP vil sige, at omregningskursen er justeret efter den reelle
købekraft i landet.
Figur 3.4
Udgift pr. elev (1.-6. klasse) i Danmark og øvrige EU-lande -
1998

Kilde: "Education at a Glance, 2001", OECD.
3.5 Offentlige udgifter til grundskolen
Udgifterne til folkeskolen var i 2000 ca. 26,3 mia. kr. De offentlige
udgifter til de frie grundskoler og efterskolerne var hhv. 3,0 mia.
kr. og 1,6 mia. kr. De samlede offentlige udgifter til grundskolen udgjorde
således 30,9 mia. kr. i 2000.
Samlet er de offentlige udgifter til grundskolen steget med ca. 5,2
mia. kr. eller ca. 20% i perioden 1991 til 2000 samtidig med et faldende
elevtal. Udgifterne pr. elev er således steget i perioden.
De samlede offentlige udgifter til folkeskolen er steget med 3,5 mia.
kr. fra 1991 til 2000 svarende til ca. 15%. Udgifterne pr. elev i folkeskolen
er steget fra ca. 42.100 kr. i 1991 til 47.200 kr. i 1998 svarende til
en stigning på ca. 12%.
De offentlige udgifter til de frie grundskoler steg fra 1,8 mia. kr.
i 1991 til 3 mia. kr. i 2000. Udgifterne pr. elev er også steget
fra ca. 26.900 kr. til 38.500 kr. i samme periode. Udviklingen i udgifterne
pr. elev i de frie grundskoler er parallel med udviklingen for folkeskoleudgifterne,
idet frie grundskolers tilskud pr. elev afhænger af de kommunale
udgifter til folkeskolen i de foregående år.
De offentlige udgifter til efterskoler er steget fra 1991 til 2000
med ca. 0,4 mia. kr. Udgifterne pr. elev på efterskolerne steg
fra ca. 62.700 kr. i 1991 til 79.200 kr. i 2000. De høje udgifter
pr. elev på efterskolerne hænger bl.a. sammen med, at eleverne
bor på efterskolerne. Stigningen i udgifterne fra 1993 til 1994
skyldes hovedsagelig en omlægning af tilskudssystemet.
Ud over de offentlige udgifter til de frie grundskoler og efterskolerne
er der et lovkrav om en vis deltagerbetaling.
Udgifterne til grundskolen i dette afsnit omfatter kun driftsudgifter
til skolerne. De samlede udgifter stemmer derfor ikke overens med udgifterne
til grundskoleuddannelserne i afsnit 3.1, som bl.a. også indeholder
elevstøtte.
Tabel 3.5
Offentlige udgifter til folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler,
1991 - 2000
Figur 3.5
Offentlige udgifter pr. elev til folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler,
1991 - 2000
Kilde: Statsregnskabet 1991-2000, Undervisningsministeriet og Danmarks
Statistiks Statistikbank.
3.6 Offentlige driftsudgifter til gymnasiale uddannelser
De offentlige driftsudgifter til de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser
udgjorde i alt ca. 5,3 mia. kr. i 2000. Udgifterne er steget fra ca.
5,1 mia. kr. i 1993 svarende til en stigning på ca. 4%.
De offentlige driftsudgifter til de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser
udgjorde i 2000 i alt ca. 5,3 mia. kr. Udgifterne er steget fra ca.
5,1 mia. kr. i 1993. Fra 1993 til 2000 udgør stigningen altså
ca. 0,2 mia. kr. eller ca. 4%.
De erhvervsgymnasiale uddannelser og de private gymnasier finansieres
af staten, idet der dog er en vis deltagerbetaling på de private
gymnasier. De amtskommunale gymnasier finansieres af amterne.
Udgifterne til de amtskommunale gymnasier var ca. 3,8 mia. kr. i 2000
og udgjorde dermed 73% af de samlede udgifter til de gymnasiale uddannelser.
I 1993 var udgifterne til de amtskommunale gymnasier ca. 4 mia. kr.
Udgifterne til de erhvervsgymnasiale uddannelser (hhx og htx) udgjorde
i alt ca. 1,2 mia. kr. i 2000 mod ca. 0,9 mia. kr. i 1993. Tallene for
de erhvervsgymnasiale uddannelser bygger på erhvervsskolernes
indberetninger af regnskabstal og omfatter kun skolernes direkte undervisningsudgifter.
Kun den 3-årige hhx er medtaget.
De offentlige udgifter til de private gymnasier udgjorde kun 189 mio.
kr. i 2000.
Udgifterne pr. elev på de amtskommunale gymnasier (inkluderer
både gymnasiet og hf) var 61.200 kr. i 2000 mod 57.600 kr. i 1993.
Udgiften pr. årselev på de amtskommunale gymnasier steg
fra 57.600 kr. i 1993 til 61.200 kr. i 2000.
De offentlige udgifter pr. årselev til de private gymnasier var
52.200 kr. i 2000. I 1993 var udgiften 46.400 kr.
Udgifterne pr. årselev på hhx var 39.000 kr. i 2000 mod
33.900 kr. i 1993.
På htx er udgifterne pr. årselev faldet fra 58.900 kr.
i 1993 til 58.100 kr. i 2000.
Pga. forskellige regnskabsprincipper m.v. er det ikke muligt direkte
at sammenligne udgifterne for de almen gymnasiale uddannelser med udgifterne
for de erhvervsgymnasiale uddannelser.
Tabel 3.6
Offentlige driftsudgifter til almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser,
1993 - 2000
1) Ekskl. 1-årig hhx.
2) I 1995 og 1996 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år.
Noter: Tallene for hhx og htx bygger på
erhvervsskolernes indberetninger af
regnskabstal og omfatter kun skolernes direkte undervisningsudgifter.
Udgifterne pr. årselev er derfor forskellig fra taksten på
finansloven for den pågældende uddannelse. Gymnasiet omfatter
gymnasie-, studenterkursus- og hf-kursuselever. Pga. afrundinger kan
summerne afvige.
Figur 3.6
Offentlige drifts-udgifter pr. årselev til almen- og erhvervsgymnasiale
uddannelser, 1993 - 2000
Kilde: Finansloven diverse år, Danmarks Statistik og erhvervsskolernes
indberetning af regnskabstal til Undervisningsministeriet.
3.7 Undervisningsudgifter til erhvervsuddannelser
Erhvervsskolernes direkte undervis-ningsudgifter til erhvervs-uddannelserne
udgjorde ca. 2,7 mia. kr. i 2000. Udgifterne steg med ca. 0,8 mia. kr.
fra 1992 til 2000. Udgifterne pr. årselev var i gennemsnit ca.
54.000 kr. i 2000.
I 2000 udgjorde erhvervsskolernes samlede direkte undervisningsudgifter
til erhvervsuddannelser ca. 2,7 mia. kr. Udgifterne til handels- og
kontoruddannelserne var 595 mio. kr. og udgjorde hermed, ud over grundforløbene,
den største andel (22%) af udgifterne til erhvervsuddannelserne.
De samlede udgifter til erhvervsuddannelserne er steget fra 1,9 mia.
kr. i 1992 til 2,7 mia. kr. i 2000, svarende til en stigning på
ca. 41%.
Udgifterne til jern- og metaluddannelserne samt bygge- og anlægsuddannelserne
udgjorde hhv. 14% (376 mio. kr.) og 13% (343 mio. kr.) af de samlede
udgifter.
De gennemsnitlige udgifter pr. årselev er også steget fra
ca. 38.000 kr. pr. årselev i 1992 til ca. 54.000 kr. pr. årselev
i 2000. Udgifterne pr. årselev er hermed steget med 42% fra 1992
til 2000.
Der er store forskelle på udgifterne pr. årselev på
erhvervsuddannelserne. Udgifterne pr. årselev er højest
for levnedsmiddelområdet med 89.000 kr. pr. årselev i 2000
og lavest for handels- og kontoruddannelserne med 35.000 kr. pr. årselev.
Tallene i dette afsnit bygger på erhvervsskolernes indberetninger
af regnskabstal og omfatter kun skolernes direkte undervisningsudgifter.
Udgifterne pr. årselev er derfor forskellige fra taksterne på
finansloven for de pågældende uddannelser.
Der er gennemført en reform af erhvervsuddannelserne med forsøg
startende allerede fra 1999. 1. og 2. skoleperiode blev erstattet af
nye grundforløb, hvilket har betydet et relativt fald i udgifterne
på enkeltuddannelserne fra 1999.
Tabel 3.7
Direkte undervisningsudgifter til erhvervsuddannelser, 1992 - 2000
1) Teknisk designer, hospitalsteknisk assistent, teater- og udstillingsteknisk
assistent.
Note: Grundet en omlægning af tilskudssystemet er det, for sammenligningens
skyld, ikke muligt at vise udgifter fra før 1992. Tallene bygger
på erhvervsskolernes indberetninger af regnskabstal og omfatter
kun skolernes direkte undervisningsudgifter. Udgifterne pr. årselev
er derfor forskellige fra taksterne på finansloven for de pågældende
uddannelser. Tidligere 1. og 2. skoleperiode er erstattet af nye grundforløb.
Figur 3.7
Direkte undervisningsudgifter pr. årselev til udvalgte erhvervsuddannelser,
1992 - 2000
3.8 Udgifter til de videregående uddannelser
I 2000 udgjorde Undervisnings-ministeriets udgifter til de videregåen-de
uddannelser ca. 5,4 mia. kr. Udgifterne er steget med ca. 0,9 mia. kr.
fra 1994 til 2000.
Undervisningsministeriets samlede udgifter til de videregående
uddannelser er steget fra ca. 4,5 mia. kr. i 1994 til ca. 5,4 mia. kr.
i 2000. Antallet af studerende på de videregående uddannelser
er steget, men udgifterne pr. studenterårsværk er i gennemsnit
faldet.
Udgifterne til de pædagogiske uddannelser var i 2000 ca. 1,3
mia. kr., svarende til 24% af de samlede udgifter til de videregående
uddannelser. De pædagogiske uddannelser udgjorde dermed det største
udgiftsområde i 2000. Udgifterne til de pædagogiske uddannelser
steg desuden betydeligt fra 1994 til 2000 (ca. 88%).
Udgifterne til de tekniskvidenskabelige uddannelser udgjorde 14% (ca.
0,7 mia. kr.) af de samlede udgifter. Udgifterne til de teknisk-videnskabelige
uddannelser er imidlertid faldet fra 1994 til 2000 med ca. 0,2 mia.
kr. bl.a. på grund af et fald i antal studerende.
Der er store forskelle på udgifterne pr. studerende på de
videregående uddannelser. Udgifterne pr. studenterårsværk
på de samfundsvidenskabelige uddannelser udgjorde i 2000 31.200
kr. mod 65.200 kr. pr. studenterårsværk på de tekniskvidenskabelige
uddannelser. På de korte tekniske videregående uddannelser
var udgifterne i 2000 72.000 kr. pr. studenterårsværk.
Det skal bemærkes, at udgifterne til de selvejende institutioner
er inkl. moms (dog ikke lønudgifter). Dette medfører en
højere bevilling til de korte videregående uddannelser,
som udbydes på erhvervsskolerne, samt til dele af de pædagogiske
uddannelser.
Udgifterne til de videregående uddannelser i dette afsnit omfatter
kun Undervisningsministeriets udgifter (bevillinger) til uddannelse
(kapital-udgifter er ikke inkluderet). De samlede udgifter stemmer derfor
ikke overens med udgifter til de videregående uddannelser i afsnit
3.1.
Tabel 3.8
Undervisningsmini-steriets udgifter til de videregående uddannelser,
1994 - 2000
1) Indeholder udgifter til puljer m.v.
Note: Grundet en omlægning af tilskudssystemet er det, for sammenligningens
skyld, ikke muligt at vise tal fra før 1994.
Figur 3.8
Undervisningsmini-steriets udgifter pr. studenterårsværk
(STÅ) til de videregående uddannelser, 1994 - 2000
Kilde: Finanslovsforslag, 2000.
3.9 Udgifter pr. færdiguddannet
De samlede udgifter pr. færdiguddannet i 2000 varierer meget.
Især på de videregående uddannelser hvor prisen først
og fremmest afhænger af studietiden. Inden for ungdomsud-dannelserne
er de gymnasiale uddannelser dyrest.
De samlede udgifter pr. færdiguddannet i 2000 varierer meget.
De beregnede udgifter pr. færdiguddannet afhænger primært
af uddannelsernes længde samt af tilskuddet pr. årselev/studenterårsværk
eller de gennemsnitlige udgifter pr. elev. Der er ikke taget højde
for frafald, bl.a. fordi bevillinger på de videregående
uddannelser afhænger af, hvorvidt de studerende består eksaminer.
Opgørelsen dækker et udvalg af uddannelser.
Udgifterne pr. færdiguddannet er beregnet med udgangspunkt i
udgifterne pr. elev pr. år og den normerede eller teoretiske studietid.
Udgifterne er typisk baseret på taxametertilskuddet (uddannelses-
og fællesudgiftstaxametertilskuddet) pr. årsstuderende samt
udgifterne til SU.
For ungdomsuddannelserne indgår udgifter til SU ikke. En del
af eleverne er under 18 år, og på erhvervsuddannelserne
modtager eleverne typisk elevløn. På ungdomsuddannelserne
er de gymnasiale uddannelser klart de dyreste med en udgift mellem 117.000
kr. og 183.600 kr. pr. færdig student. Udgifterne pr. færdiguddannet
på erhvervsuddannelserne er meget forskellige.
Udgifterne pr. færdiguddannet på de videregående
uddannelser afhænger først og fremmest af studietiden og
tilskuddet pr. studenterårsværk. Kandidatuddannelserne på
typisk 5 år er generelt dyrere end de mellemlange og korte videregående
uddannelser.
Der er meget store forskelle på udgifterne pr. kandidat. Kandidater
inden for de sundheds- og naturvidenskabelige fag er dyrere end kandidater
inden for samfundsvidenskab.
Af de udvalgte mellemlange videregående uddannelser ses, at journalistuddannelsen
var billigst med en pris på 200.600 kr., mens folkeskolelærere
var dyrest med 376.800 kr. pr. færdiguddannet. Pædagog-
og socialrådgiveruddannelserne kostede hhv. 246.900 kr. og 271.000
kr. Af de udvalgte kandidatuddannelser ses, at en jura-, økonomi-
og en humanistisk kandidat i dansk var billigst med 386.900 kr., mens
en kandidat i medicin var dyrest med 655.700 kr.
Tabel 3.9
Udgifter pr. fær-diguddannet opgjort på udvalgte uddannelser
- 2000
Note: Udgifterne er beregnet med udgangspunkt i udgifterne pr. elev
pr. år og den normerede studietid. Udgifterne er baseret på
taxametertilskuddet (uddannelses- og fælles-udgiftstaxametertilskuddet)
pr. årsstuderende samt udgifterne til SU.
Figur 3.9
Udgifter pr. færdiguddannet fordelt på udvalgte kandidatuddannelser
-
2000
Kilde: Tabel 3.6 og finansloven, 2000.
3.10 Offentlige udgifter til voksenuddannelse
De offentlige udgifter til voksenuddannelse udgjorde 7,1 mia. kr.
i 1999. Fra perioden 1998 til 1999 faldt udgifterne med 11,5%.
Udgifterne til voksenuddannelse i offentligt regi var konstant stigende
fra 1991 til 1998, fra 5,6 mia. kr. til 8 mia. kr. eller ca. 43%. I
1999 var udgifterne faldet til 7,1 mia. kr., et fald der udgjorde 11,5%.
Udgiftsfaldet fra 1998 til 1999 er hovedsageligt forårsaget af
daghøjskolerne, AMU og åben uddannelse, som alle havde
betydelige aktivitetsfald i 1999 i forhold til året før.
På AMU faldt udgifterne i 1999 med 19,6%, udgifterne til åben
uddannelse faldt med 32,1%, og på daghøjskolerne faldt
udgifterne med 38,2%. Et af de få områder med udgiftsvækst
var dansk for voksne udlændinge, hvortil de offentlige udgifter
fra 1998 til 1999 steg med 22,4%.
Udgifterne omfatter ikke brugerbetaling på en række uddannelser:
folkehøjskoler, åben uddannelse, aftenskoleundervisning,
Folkeuniversitetet og VUC. Tallene er også ekskl. offentlig uddannelsesstøtte
i forbindelse med særlige uddannelsestilbud, orlovsydelse og støtte
til revalidender under uddannelse samt efteruddannelse i privat regi
m.v.
Udgifterne til AMU-kurser udgør den største enkeltpost
af de offentlige udgifter til voksenuddannelse. I 1999 var det 1,9 mia.
kr., hvilket svarede til ca. 27% af de samlede udgifter.
I 2000 var udgifterne til åben uddannelse 760 mio. kr.; udgifterne
steg markant i perioden. Den store stigning skyldes, at målgruppen
for åben uddannelse i 1994 blev udvidet ved hjælp af mere
fleksible rammer for udbuddet af uddannelsestilbud. Desuden blev åben
uddannelse udvidet med nye uddannelser. Væksten fra 1997 til 1998
skyldtes i høj grad erhvervsskolernes pc-brugeruddannelse.
Kompenserende specialundervisning for voksne er en helt særlig
foranstaltning, som tager udgangspunkt i den enkeltes handicap og kompensationsmuligheder.
Undervisningen afvikles oftest som ene-undervisning, hvilket gør
den særdeles udgiftstung. Udgifter til specialundervisning for
voksne er steget fra 561 mio. kr. i 1993 til 673 mio. kr. i 1999.
Udgifterne til VUC har siden 1995 ligget på ca.1,1 mia. kr.,
og de kommunale udgifter til aftenskolerne (folkeoplysningsloven) udgjorde
i 1999 484 mio. kr. Fra 1993 til 1999 faldt udgiften med 4,9%.
Tabel 3.10
Offentlige udgifter til voksenuddannelse i offentligt regi, 1993 - 2000
1) Den kommunale andel af udgifterne før 1996 er skønnet.
2) Hovedparten stammer fra FL §17.42 ekskl. anlægsudgifter
og deltagerstøtte. Dertil kommer diverse udgifter til bl.a. læreruddannelse,
udvikling og voksenuddannelsespulje. Endelig har AF og kommunerne i
2000 måttet afholde et ukendt beløb til AMU-uddannelse
for ledige i forbindelse med finansieringsomlægningen.
3) Inkl. efteruddannelse af lærere, pædagoger, SOSU, pgu-meritårselever
og omskolingsuddannelse for hjemmehjælpere.
4) Omfatter kun tillægstaxametret for voksendeltagere.
5) For 1993-99 regnes med en timepris på 61,70 kr. For 2000 61,60
kr. Indbefatter kursister under integrationsloven, kursister henvist
under lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik og lov om aktiv socialpolitik,
selvforsørgere, samt øvrige kursister.
6) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Strukturdirektoratets
uddannelse.
Anm.: Der forelå endnu ikke tal for alle områder i 2000.
Tallene er afrundede.
Figur 3.10
Offentlige udgifter til voksenuddannelse, opgjort på alle og udvalgte
områder i offentligt regi, 1993 - 1999
Kilde: "Voksenuddannelse i tal - 2002", Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor.
3.11 Udgifter til Statens Uddannelsesstøtte
Der bruges betydelige beløb på Statens Uddannelsesstøtte
(SU), omkring 9,7 mia. kr. i 2000. Stipendier udgjorde i 2000 ca. 80%
af udgifterne; resten gik til lån. I 2000 gik 75,3% af de samlede
udgifter til videregående uddannelsesstøtte
I 2000 lå den samlede tildeling af SU på ca. 9,7 mia. kr.
Ca. 295.000 personer modtog 7,8 mia. kr. af dette beløb som stipendier
(80,4%); resten blev modtaget som lån.
I slutningen af 1988 blev klippekortsystemet introduceret. Reglerne
for SU er i dag opdelt efter, hvorvidt støtten tildeles studerende
ved en ungdomsuddannelse (uden for klippekortet) eller ved en videregående
uddannelse (inden for klippekortet). SU tildeles som stipendium og lån
(frivilligt). Der findes en stipendiesats for hjemmeboende og en sats
for udeboende studerende, mens lånesatsen er den samme. Lån
tildeles i forbindelse med stipendium. For alle uddannelsestyper gælder,
at støttemodtageren tildeles et fribeløb til egenindkomst
for hver måned i støtteåret. De unge har altså
ret til at have en månedlig indtjening i form af løn.
Fra 1991 til 2000 steg udgiften til Statens Uddannelsesstøtte
med 3,2 mia. kr. fra 6,5 mia. kr. til 9,7 mia. kr. Dette kan hovedsagelig
forklares ved en stigning i stipendieudgifterne fra 5,2 mia. kr. i 1991
til 7,8 mia. kr. i 2000.
At udgifterne til stipendier steg er en naturlig følge af, at
flere uddannelser blev stipendieberettigede, og at alle forældreafhængige
støttemodtagere (fra 1996) kunne få et grundstipendium
uanset forældrenes indkomst. Desuden betød indsatsen for
de unge markant lavere kontanthjælps- og dagpengesatser til unge
under 25 år, hvilket fik flere unge til at uddanne sig på
stipendier. Niveauet for SU-lån lå nogenlunde stabilt fra
1991 til 1995. Herefter ses en stigning i udgifterne. I 2000 var udgiften
til SU-lån 1,9 mia. kr. Stigningen i lånudgiften fra 1995
til 1996 skyldes bl.a., at lånesatsen steg ekstraordinært
som kompensation for en samtidig nedsættelse af stipendiesatsen
for hjemmeboende. Fra 1996 var der tillige en stigende andel, der valgte
at optage lån.
I 2000 fik den gennemsnitlige SU-støttemodtager ved ungdomsuddannelserne
17.700 kr. i stipendium og 14.600 kr. i lån. For de videregående
uddannelser var de tilsvarende gennemsnitsbeløb 32.400 kr. (stipendium)
og 17.800 kr. (SU-lån).
I 2000 udgjorde den samlede udgift til SU 0,74% af BNP, i 1991 var
det 0,63%.
Tabel 3.11
Udgifter til Statens Uddannelsesstøtte, 1991 - 2000
Noter Pga. afrundinger kan der forekomme afvigelser i summerne. Omregnet
til 2000-priser.
Figur 3.11
Udgifter til Statens Uddannelsesstøtte (stipendier og SU-lån),
1991 - 2000
Kilde: "SU-støtte og SU-gæld" diverse udgivelser,
SU-Styrelsen, "Statistisk 10-års oversigt, 2001", Danmarks
Statistik samt Undervisningsministeriets egne beregninger.
3.12 Udgifter til forskning
Udgifterne til forskning steg konstant, I 1999 blev der brugt rundt
regnet 25,1 mia. kr. til forskning, svarende til 2,0% af bruttonationalpro-duktet
(BNP). I 1989 svarede udgiften til 1,5% af BNP.
I 1999 udgjorde de samlede udgifter til forskning omkring 25,1 mia.
kr., fordelt på 15,8 mia. kr. fra erhvervslivet (63%) og 9,3 mia.
kr. fra det offentlige (37%).
Der bruges et stigende beløb til forskning. I 1989 blev der
samlet brugt ca. 14,9 mia. kr., svarende til 1,5% af bruttonationalproduktet
(BNP), mens de ca. 25,1 mia. kr. der blev brugt i 199, svarede til 2%
af BNP.
Fra 1989 til 1999 steg de samlede udgifter til forskning med 68,3%.
Erhvervslivets udgifter steg i samme periode med 92,9%; for de offentlige
udgifter ses en stigning på 38,3% i perioden.
Der er betydelig forskel på, hvor stor en andel af de offentlige
udgifter der bevilges til de enkelte videnskabelige områder. I
1999 blev der brugt flest penge på det naturvidenskabelige område
(ca. 2,7 mia. kr.) efterfulgt af det sundhedsvidenskabelige område
med ca. 2,1 mia. kr.
Den samlede stigning i de offentlige udgifter til forskning dækker
over forskellige bevægelser. Fx faldt forskningsudgiften til jordbrugs-
og veterinærvidenskab, samfundsvidenskab, teknisk videnskab samt
humaniora/psykologisk/pædagogisk videnskab fra 1989 til 1991.
Den største stigning i de offentlige udgifter fra 1989 til 1999
ses for det samfundsvidenskabelige område med en stigning på
ca. 66%, efterfulgt af det humanistisk/psykologisk/pædagogiske
område med en stigning på ca. 56%.
Det fagområde, der i 1999 fik det laveste offentlige beløb,
var jordbrugs-/veterinærvidenskab, som fik ca. 1 mia. kr.
Tabel 3.12
Private og offentlige udgifter til forskning, fordelt på sektorer
og fagområder, 1989 - 1999
1) I 1999 forelå der ikke opgørelser af erhvervslivets
forskning og udviklingsarbejde; derfor er der anvendt tal for 1998.
Note: Denne beregning foretages kun for ulige år. Summerne kan
afvige pga. afrundinger. Omregnet til 1999-priser.
Figur 3.12
Offentlige udgifter til forskning, fordelt på fagområder,
1989 - 1999
Kilde: "Forskning og udviklingsarbejde i den offentlige sektor
- Forskningsstatistik 1999", Analyseinstitut for Forskning samt
Undervisningsministeriets egne beregninger.
3.13 15-åriges brug af computere på
skolen i Danmark og udvalgte lande
I 2000 brugte ca. 23% af de 15-årige i Danmark computer i skolen
næsten hver dag og ca. 37% få gange om ugen. Dermed brugte
de danske elever oftere computere i skolen end eleverne i de øvrige
OECD-lande, der indgår i denne opgørelse.
Ca. 23% af de danske unge bruger computere i skolen næsten hver
dag, ca. 37% bruger computeren få gange om ugen, og ca. 27% bruger
computeren mellem en gang om ugen og en gang om måneden. Kun ca.
13% af de 15-årige i Danmark bruger computeren mindre end en gang
om måneden eller aldrig.
De danske elever bruger således ofte computer på skolen
i forhold til de øvrige OECD-lande, der indgår i denne
opgørelse - også i forhold til de øvrige nordiske
lande. Fx bruger kun 6% af de unge i Finland computer i skolen næsten
hver dag mod 16% i Sverige og 23% i Danmark.
Ca. 60% af de 15-årige i Danmark bruger computer ugentligt i
skolen (næsten hver dag eller få gange om ugen) mod et gennemsnit
på ca. 38% blandt de OECD-lande, der er med i undersøgelsen.
I Finland og Sverige benytter hhv. 48% og 45% adgang ugentligt en computer,
mens det i Ungarn er hele 66%.
Der er store forskelle på, hvor ofte eleverne bruger computer
på skolen. Fx bruger ca. 53% af eleverne i Mexico aldrig en computer
på skolen, mens det kun er ca. 3% i Danmark og ca. 8% i Australien.
Det er overraskende, at ca. 16% af de 15-årige elever i USA aldrig
bruger computer i skolen.
Bemærkelsesværdigt er det i Danmark, at det er elever med
mindre gode læsefærdigheder, der i størst udstrækning
bruger computer på skolen. Også elever med mindre gode færdigheder
i matematik og naturfag benytter i større udstrækning end
andre computer på skolen.
Data stammer fra OECD-undersøgelsen Programme for International
Student Assessment (PISA), der udover at teste elevernes færdigheder
belyser en række forhold om eleverne og deres skoler. Det er ikke
alle OECD-landene, der indgår i den del af undersøgelsen,
som vedrører it.
Tabel 3.13
15-åriges brug af computer på skolen i Danmark og udvalgte
lande - 2000
Figur 3.13
15-åriges brug af computer på skolen i Danmark og udvalgte
lande - 2000
Kilde: Programme for International Student Assessment (PISA).
3.14 Antal uddannelsessteder
I 2000 var der i alt registreret 3.468 uddannelsessteder i Danmark
af disse udgjorde grundskolerne hele 68%.
I 2000 var der registreret 3.468 uddannelsessteder i Danmark. Antallet
af institutioner har varieret over tid med en faldende udviklingstendens
de senere år.
I 2000 var der 2.370 grundskoler. Heraf udgjorde folkeskolerne 71,2%,
de frie grundskoler 19,0% og efterskolerne 9,8%.
Fra 1991 til 2000 faldt antallet af folkeskoler med 5,6%. I 2000 var
der i alt 1.688 folkeskoler.
For de frie grundskoler ses et stigende antal skoler. Fra 1991 til
2000 steg antallet med 8,9%, og i 2000 var der i alt 451selvejende private
skoler.
Også for efterskolerne ses en stigning i antallet af skoler i
perioden 1991 til 2000 (stigningen svarer til 8,5%). Fra 1999 til 2000
faldt antallet af efterskoler dog med 15.
I 2000 var der 150 gymnasier, hf-kurser og studenterkurser. Heraf var
21 selvejende private skoler.
Antallet af erhvervsskoler m.v. (inkl. afdelinger) udgjorde 244 skoler
i 2000. Af disse var alene 47,1% handels- og tekniske skoler.
I 2000 var der registreret 190 videregående uddannelsesinstitutioner
(inkl. universitetslovsinstitutioner). I 1991 var der 207.
Antallet af lærerseminarier faldt fra 24 til 19 fra 1991 til
2000. Også for sygeplejerskolerne ses et fald, her fra 27 til
21.
For de øvrige uddannelsessteder ses en stigning; det skyldes
især produktionsskoler og daghøjskoler, som steg med hhv.
30 og 83. Derimod faldt antallet af VUC fra 80 i 1991 til 74 i 2000.
Også AMU-centrene og landtransportskolerne under ét ses
et vigende antal institutioner i perioden. I 2000 var der i alt 28 AMU-centre
og landtransportskoler.
Tabel 3.14
Antallet af registrerede uddannelsessteder i Danmark, opgjort pr. 1.
juni, 1991 - 2000
1) Ekskl. specialskoler for børn og voksne, sprogskoler og kommunale
ungdomsskoler. (I 2000 udgjorde denne gruppe 605 skoler).
2) Ekskl. hf på seminarierne (indgår under lærerseminarierne).
3) Inkl. Danmarks Statistiks registrering af afdelinger under hovedskolerne.
4) Har status som uddannelsessted for fuu, fx Skolen for Økologiske
Igangsættere. En række andre skoler udbyder også fuu,
men disse skoler er registreret efter hovedformål under fx folkehøjskoler,
Note: Søgt klassificeret efter højeste uddannelsesniveau.
Undtaget er dog erhvervsskoler m.v., som henviser til ungdomsuddannelse,
selvom en række skoler også udbyder korte videregående
uddannelser.
Figur 3.14
Antallet af registrerede folkeskoler, selvejende private skoler og efterskoler
i Danmark, opgjort pr. 1. juni, 1991 - 2000
håndarbejdsskoler m.v.
Kilde: "Institutionsregisteret" - særkørsel,
Danmarks Statistik samt beregninger foretaget af Undervisningsministeriet.
3.15 Antal lærere
I 1999 var der ansat omkring 55.000 lærere i folkeskolen og
på de frie grundskoler. I 2000 var der ansat rundt regnet 9.000
lærere på det almengymnasiale område, og ved universitetslov-sinstitutionerne
var der ansat ca. 32.000 lærere.
Statistikken på lærerområdet er for visse områder
sparsom. Opgørelsen viser, at der i 1999 var ansat mindst 135.000
lærere, svarende til ca. 85.000 lærerårsværk.
I folkeskolen og på de frie grundskoler var der i 1999 ansat
ca. 55.000 lærere. Folkeskolens andel var størst med ca.
89% eller 49.000 lærere. De frie grundskoler havde omkring 6.000
lærere ansat.
Frem til 1993 blev lærerårsværk for folkeskolen og
de frie grundskoler beregnet ud fra lærerløntimer omregnet
til fuldtidslærere. Herefter bruges årlig arbejdstid, som
omfatter undervisningstimer, forberedelsestid og tid til øvrige
opgaver, til beregningen. Det viser sig, at der er små forskelle
mellem antallet af lærere og antallet af årsværk,
hvilket er ensbetydende med, at relativt få lærere er deltidsansat
eller ansat i kortere perioder.
Det almengymnasiale uddannelsesområde bestående af gymnasiet,
2-årigt hf og studenterkurser havde omkring 9.000 lærere
ansat i 2000. Dette svarer til omkring 8.000 lærerårsværk.
Fra 1991 til 2000 steg antallet af lærere med ca. 1.000. Antallet
af lærerårsværk har dog været konstant i hele
perioden.
Erhvervsskoler m.v. (inkl. erhvervsgymnasiale uddannelser og korte
videregående uddannelser på erhvervsskolerne) havde i 2000
ansat ca. 21.000 lærere. Dette svarede til 12.000 læreårsværk.
Fra 1996 til 2000 faldt antallet af lærere med omkring 2.000,
mens antallet af årsværk lå stabilt.
De mellemlange videregående uddannelser (se note til tabel 3.15)
havde et varierende antal lærere ansat. I 2000 var der ca. 16.000
lærere ansat, i 1996 var tallet 19.000, mens det samlede antal
lærerårsværk lå konstant - på omkring
3.000.
Ved universitetslovsinstitutionerne (se note til tabel 3.15) var der
i 2000 ansat 32.000 lærere og i 1996 ca. 30.000 lærere.
På universitetslovsinstitutionerne er der markant forskel på
antal lærere og antal lærerårsværk. I 2000 var
der 10.000 lærerårsværk. Dette indikerer, at området
er præget af mange deltidsansatte.
Tabel 3.15
Lærere, fordelt på uddannelsesniveau, 1991 - 2000
1) Ændret opgørelsesmetode derfor er tallene ikke helt
sammenlignelige. Efterskoler indgår ikke.
2) EUD, erhvervsgymnasiale uddannelser og KVU.
3) Indeholder undervisere/forskere og deltids- og timelærere.
4) I 2000 omfattende: KU, SDU, OU, RUC, AAU, DTU, handelshøjskolerne
i: København og Århus og Syd, Danmarks Farmaceutiske Højskole,
KVL og Danmarks Lærerhøjskole.
5) Skøn.
6) Fra og med 1997 er tallene ekskl. ledere, børnehaveklasseledere
og pædagoger.
7) I 2000 omfattende: Sociale højskoler, teknika, handelshøjskoleafdelinger,
ergo- og fysioterapeutskoler, Jordemoderskolen, hospitalslaborantskoler,
lærer-, husholdnings-, håndarbejds- og pædagogseminarier,
Dansk Sløjdlærerskole, Sygeplejerskeskolehøjskolen
i Århus, Danmarks Journalist-højskole og DPU (meget få).
Anm.: Tallene for grundskolen kan ikke opgøres i 2000.
Noter: Eks. 1991 svarer til undervisningsåret 1991/92.
-: Oplysninger ikke tilgængelige.
Figur 3.15
Antal lærerårsværk, fordelt på udvalgte uddannelsesniveauer,
1996 - 2000
Kilde: SCL-oplysninger samt nøgletal fra diverse grundskole-
og gymnasiestatistikker, Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
3.16 Elev/lærerratio og normalklassekvotient
I 1999 var der 10,7 elever pr. lærer i folkeskolen, og i de
frie grundskoler var der 9,7 elever pr. lærer. Der var flest elever
pr. lærer ved erhvervsuddannelsernes merkantile uddannelser. I
2000 var der her 11,8 elever pr. lærer.
I 1999 udgjorde elev/lærerratioen i folkeskolen 10,7 mod en ratio
på 9,7 for de frie grundskoler. Fra 1998 til 1999 steg elev/lærerratioen
i folkeskolen fra 10,5 til 10,7, og i de frie grundskoler faldt ratioen
i samme periode fra 11,4 til 9,7.
Normalklassekvotienten angiver antal elever i en klasse, der modtager
såkaldt almindelig undervisning. Det betyder, at såkaldte
rene specialklasser ikke indgår i normalklassekvotienten. I folkeskolen
var der i 1999 gennemsnitligt 19,1 børn i klassen. For de frie
grundskoler var normalklassekvotienten 17.
Ved de almengymnasiale uddannelser var elev/lærerratioen lavere
end ratioen i folkeskolen og i de frie grundskoler. I 2000 var ratioen
8,6. Elev/lærerratioen har for det samlede område udvist
et fald i perioden. I 1991 lå den fx på 9,2. Det svarer
til, at der i dag er 0,6 elev færre pr. fuldtidslærer på
det almengymnasiale uddannelsesområde.
For det almengymnasiale område ses tillige, at normalklassekvotienten
i 2000 var højst for hf med 24,2. Kvotienten for gymnasiet og
studenterkurser lå på hhv. 24,2 og 21,6.
For studenterkurser ses en næsten konstant stigning i normalklassekvotient
fra 1992 til 2000, stigningen svarer til 7,2 flere i hver klasse.
For de erhvervsfaglige uddannelser (merkantile og tekniske erhvervsuddannelser)
varierer elev/lærerratioen en del efter skole- og uddannelsestype.
På de merkantile uddannelser var der i 2000 11,8 elever pr. lærer.
I 1991 var der 12,4 elever pr. lærer.
På de tekniske uddannelser m.v. udgjorde elev/lærerratioen
i 2000 7,9 - mod 8,9 i 1991.
For såvel de merkantile uddannelser som for de tekniske uddannelser
har tendensen været en faldende udvikling i elev/lærerratioen.
Tabel 3.16
Elev/lærerratio og normalklassekvotient, opgjort for folkeskolen,
de frie grundskoler, almengymnasiale-, merkantile og tekniske uddannelser
m.v., 1991 - 2000
1) Ekskl. efterskoler.
2) Elev/lærerratio for det samlede erhvervsgymnasiale område
kan p.t. ikke opgøres. Det vides, at i 1999 var ratioen for den
flerårige hhx 11,3, for den 1-årige hhx 13,1 og for htx
7,7.
3) Inkl. jordbrug og søfart.
- : Uoplyst.
Note: Elev/lærerratio er beregnet ud fra det samlede antal lærerårsværk,
dvs. én lærer på fuld tid i ét undervisningsår.
Normalklassekvotienter er det gennemsnitlige indberettede antal elever/klasse,
ekskl. specialklasser. Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret
1991/92.
Figur 3.16
Elev/lærerratio, opgjort for almengymnasiale uddannelser, merkantile
uddannelser og tekniske uddannelser m.v., 1991 - 000
Kilde: "Folkeskolen i tal", Undervisningsministeriet, "De
frie grundskoler i tal", Undervisningsministeriet, "Nøgletal
for gymnasier, 2-årige studenterkurser og hf", Undervisningsministeriet
og Cøsa, Undervisningsministeriet.
Denne side indgår
i publikationen "Tal der taler - Uddannelsesnøgletal 2002" som
kapitel 3 af 5
© Undervisningsministeriet 2002
|