4. Elevbevægelser
Med elevbevægelser menes, hvor mange personer der påbegynder
en uddannelse, hvor mange der er under uddannelse, og hvor mange der
fuldfører eller afbryder en uddannelse. Der opgøres tillige
overgange mellem de forskellige uddannelsesniveauer. Det er et område,
hvor der er relativt mange og gode grundoplysninger og en del beregnede
modeltal.
Nøgletal for antal elever på forskellige uddannelsesniveauer
er interessante på baggrund af den demografiske udvikling.
Tosprogede elever og elever ved vidtgående specialundervisning
er alene opgjort for grundskolen, hvor disse elever normalt kræver
ekstra ressourcer.
Et centralt nøgletal er den forventede samlede uddannelsestid
for et barn, som starter i 1. klasse. Her ses, hvor længe den
unge i gennemsnit bliver i uddannelsessystemet.
Der er ofte fokus på, hvor stor en andel af de unge, som fortsætter
på samme eller højere uddannelsestrin, med særlig
interesse for elevfordelingen mellem hhv. de gymnasiale uddannelser
og de erhvervsfaglige uddannelser.
Også fordelingen af ansøgere og optagne på forskellige
fagområder inden for de videregående uddannelser er vigtig
sammenholdt med den aktuelle beskæftigelsessituation for forskellige
faggrupper på arbejdsmarkedet.
Ventetiden og faktiske studietider er også meget brugte nøgletal
bl.a. set i lyset af debatten om, at danske unge er relativt gamle,
før de forlader uddannelsessystemet.
Endelig vises summariske fuldførelsesfrekvenser
for uddannelsesniveauerne, der ofte følges med stor opmærksomhed.

4.1 Antal elever og studerende
Antallet af elever og studerende er det højeste set over en
10-årig periode. Pr. 1.oktober 2000 var der ca. 1,110 mio. personer
under uddannelse. Det svarer til, at ca. hver femte person i Danmark
var i et uddannelsesforløb. I samme år var ca. 234.100
elever i gang med en ungdomsuddannelse og ca. 202.800 studerende var
i gang med en videregående uddannelse, heraf ca. 75.100 med en
mellemlang videregående uddannelse.
Pr. 1. oktober 2000 var 1,110 mio. elever/studerende under uddannelse;
det svarer til, at ca. hver femte person i den danske befolkning var
under uddannelse. Årgangenes størrelse påvirker elevtallets
størrelse, specielt i grundskolen og på ungdomsuddannelserne,
men også overgangsfrekvenser er afgørende. Voksenuddannelse
opgøres ikke i dette afsnit.
I 2000 fordelte elevtallet sig med: 60,7% i grundskolen (inkl. børnehaveklassen
og erhvervsintroducerende uddannelser), 21,1% på ungdomsuddannelserne
og 18,2% ved de videregående uddannelser. Sammenlignes årene
1991-2000 ses, at en stigende andel var i gang med en videregående
uddannelse (15,6% i 1991). Ungdomsuddannelsernes andel steg også
lidt.
I 2000 var der ca. 669.400 elever i grundskolen. Fra 1991 til 1994
faldt elevtallet for bh.-7. klasse; herefter ses en konstant stigning.
Antallet af elver i 8.-10. klasse faldt dog konstant frem til 1999.
I 2000 var ca. 234.100 elever var ved en ungdomsuddannelse, heraf ca.
135.700 elever på erhvervsfaglige uddannelser. På de almen-
og erhvervsgymnasiale uddannelser gik der ca. 98.500 elever, heraf var
ca. 64.000 i gang med en almengymnasial uddannelse og ca. 34.500 med
erhvervsgymnasiale uddannelser. Fra 1991 til 2000 faldt elevtallet på
det almengymnasiale område med 14%. De erhvervsgymnasiale uddannelser
steg her med 2,4%.
I 2000 var ca. 202.800 studerende i gang med en videregående
uddannelse. Antallet er steget med 28,3% over ti år. Studerende
på de korte videregående uddannelser steg fra ca. 14.000
i 1991 til ca. 23.800 i 2000 (konsekvens af ny KVU-reform indgår
endnu ikke i tallene). De mellemlange videregående uddannelser
havde flest studerende, hele 37,0% af de videregående uddannelser
i 2000, og antallet steg fra ca. 54.600 i 1991 til ca. 75.100 i 2000.
Antal studerende i gang med en kandidatuddannelse faldt pga. en strukturomlægning.
I dag påbegyndes hovedparten af kandidatuddannelserne først
efter en fuldført bachelorgrad. I 2000 var ca. 99.300 studerende
i gang med en bachelor- eller kandidatuddannelse. I 1991 var ca. 86.500
studerende i gang ved disse uddannelser (stigning på 14,8%). I
2000 var 4.650 personer i gang med ph.d.; i 1991 var det ca. 3.000.
Tabel 4.1
Elevtal/studerende, fordelt på uddannelsesniveauer, 1991 - 2000

Note: Opgjort pr.
1. oktober i året.
1) Udover HI og TI indeholder gruppen også korte erhvervsfaglige
grundkurser som fx indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne,
teknikerforkursus m.v. Som følge af forsøg med ny EUD-reform
fra 1999 har tilgangen til HI og TI været faldende.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kunstigt forlænget uddannelserne ved at lægge
efg-basis og skoleforløb til som et indledende år; derfor
ses reformerne ikke af tallene.
3) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret,
således at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed. Fri ungdomsuddannelse indgår fra 1995. Pr. 1. januar
2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt
forsøg med denne nye struktur.
4) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
At bestanden faldt i 2000 kan bl.a. forklares ved, at grundforløbet
her blev variabelt fra 20 uger til 60 uger.
5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. fra
før reformen havde denne struktur.
6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser.
7) Tallene stammer fra "Data om Dansk Forskeruddannelse",
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Figur 4.1
Elevtal/studerende, fordelt på uddannelsesniveauer, 1991 - 2000
Kilde: Danmarks Statistik, Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontors tal og egne modelberegninger samt Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling
.
4.2 15-34-årige under uddannelse
I 2000 var lidt over en tredjedel af de 15-34-årige under uddannelse.
Overordnet er andelen stigende for alle aldersgrupper. Hovedparten af
de 15-19-årige var i gang med en uddannelse, i alt 82,5%. Andelen
af kvinder under uddannelse var i 1991 til 2000 konstant højere
end mændenes andel.
I 2000 var lidt over en tredjedel af alle 15-34-årige under uddannelse.
Blandt de 15-19-årige var hovedparten, svarende til omkring otte
ud af ti, i gang med en uddannelse. Tallene er ekskl. voksenuddannelse.
Af de 20-24-årige var 44,1% under uddannelse i 2000, og af de
25-29-årige var 22,8% i et uddannelsesforløb. I den ældste
gruppe, de 30-34-årige, var 7,7% fortsat under uddannelse.
I dag afslutter mange først en ungdomsuddannelse efter det fyldte
tyvende år. Herefter fortsætter en stigende andel på
en videregående uddannelse, nogle efter en pause. Det vil sige.
at de studerende når op i 20'erne og for en dels vedkommende i
30'erne, før uddannelsen afsluttes.
Det er bl.a. baggrunden for, at stadig flere i de unge og yngre årgange
er under uddannelse. I international sammenhæng er danskere relativt
gamle, før de forlader uddannelsessystemet. Dette dækker
imidlertid også over, at danske børn starter sent i skolen
i forhold til i andre lande, at mange tager 10. klasse med, og at mange
får en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse.
Som nævnt vælger nogen også at holde et eller flere
års pause i uddannelsesforløbet.
Andelen af uddannelsessøgende i alle de viste aldersgrupper
har været næsten konstant stigende siden 1991. Fra 1991
til 2000 steg gruppen af 20-24-årige uddannelsessøgende
mest med næsten 13 procentpoint.
Tidligere undersøgelser viser, at i slutningen af 1980'erne
var andelen af mænd og kvinder, der var i gang med en uddannelse,
lige store. Dette billede er ændret. I 2000 var 36,8% af kvinderne
under uddannelse mod 34,0% af mændene.
For de 15-19-årige er andelene nogenlunde identiske for de to
køn, men for eksempelvis aldersgruppen 20-24-årige er der
stor forskel. Her udgjorde andelen af kvinder under uddannelse 47,0%
mod mændenes 41,2%.
Tabel 4.2
Andel af 15-34-årige under uddannelse, fordelt på køn
og aldersgrupper, 1991 - 2000
Note: Uddannelsessøgende er opgjort på alle uddannelsesniveauer
(ekskl. voksenuddannelse). De uddannelsessøgende er målt
pr. 1. oktober. 7-14-årige er ikke medtaget, da stort set alle
går i grundskolen.
Figur 4.2
Andel af 15-34-årige under uddannelse, fordelt på aldersgrupper,
1991 - 2000
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontors egne beregninger.
4.3 Forventet uddannelsestid
Et barn, der i 2000 påbegyndte grundskolens 1. klasse, forventes
at blive i uddannelsessystemet i 15,1 år. Nogle vil få mindre
uddannelse og andre meget mere. Den forventede samlede uddannelsestid
er over ti år steget med 1,1 år. I 2000 forventes pigerne
at være 15,5 år i uddannelsessystemet og drengene 14,7 år.
Et barn, der i 2000 påbegyndte grundskolens 1. klasse, forventes
at blive i uddannelsessystemet i 15,1 år. Tendensen er en stigende
tid i uddannelsessystemet.
Beregning af den samlede forventede uddannelsestid er en gennemsnitsberegning.
Nogle unge får aldrig 15,1 år i uddannelsessystemet, og
andre får langt flere. Tallet dækker al uddannelse, uanset
om de unge fuldfører eller skifter uddannelse.
Voksenuddannelse og børnehaveklassetrinet indgår ikke i
beregningen. I dag går næsten alle børn i børnehaveklasse,
og der sker megen løbende opkvalificering i form af voksenuddannelse
i Danmark.
Fra 1991 til 2000 steg den forventede tid i uddannelsessystemet for
et barn, der påbegyndte grundskolens 1. klasse, fra 14 år
til 15,1 år. Stigningen udgør således 1,1 år
over en ti års periode. Stigningen tog især fart fra omkring
1993.
I 1991 var den forventede samlede uddannelsestid for piger 14,3 år
mod drengenes 13,7 år i uddannelsessystemet. Pigernes forventede
tid lå i hele perioden højere end drengenes. Frem til 1994
var der dog ikke de store forskelle på drenge og pigers forventede
tid i uddannelsessystemet. Herefter ses en stigende forskel i uddannelsestiden.
I 1999 forventedes pigerne fx samlet at bruge 1 år mere i uddannelsessystemet
end drengene.
Forskellen mellem piger og drenges forventede uddannelsestid har flere
årsager, fx tager piger oftere end drenge en gymnasial uddannelse.
Visse kvindedominerede uddannelser (fx pædagoguddannelsen) blev
desuden forlænget i perioden.
Drenge vælger oftere end pigerne at påbegynde en erhvervsfaglig
uddannelse efter grundskolen. Og flere kvinder end mænd gennemfører
i dag en videregående uddannelse. I 2000 var ca. 56% af dem, der
fuldførte en videregående uddannelse, kvinder. I 1991 var
andelen kun ca. 52% (fremgår ikke af tabellen).
Tabel 4.3
Forventet samlet uddannelsestid for elever der begynder i 1. klasse,
fordelt på køn, 1991 - 2000
Noter: Ekskl. børnehaveklasse og voksenuddannelse. Eks.: 1991
svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.3
Forventet samlet uddannelsestid, fordelt på køn, 1991 -
2000
Kilde: Danmarks Statistik samt Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors modelberegninger.
4.4 Tosprogede elever
Antallet af tosprogede elever i folkeskolen steg markant fra 1991
til 2000. I 2000 var 9% af eleverne i folkeskolen tosprogede. Den største
andel af de tosprogede elever kom fra Tyrkiet, det tidligere Jugoslavien
og Mellemøsten. I de frie grundskoler udgjorde de tosprogede
elever i samme år 9,6% af eleverne.
Antallet af tosprogede elever i folkeskolen blev mere end fordoblet
fra 1991 til 2000. Men antallet varierer efter kommune og landsdel.
Andre undersøgelser viser, at den største andel af tosprogede
elever i folkeskolen findes i hovedstadsområdet.
I 2000 var der 50.350 tosprogede elever i folkeskolen, svarende til
9% af eleverne. I 1991 var tallet 24.815 elever eller 4,6% af eleverne.
Det viser sig, at i de perioder hvor antallet af elever i folkeskolen
faldt, steg både antallet og andelen af tosprogede elever i folkeskolen
konstant.
Selvom den største gruppe af tosprogede elever i folkeskolen
består af børn fra Tyrkiet, og selvom antallet af disse
børn steg, så udgør de en faldende andel af alle
tosprogede elever i folkeskolen. I 1991 var det 28,8%, og i 2000 20,2%.
Den næststørste gruppe af tosprogede elever i folkeskolen
kommer fra det tidligere Jugoslavien (inkl. Bosnien). Disse børn
udgør et næsten konstant stigende antal elever. Fra 1991
til 1996 steg deres andel af alle tosprogede elever i folkeskolen fra
7,7% til 15,7% (svarende til 6.294 elever). Herefter faldt andelen og
i 2000 udgjorde de 12,5% af de tosprogede elever.
Somaliere er en gruppe af tosprogede elever i folkeskolen, der er vokset
markant siden begyndelsen af 90'erne. I 1991 udgjorde de 0,8% af de
tosprogede elever. I 2000 var denne andel steget til 6,6%, svarende
til 3.334 elever.
Ved de frie grundskoler steg det samlede antal af tosprogede elever
konstant. Fra 1993 til 2000 blev antallet næsten fordoblet, stigende
fra 3.901 elever til 7.337 elever. Fra 1999 til 2000 ses et fald i antallet
af tosprogede elever på 3,1% eller 236.
Andelen af tosprogede elever ved de frie grundskoler udviser en konstant
stigning frem til 1999 (10% af eleverne). I 1993 udgjorde de tosprogede
5,8% af eleverne, i 2000 var det 9,6%.
Tabel 4.4
Tosprogede elever i folkeskolen fordelt efter oprindelsesland, samt
tosprogede elever ved de frie grundskoler, 1991 - 2000
1) Inkl. Bosnien.
2) Inkl. Libanon.
Anm.: Summerne kan pga. afrundinger afvige.
Noter: Tosprogede elever er opgjort uanset behov for ekstra undervisning.
Tosprogede elever i folkeskolen er opgjort på de 5 største
lande i 2000.
Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret
1991/92.
Figur 4.4
Procentvis fordeling af tosprogede elever i folkeskolen fordelt efter
oprindelsesland, 1991 - 2000

Kilde: Indberetning fra kommunerne til Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontor.
4.5 Elever der modtager vidtgående specialundervisning
Antallet af elever i folkeskolen, der modtager vidtgående specialundervisning,
udgør i 2000 1,27% af de 6-16-årige. For de frie grundskoler
er det kun 0,06%.
Med specialundervisning menes den undervisning, der ifølge folkeskoleloven
skal gives til elever, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen
eller støtte, som ikke kan ydes inden for rammerne af den almindelige
undervisning.
Vidtgående specialundervisning er en del af specialundervisningen,
som er særligt specialiseret og omkostningsfuld.
Vidtgående specialundervisning foregår hovedsageligt i
folkeskolen, men også i de frie grundskoler (i forbindelse med
frie grundskoler kaldes gruppen "svært handicappede elever").
I 2000 var der 8.636 elever i folkeskolen, der modtog vidtgående
specialundervisning. I 1991 var tallet 5.831 elever. Fra 1999 til 2000
faldt antallet af elever, der modtog vidtgående specialundervisning
med 5,3%.
Den vidtgående specialundervisning er ikke så udbredt i
de frie grundskoler. I 2000 var der i alt 409 elever, der modtog vidtgående
specialundervisning. Antallet steg dog svagt hvert eneste år fra
1995 til 2000. I 1995 var der 318 elever.
Andelen af børn og unge i vidtgående specialundervisning
i folkeskolen og ved de frie grundskoler giver et fingerpeg om, hvor
stor en del af børnetallet der søges hjælp til fra
kommunerne.
I 1994 modtog ca. 1% af de 6-16-årige elever i folkeskolen vidtgående
specialundervisning. Denne andel steg konstant frem til 1999, hvor den
udgjorde ca. 1,4%. I 2000 faldt andelen til ca. 1,3%.
For de frie grundskoler ses en næsten konstant andel af de 6-16-årige,
der modtog vidtgående specialundervisning, på 0,05%. Men
i 1999 og 2000 var andelen steget til 0,06%.
Tabel 4.5
Vidtgående specialundervisning i folkeskolen og ved de frie grundskoler,
opgjort for 6-16-årige, 1991 - 2000

1) Ekskl. børnehaveklasser.
2) Manglende oplysninger frem til 1993; derfor kan beregning ikke foretages.
3) Manglende oplysninger frem til 1994; derfor kan beregning ikke foretages.
Anm.: En del af stigningerne skyldes, at der fra 1996/97 er sket en
ændring i registreringen af elever i Københavns Kommune
og i de amter, hvor visitation og økonomi er delegeret ud til
kommunerne. Samtidig har Århus Amt justeret sine elevtal over
hele perioden. Alligevel skønner Amtsrådsforeningen, at
der var tale om en stigning i den vidtgående specialundervisning.
Noter: Alderen er opgjort pr. 1. januar. Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret
1991/92.
Figur 4.5
Andel af elever i folkeskolen der modtog vidtgående specialundervisning
(6-16-årige),
1994 - 2000
Kilde: "Folkeskolens vidtgående specialundervisning",
Amtsrådsforeningen.
4.6 Tilgang af elever og studerende
Tilgangen af elever til 1. klasse følger ungdomsårgangenes
størrelse. Fra 1991 til 2000 steg tilgangen til 1. klassetrin
med ca. 30%. Tilgangen til de videregående uddannelser udviste
tillige en stigning.
Tilgang af nye elever/studerende på forskellige uddannelsestrin
er bl.a. bestemt af antallet af unge i de berørte aldersklasser.
Tilgangen er også afhængig af de unges valg af og muligheder
for at blive optaget på en uddannelse. Selvom den absolutte tilgang
viser et fald, kan det alligevel være en stigende andel af ungdomsårgangen,
der var under uddannelse.
Grundskolens elevtilgang er naturligt bestemt af de respektive fødselsårganges
størrelser. I 2000 begyndte ca. 69.400 børn i 1. klasse.
Det var ca. 30% flere end i 1991.
Tilgangen til de erhvervsintroducerende uddannelser faldt markant fra
1991 til 2000. Faldet skyldes, at HI og TI var under afvikling i perioden.
I 2000 var tilgangen til de almengymnasiale uddannelser ca. 24.100
elever; det var periodens laveste tilgang. Fra 1991 til 2000 faldt tilgangen
med 17,4%.
I 2000 lå tilgangen til de erhvervsgymnasiale uddannelser på
ca. 14.900. Fra 1991 til 2000 steg tilgangen med 4,7%.
I 2000 var tilgangen til den fri ungdomsuddannelse ca. 1.800 elever.
Ca. 10.400 elever påbegyndte i 2000 et erhvervsfagligt merkantilt
grundforløb og 33.200 påbegyndte et erhvervsfagligt teknisk
forløb.
For de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. var tilgangen i 2000
ca. 40.100 elever mod ca. 38.500 i 1991, periodens stigning udgør
4%. Den højeste tilgang ses i 1996 med ca. 47.000 elever.
Tilgangen af studerende til alle grupper under de videregående
uddannelser steg. I 2000 var tilgangen til de mellemlange videregående
uddannelser ca. 22.500 studerende; ca. 12.500 studerende valgte at påbegynde
en kort videregående uddannelse. I samme år var tilgangen
til bachelor- og kandidatuddannelserne lige store, ca. 13.400 studerende.
Kandidatuddannelserne blev omstruktureret i perioden, så tilgangen
hertil sker for størsteparten af uddannelserne efter en afsluttet
bacheloruddannelse (se note til tabel).
I 2000 var tilgangen af studerende til ph.d.-studier ca. 1.100.
Tabel 4.6
Tilgang af elever og studerende, fordelt efter uddannelsesniveau, 1991
- 2000
Anm.: Beregningen viser tilgangen til de enkelte grupper. Dvs., at
tilgangen til fx de almengymnasiale uddannelser svarer til tilgangen
til: 1.g., 1. hf og 1. studenterkursus.
Note: Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
1) Udover HI og TI indeholder gruppen også korte erhvervsfaglige
grundkurser som fx indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne,
teknikerforkursus m.v. Som følge af forsøg med ny EUD-reform
fra 1999 har tilgangen til HI og TI været faldende.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kunstigt forlænget uddannelserne ved af lægge
efg-basis og skoleforløb til som et indledende år; derfor
ses reformerne ikke af tallene.
3) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret
således, at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed. Fri ungdomsuddannelse indgår fra 1995. Pr. 1. januar
2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt
forsøg med denne nye struktur.
4) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
At tilgangen faldt i 2000 kan bl.a. forklares ved, at grundforløbet
her blev variabelt fra 20 uger til 60 uger og derved blev forskudt.
5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
blev formelt oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. fra
før reformen havde denne struktur.
6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser.
7) Tallene stammer fra "Data om Dansk Forskeruddannelse",
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Figur 4.6
Tilgang af studerende til udvalgte videregående uddannelser, 1991
- 2000
Kilde: Danmarks Statistik, Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontors tal samt Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
4.7 Ansøgere og optagne til videregående
uddannelser
I 2001 blev 49.353 optaget på en uddannelse under den Koordinerede
Tilmeldings optagelsesområde (KOT). Samme år ønskede
60.433 som 1. prioritet at komme i gang med en uddannelse under KOT'en.
Siden slutningen af 1970'erne har "Den Koordinerede Tilmelding"
stået for en årlig fælles ansøgnings- og optagelsesprocedure
for de videregående uddannelser i hele landet (inkl. 1-årige
hhx). Der kommer dog nye områder, nye uddannelser og nye institutioner
til hvert år. Her opgøres alene 1. prioritetsansøgere
og optagne.
I 2001 var der i alt 60.433 ansøgere til uddannelserne under
den Koordinerede Tilmelding (KOT). Fra 1994 til 2001 faldt det totale
antal ansøgere med ca. 7%.
I 2001 søgte 24.685 personer en uddannelse ved en af universitetslovsinstitutionerne.
22.826 søgte en mellemlang videregående uddannelse og 9.277
en kort videregående uddannelse. Desuden søgte 2.782 personer
den 1-årige hhx.
Fra 1994 til 2001 faldt antallet af personer, der ansøgte om
optag til de mellemlange videregående uddannelser med ca. 23%.
Faldet er bl.a. forårsaget af en faldende søgning til fx
pædagogseminarierne; ansøgningerne faldt i perioden med
43,4% (fra 12.055 til 6.822).
I 2001 søgte 4.836 personer ind på lærerseminarierne,
og 2.485 ansøgte om optagelse på sygeplejerskeuddannelsen.
Af ansøgningerne til de korte videregående uddannelser
ses, at 8.577 personer søgte erhvervsakademierne.
I 2001 var det samlede antal optagne til KOT'ens uddannelser (inkl.
standby) 49.353 personer. I 1994 blev der optaget 43.444 personer. Derved
steg de med 13,6%. Som nævnt er der over tid kommet nye områder
ind under KOT'en, hvorfor den reelle stigning ikke nødvendigvis
er helt så stor, som tallene antyder.
For kandidatuddannelserne ses også en stigning i antallet af
optagne fra 1994 til 2001, her med ca. 500 personer. Det mellemlange
og korte videregående uddannelsesområde havde også
en vækst i antal optagne, på hhv. ca. 2.600 personer og
ca. 3.000 personer.
Den 1-årige hhx oplevede et fald på ca. 300 personer i antal
optagne i perioden.
Tabel 4.7
1. prioritetsansøgere og optagne til uddannelser under den Koordinerede
Tilmelding (KOT), 1994 - 2001
1) Universitetslovsinstitutioner: Københavns Universitet,
Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitetscenter,
Aalborg Universitet, handelshøjskolerne i København og
Århus, Danmarks Tekniske Universitet, Den Kgl. Veterinær
og Landbohøjskole, Danmarks Farmaceutiske Højskole og
tandlægeskolerne (frem til og med 1991 tandlægehøjskolerne).
Andre: Vestsjællands og Storstrøms Handelshøjskolecenter
og Herning Handels- og Ingeniørhøjskolecenter. 2)
Fra 1994 til 1997 tekniske højskoler. 3) Indeholder: Designskoler
(ny fra 2001), ernærings- og husholdningsseminarier (fra 1994
til 1997 husholdningslærerseminarier), radiografskoler, biblioteksskoler,
Skovskolen (i 1994 og 1995 var Skovskolens uddannelser klassificeret
som KVU, men her er de indplaceret som MVU), Center for Tegnsprog (fra
1997), maskinmesterskoler og Skibsofficersskolen. 4) Fra 1994
til 1998 Apoteksassistentskolen. 5) Indeholder også bandagist-/ortopædingeniøruddannelsen.
6) Indeholder: Økonomaskoler, Glas- og Keramikskolen (kun
ansøgere i 1997 og 1998) og tandplejere (kun ansøgere
i 1998).
Note: Antal institutioner og antal uddannelser under den Koordinerede
Tilmelding varierer over tid; derfor bør den historiske sammenligning
foretages med forsigtighed. Differencen mellem 1. prioritetsansøgere
og optagne er ikke lig med antal afviste, da nogle
optages på deres 2. eller lavere prioritet.
Figur 4.7
Antallet af optagne under den Koordinerede Tilmelding (KOT), 1994 -
2001
Kilde: Diverse årgange af "KOT hovedtal", Tilmeldingssekretariatet,
Københavns Universitet.
4.8 Overgang fra grundskole til fortsat uddannelse
Af den årgang, der i 2000 forlod grundskolen, forventes 96%
på et eller andet tidspunkt at komme videre i uddannelsessystemet.
52% vil påbegynde en gymnasial uddannelse og 38% en erhvervsfaglig
uddannelse. Der er en stigende tendens til, at de unge fortsætter
i uddannelsessystemet efter grundskolen. 97% af pigerne og 95% af drengene
fortsætter i dag i uddannelsessystemet.
For 2000-årgangen forventes 96% at fortsætte i uddannelsessystemet
efter grundskolen. I 1991 var det 94%. Der er her tale om modelberegninger
(tallene er afrundede). Voksenuddannelse opgøres ikke her.
Set over ti år var der 2 procentpoint flere, som fortsatte i
uddannelsessystemet efter grundskolen. Denne beskedne stigning skal
ses i lyset af, at der i 1980'erne var en markant reduktion i andelen,
der ikke fortsatte i uddannelsessystemet. I 1982 var der endnu 12%,
som ikke fortsatte efter grundskolen (fremgår ikke af tabellen).
Det forventes, at 52% af 2000-årgangen vil vælge en gymnasial
uddannelse og 38% en erhvervsfaglig uddannelse m.v. Ca. 4% fortsætter
ikke i uddannelsessystemet.
Af 2000-årgangen forventes 36% at påbegynde en almengymnasial
uddannelse, og 16% vil påbegynde en erhvervsgymnasial uddannelse.
Siden 1994 og 1995 har hhv. htx og hhx kunne påbegyndes direkte
efter grundskolen.
35% af 2000-årgangen vil fortsætte på et erhvervsfagligt
grundforløb og fuu og 3% på et erhvervsfagligt hovedforløb
m.v. Fra 1991 til 2000 steg overgangen til erhvervsfagligt grundforløb
og fuu med 15 procentpoint, mens overgangen fra grundskolen til de
erhvervsfaglige hovedforløb m.v. blev halveret i perioden fra
6% til 3%.
Der er forskelle i drenges og pigers uddannelsesvalg. 97% af pigerne
(2000-år-gangen) forventes at fortsætte i uddannelsessystemet
efter grundskolen mod 95% af drengene.
For 2000-årgangen forventes 61% af pigerne at påbegynde
en gymnasial uddannelse og 28% en erhvervsfaglig uddannelse m.v. (heraf
25% på et grundforløb eller fuu). I 1991 var det 23%, der
fortsatte på en erhvervsfaglig uddannelse.
Drengene vil først og fremmest påbegynde en erhvervsfaglig
uddannelse m.v. - 47% (heraf 44% på et erhvervsfagligt grundforløb
eller fuu). 44% af drengene, vil påbegynde en gymnasial uddannelse.
I 1991 var det kun 35% af drengene der forsatte på en gymnasial
uddannelse.
Tabel 4.8
Andel af unge der efter grundskolen fortsætter i andre uddannelser,
fordelt på køn, 1991 - 2000
1) Ud over HI og TI indeholder gruppen også korte erhvervsfaglige
grundkurser som fx indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne,
teknikerforkursus m.v. Som følge af forsøg med ny EUD-reform
fra 1999 har tilgangen til HI og TI været faldende.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kunstigt forlænget uddannelserne ved af lægge
efg-basis og skoleforløb til som et indledende år, derfor
ses reformerne ikke af tallene.
3) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret
således, at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed. Fri ungdomsuddannelse indgår fra 1995. Pr. 1. januar
2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt
forsøg med denne nye struktur.
4) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) og længere erhvervsfaglige kurser m.v.
Noter: Pga. afrundinger på forskellig niveauer kan der forekomme
afvigelser i totalerne.
Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.8
Andel af unge der efter grundskolen fortsætter på en almengymnasial,
erhvervsgymnasial eller erhvervsfaglig uddannelse m.v., 1991 - 2000
Kilde: Danmarks Statistik samt Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors modelberegninger.
4.9 Overgang fra gymnasiale uddannelser til fortsat
uddannelse
96% af alle med en almengymnasial baggrund i 2000 forventes at fortsætte
i uddannelsessystemet, og 94% med en erhvervsgymnasial baggrund vil
fortsætte i uddannelsessystemet. Andelen, som fortsætter,
har i de senere år været høj. For begge typer af
gymnasiale uddannelser havde de unge et stigende ønske om at
fortsætte i uddannelsessystemet. Desuden ses en øget søgning
til det videregående uddannelsesområde.
De gymnasiale uddannelser er studieforberedende. Erfaringen viser dog,
at ikke alle går videre, og nogle blandt dem, som går videre,
holder en studiepause. Tallene her er modeltal, som viser andelen af
unge, der efter et gymnasialt niveau (fuldført eller afbrudt)
forventes at fortsætte i uddannelsessystemet. Voksenuddannelse
indgår ikke i denne opgørelse.
96% af 2000-årgangen med en almengymnasial baggrund forventes
på et tidspunkt at fortsætte i uddannelsessystemet. 65%
vil påbegynde en videregående uddannelse, 16% en erhvervsfaglig
uddannelse m.v. og 10% vil påbegynde en erhvervsgymnasial uddannelse.
I 1991 ville 92% af denne årgang fortsætte i uddannelsessystemet
og heraf kun 60% på en videregående uddannelse.
Unge fra 2000-årgangen med en almengymnasial uddannelse, som
valgte at påbegynde en videregående uddannelse, fordelte
sig med 7% til korte videregående uddannelser, 25% til mellemlange
videregående uddannelser og 33% til bachelor- eller kandidatuddannelser.
94% af 2000-årgangen med en erhvervsgymnasial baggrund forventes
på et tidspunkt at fortsætte i uddannelsessystemet. 3% vil
påbegynde en almengymnasial uddannelse og 41% en erhvervsfaglig
uddannelse m.v. 48% forventes at påbegynde et videregående
uddannelsesforløb. I 1991 ville 86% med baggrund i erhvervsgymnasial
uddannelse fortsætte i uddannelsessystemet, 43% på en erhvervsfaglig
uddannelse m.v. 39% vil fortsætte på en videregående
uddannelse.
Unge med en erhvervsgymnasial uddannelse fra 2000-årgangen, som
vil vælge at påbegynde en videregående uddannelse,
fordelte sig med 16% til en kort videregående uddannelse, 13%
til mellemlange videregående uddannelser og 18% til en bachelor-
eller kandidatuddannelse.
For såvel de almengymnasiale som for de erhvervsgymnasiale uddannelser
ses en stigende lyst til af fortsætte i uddannelsessystemet og
en stigende overgang til de videregående uddannelser.
Tabel 4.9
Andel af unge der efter en fuldført eller afbrudt almen- eller
erhvervsgymnasial uddannelse fortsætter i andre uddannelser, 1991
- 2000
1) Indeholder: Erhvervsfaglige grundforløb, erhvervsfaglige
hovedforløb, fri ungdomsuddannelse m.v.
2) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
blev formelt oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. før
reformen havde denne struktur.
3) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser
Noter: Pga. afrundinger kan der forekomme afvigelser i totalerne.
Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.9
Andel af unge der efter en fuldført eller afbrudt almengymnasial
uddannelse fortsætter på en videregående uddannelse,
2000
Kilde: Danmarks Statistik samt Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors modelberegninger.
4.10 Elever/studerende der fuldfører en uddannelse
I 2000 fuldførte omkring 195.800 unge en uddannelse. Fortsat
flere unge bliver færdige med en uddannelse, og uddannelsesniveauet
stiger. Relativt mange fuldførte en videregående uddannelse.
Overordnet ses, at flere og flere unge fuldfører en formel erhvervskompetencegivende
uddannelse.
Der er 9 års undervisningspligt. Derfor vil næsten alle
frem til og med 9. klassetrin fuldføre grundskolen. For de øvrige
uddannelser fuldfører alle, der gennemfører undervisningen
og består eksaminerne efter de regler, der gælder for uddannelserne.
I 2000 fuldførte ca. 195.800 unge en uddannelse. Antal fuldførte
på forskellige uddannelsesniveauer afhænger af antallet
på de pågældende årgangstrin, af andelen, der
fortsætter på de forskellige uddannelser, og af frafaldet.
Voksenuddannelse indgår ikke i denne opgørelse.
I 2000 forlod ca. 54.300 grundskolens afsluttende trin; dette er ca.
15.300 færre end i 1991, hvor antallet af fuldførte herfra
desuden var periodens højeste. Afgang fra grundskolen afhænger
af årgangens størrelse og overgang til 10. klasse. I 2000
var det ca. 64% af 9. klasseårgangen, der valgte 10. klasse året
efter.
I 2000 fuldførte ca. 21.700 unge en almengymnasial eksamen.
I 1991 var tallet ca. 24.600. Antallet af unge, som fuldførte
en erhvervsgymnasial uddannelse, udgjorde ca. 10.700 unge i 2000 mod
ca. 12.700 i 1991.
I 2000 fuldførte ca. 8.500 unge et merkantilt grundforløb
og ca. 16.200 et teknisk grundforløb. Ca. 37.100 fuldførte
et erhvervsfagligt hovedforløb m.v. For både erhvervsfaglige
grund- og hovedforløb var der ikke nogen entydig udvikling i
antallet af fuldførte. Den historiske udvikling bør også
tolkes med forsigtighed, da bl.a. erhvervsuddannelserne blev omstruktureret
flere gange i opgørelsesperioden (se tillige noter til tabel
4.10).
Fra 1991 til 2000 fuldførte et stigende antal unge en videregående
uddannelse.
I 2000 fuldførte ca. 6.000 en kort videregående uddannelse,
ca. 16.500 en mellemlang videregående uddannelse, ca. 7.200 en
bacheloruddannelse, ca. 8.600 en kandidatuddannelse og endelig ca. 900
en ph.d.-uddannelse. For kandidatuddannede ses en stigning i antal fuldførelser
fra 1991 til 2000 på 39,0%. I opgørelsesperioden blev bachelor
og kandidatstrukturen indført. Derfor bør man være
varsom med konklusioner over tid.
Overordnet ses, at flere unge fuldfører en formel ordinær
erhvervskompetencegivende uddannelse.
Tabel 4.10
Elever/studerende der fuldfører en uddannelse, fordelt efter
uddannelsesniveau, 1991 - 2000
1) Udover HI og TI indeholder gruppen også korte erhvervsfaglige
grundkurser som fx indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne,
teknikerforkursus m.v. Som følge af forsøg med ny EUD-reform
fra 1999 har tilgangen til HI og TI været faldende.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kun
stigt forlænget uddannelserne ved af lægge efg-basis og
skoleforløb til som et indledende år derfor ses reformerne
ikke af tallene.
3) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret,
således at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed. Fri ungdomsuddannelse indgår fra 1995. Pr. 1. januar
2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt
forsøg med denne nye struktur.
4) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
At bestanden faldt i 2000 kan bl.a. forklares ved, at grundforløbet
her blev variabelt fra 20 uger til 60 uger.
5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
blev formelt oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. fra
før reformen havde denne struktur.
6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser.
7) Tallene stammer fra "Data om Dansk Forskeruddannelse",
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
a) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af afgang.
En hel del af de afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret
som fuldførte forløb.
Note: Eks.: 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.10
Elever/studerende der fuldfører en uddannelse, fordelt efter
udvalgte erhvervsuddannelser og videregående uddannelser, 1991
- 2000
Kilde: Danmarks Statistik, Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontors egne modelberegninger samt Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
4.11 Fuldførelsesfrekvenser
I 2000 fuldførte 86% en almengymnasial uddannelse. De mellemlange
videregående uddannelser havde relativt stabil fuldførelse.
Bacheloruddannelserne udviste et fald, mens kandidatuddannelserne
havde en stigning i fuldførelsestendensen. I 2000 var fuldførelsesfrekvensen
for en udelt kandidatuddannelse 70%, og for kandidatoverbygningsuddannelserne
var fuldførelsesfrekvensen 62%.
Fuldførelsesfrekvenser bygger på modeltal, som er meget
summariske og dækker over store variationer uddannelserne imellem.
Bl.a. derfor bør tallene tolkes med stor forsigtighed. I beregningerne
opgøres de forventede resultater ud fra tilgang, overgang og
afgang inden for uddannelsessystemet i det pågældende år.
Fuldførelsen afhænger af mange forhold, bl.a. krav til
faglige kvalifikationer m.v.
I 2000 fuldførte 86% af de personer, der påbegyndte en
almengymnasial uddannelse. Fuldførelsen for de erhvervsgymnasiale
uddannelser lå under med 76%.
På erhvervsuddannelsesområdet har der været taget
mange initiativer til at nedbringe frafaldet. Området har i opgørelsesperioden
gennemgået flere reformændringer; derfor er det ikke helt
uproblematisk at konkludere på de historiske fuldførelsesfrekvenser.
I 2000 fuldførte 76% et merkantilt grundforløb. Fuldførelsesprocenten
for de tekniske grundforløb lå noget under med 69%. De
seneste tre år i opgørelsen viser, at der var et fald i
fuldførelsestendensen.
I 2000 fuldførte 82% et erhvervsfagligt hovedforløb m.v.
Også her - som for grundforløbene - ses en vigende fuldførelsestendens
de sidste tre år af perioden.
Også kandidatuddannelserne har i perioden gennemgået en
strukturomlægning til en bachelor/kandidatstruktur, hvor bacheloruddannelsen
skal fuldføres inden påbegyndelse af en kandidatuddannelse.
Nogle få uddannelser er fortsat udelte. Derfor er det ikke her
muligt at opgive en samlet fuldførelsesfrekvens. Samtidig er
tidsserierne usikre.
I 2000 fuldførte 70% en kort videregående uddannelse.
For de mellemlange videregående uddannelser ses en stabil fuldførelsesprocent
i perioden, og 72% fuldførte en mellemlang videregående
uddannelse i 2000.
Bachelorerne udviste en faldende fuldførelse. I 2000 fuldførte
54%. 70% fuldførte en udelt kandidatuddannelse og 62% en overbygningskandidatuddannelse.
Endelig fuldførte 87% i 2000 en ph.d.-uddannelse, og her ses
en stigende tendens til at fuldføre.
Tabel 4.11
Andel der påbegynder, der fuldfører uddannelsen, fordelt
efter uddannelsesniveau, 1991 - 2000
1) Ud over HI og TI indeholder gruppen også korte erhvervsfaglige
grundkurser som fx indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne,
teknikerforkursus m.v. Som følge af forsøg med ny EUD-reform
fra 1999 har tilgangen til HI og TI været faldende.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kunstigt forlænget uddannelserne ved af lægge
efg-basis og skoleforløb til som et indledende år; derfor
ses reformerne ikke af tallene.
3) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret
således, at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed.
4) Pr. 1. januar 2001trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1.
og 2. skoleperiode blev afløst af 7 indgange, men allerede fra
1999 blev der kørt forsøg med denne nye struktur.
5) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
6) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før 1992 hvor
uddannelserne formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog
m.v. fra før reformen havde denne struktur.
7) Udelte kandidater er efter 1996: civilingeniører, læge,
tandlæge, teolog, farmaceut, musik/kunst under Kulturmin., arkitekt
m.v.
8) Tallene fra 1996 og frem afspejler tydeligt, at bachelor- og kandidatstrukturen
er ved at slå igennem.
9) Tallene stammer fra "Data om Dansk Forskeruddannelse",
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
a) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af afgang.
En hel del af de afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret
som fuldførte forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne
i denne periode for høje.
Note: Eks.; 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Tabel 4.11
Andel der påbegynder en udvalgt videregående uddannelser,
der fuldfører, 1991 - 2000
Kilde: Danmarks Statistik, Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontors egne modelberegninger samt Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
4.12 Fuldførelsestider
I 2000 tog det i gennemsnit 3,2 år at fuldføre en bacheloruddannelse
og 3,4 år at fuldføre en overbygningskandidatuddannelse.
Fuldførelsestiden er tiden for at fuldføre en uddannelse.
Beregningerne bygger på modeltal beregnet på grundlag af
oplysninger om fuldførte uddannelser det pågældende
år. Tallene bør tolkes med stor forsigtighed, da resultaterne
er meget summariske og dækker over store variationer på
de enkelte uddannelser.
I 2000 var den gennemsnitlige fuldførelsestid for et erhvervsfagligt
merkantilt grundforløb 1,4 år, og det tog 0,8 år
at fuldføre et teknisk grundforløb. Den gennemsnitlige
fuldførelsestid for de erhvervsfaglige hovedforløb m.v.
var 2,1 år; i 1991 var fuldførelsestiden 1,9 år.
For de korte og de mellemlange videregående uddannelser lå
tiden tæt på de normerede studietider med en gennemsnitlig
studietid på hhv. 2,2 år og 3,4 år. De mellemlange
videregående uddannelsers fuldførelsestid steg svagt fra
1995, bl.a. fordi pædagoguddannelsen blev forlænget med
et halvt år.
Kandidatuddannelserne har gennemgået en strukturomlægning
i perioden, således at de fleste kandidatuddannelser påbegyndes
efter en fuldført bacheloruddannelse.
I dag er den normerede tid for en delt kandidatuddannelse 5 år,
3 år på bacheloruddannelser og 2 år på kandidatoverbygningen.
Af tekniske grunde er det endnu ikke muligt at opgøre fuldførelsestiden
for det samlede kandidatforløb.
Da opgørelsen berører denne omlægningsperiode,
bør tallene tolkes med forsigtighed.
For bacheloruddannelserne var den gennemsnitlige studietid i 2000 3,2
år. De senere år ses et svagt fald i fuldførelsestiden.
For en overbygningskandidatuddannelse var tiden 3,4 år; og for
en udelt kandidatuddannelse var den gennemsnitlige studietid 6,1 år.
Der viser sig en nogenlunde stabil fuldførelsestid de senere
år på omkring 6 år.
Fuldførelsestiden for ph.d.-uddannelsen i 2000 svarede stort
set til normeret tid (3,1 år).
Tabel 4.12
Gennemsnitlig fuldførelsestid, fordelt efter udvalgte uddannelsesniveauer,
1991 - 2000
1) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret
således, at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed.
2) Pr. 1. januar 2001 trådet en ny EUD-reform i kraft, hvor 1.
og 2. skoleperiode blev afløst af 7 indgange, men allerede fra
1999 blev der kørt forsøg med denne nye struktur.
3) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
4) At der er tal for bacheloruddannelserne fra før 1992 hvor
uddannelserne formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog
m.v. fra før reformen havde denne struktur.
5) Udelte kandidater efter 1996: civilingeniør, læge, tandlæge,
teolog, farmaceut, musik/kunst under Kulturministeriet, arkitekt m.v.
6) Tallene fra 1996 og frem afspejler tydeligt, at bachelor- og kandidatstrukturen
er ved at slå igennem
Note: Eks. 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.12
Gennemsnitlig fuldførelsestid, opgjort for de videregående
uddannelsesniveauer, 1991 - 2000
Kilde: Danmarks Statistik samt Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne modelberegninger.
4.13 Ventetid før studiestart
Der er ingen ventetid efter grundskolen. De fleste kommer i gang med
en uddannelse umiddelbart efter sommerferien. Efter en almengymnasial
uddannelse venter de unge derimod længere, Unge med en erhvervsgymnasial
baggrund kom hurtigere i gang med videreuddannelse end unge med en almengymnasial
baggrund.
Det primære mål er, at flest muligt gennemfører
en uddannelse, men et andet vigtigt mål er, at de unge kommer
hurtigt i gang med fortsat uddannelse. Derved mindskes bl.a. frafaldsrisikoen,
og overgangen til arbejdsmarkedet bliver fremrykket. Der er sket mange
ændringer både på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet.
Fx er adgangsbegrænsningen til de videregående uddannelser
næsten afskaffet. På erhvervsuddannelserne har alle nu mulighed
for at gennemføre uddannelsen på skole, hvis de ikke kan
finde en egnet praktikplads.
Ventetiden bygger på modelberegninger (mediantal). Ventetiden
opgøres for overgang fra grundskolen og overgang fra de gymnasiale
uddannelser. Tallene er summariske og kan dække over store variationer
på de enkelte uddannelser.
Ventetiden fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser og de erhvervsfaglige
grundforløb svarer alene til sommerferien.
Fra 2000-årgangen ventede de unge med en almengymnasial baggrund
1,2 år, før de påbegyndte et merkantilt grundforløb,
og 1,4 år før de påbegyndte et teknisk grundforløb.
Ventetiden til de korte og mellemlange videregående uddannelser
lå på hhv. 1,8 år og 2,3 år. Disse uddannelser
henvender sig i nogle tilfælde til ældre studerende med
erhvervserfaring, fx pædagoguddannelsen. Ventetiden før
påbegyndelse af bacheloruddannelserne var 1,3 år, og samme
ventetid ses for overgang til kandidatuddannelserne.
Fra 2000-årgangen ventede de unge med en erhvervsgymnasial baggrund
0,3 år, før de påbegyndte et merkantilt grundforløb,
og 0,6 år før de påbegyndte et teknisk grundforløb.
Ventetiden til de korte og mellemlange videregående uddannelser
lå på hhv. 0,7 år og 1,3 år. Ventetiden før
påbegyndelse af bacheloruddannelserne var 1 år, mens ventetiden
til kandidatuddannelserne var 0,3 år.
Generelt kom unge med baggrund i en erhvervsgymnasial uddannelse hurtigere
i gang med videreuddannelse end unge med en almengymnasial baggrund.
Tabel 4.13
Medianventetid efter grundskole, almengymnasial uddannelse og erhvervsgymnasial
uddannelse før fortsættelse på en anden uddannelse,
1991 - 2000
1) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år
til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret
fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang
direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til
og med 1995 kunstigt forlænget uddannelserne ved at lægge
efg-basis og skoleforløb til som et indledende år; derfor
ses reformerne ikke af tallene.
2) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet merkantil EUD ændret
således, at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet
fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen benyttede sig af denne
mulighed. Pr. 1. januar 2001 trådte en ny EUD-reform i kraft,
hvor 1. og 2.. skoleperiode blev afløst af 7 indgange, men allerede
fra 1999 blev der kørt forsøg med denne nye struktur.
3) Indeholder også social- og sundhedsuddannelser, landbrugsuddannelser,
pgu (fra 1997) samt andre længere erhvervsfaglige kurser m.v.
At bestanden faldt i 2000 kan bl.a. forklares ved, at grundforløbet
her blev variabelt fra 20 uger til 60 uger.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal før uddannelserne
blev formelt oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. fra
før reformen havde denne struktur.
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser.
Noter: Medianventetiden er den vente tid, hvorefter 50 % er fortsat
i et nyt
uddannelsesforløb. Ikke alle nye uddannelsesforløb vises.
Eks.; 1991 svarer til undervisningsåret 1990/91.
Figur 4.13
Medianventetid efter de gymnasiale uddannelser før fortsættelse
på en anden uddannelse - 2000
Kilde: Danmarks Statistik samt Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors modelberegninger.
4.14 Elever ved voksenuddannelse
I 1999 var der 113.276 årselever/studenterårsværk,
der modtog et tilbud om voksenuddannelse i offentligt regi. Fra 1998
til 1999 faldt aktiviteten med 15.627 årselever eller 12,1%.
Folkehøjskolerne oplevede for første gang siden 1994 en
mindre stigning i antal årselever.
Aktiviteten i de offentlig voksenuddannelser har efter en stigende
tendens i en årrække udvist et fald fra 1998 til 1999. I
1999 deltog 113.276 årselever/studenterårsværk i voksenuddannelser
i offentligt regi. Hertil kommer den kommunalt finansierede aftenskoleundervisning
under folkeoplysningsloven, som omfatter over 20.000 årselever.
I 1999 var der således 142.000 årselever ved den samlede
offentlige voksenuddannelse.
Fra 1998 til 1999 faldt aktiviteten på de offentlig voksenuddannelser
med 15.627 årselever eller 12,1%. Den samlede nedgang skyldes
primært et fald i aktiviteten på åben uddannelse (erhvervsskoler
og SOSU-skoler), AMU-uddannelser og daghøjskoler.
Årsagen til faldet fra 1998 til 1999 på åben uddannelse
(erhvervsskoler og SOSU-skoler) på 36,6% skal findes i en drastisk
nedgang på pc-brugeruddannelsen. Daghøjskolernes fald med
29,7% skete pga. indførelsen af et aktivitetsloft på 9.800
årselever. Og endelig skyldes faldet på 21,6% på AMU-uddannelserne
bl.a. begrænsningen af lediges muligheder for at deltage på
AMU samt indførelsen af tilskudsrammer.
En del af de årselever, der befandt sig ved en voksenuddannelse,
(havde været eller= var aktive i arbejdsstyrken, som beskæftigede
eller som arbejdssøgende, eftersom dele af voksenundervisningen
finder sted i deltagernes fritid. Det gælder især for åben
uddannelse, de korte højskolekurser og aftenskoleundervisningen.
Det højeste antal årselever i 1999 viste sig for dansk
som andetsprog med en aktivitet på 17.223 årselever. Fra
1999 til 2000 steg aktiviteten tillige med 11,6%.
Det viser sig også, at folkehøjskolerne for første
gang siden 1994 oplevede en stigning i aktiviteten, om end det var en
beskeden fremgang. I 2000 var der i alt 4.136 årselever ved folkehøjskolernes
lange kurser.
I 1998 var der 22.018 årselever ved aftenskoleundervisning under
folkeoplysningsloven.
Tabel 4.14
Årselever/studenterårsværk ved voksenuddannelser
i offentligt regi, 1993 - 2000
1) Lange kurser er på 12 uger eller mere - korte kurser er på
under 12 uger.
2) Inkl. efteruddannelse af lærere og pædagoger.
3) Omfatter kun deltagere, som har udløst tillægsydelse.
4) Der går 756 timer pr. årsværk.
5) Der forelå ved redaktionens afslutning endnu ikke tal for 2000.
6) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Kurser for
jordbrugere.
7) Inkl. pgu-meritårselever og omskolingsuddannelse for hjemmehjælpere.
8) Indeholder alene undervisning iht. folkeoplysningsloven og ikke idrætsaktiviteter,
spejderkorps
Noter: Eks.; 1993 svarer til undervisningsåret 1993/94. Da redaktionen
lukkede var der ikke tal for kommunalt finansieret voksenuddannelse
under folkeoplysningsloven i 1999 og 2000.
Figur 4.14
Årselever/studenterårsværk ved udvalgte voksenuddannelser
i offentligt regi, 1993 -1999
Kilde: "Voksenuddannelse i tal - 2002", Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor.
4.15 Deltagelse i voksen- og efteruddannelse i Danmark
og udvalgte lande
Andelen af befolkningen, der deltager i job- eller karriererelevant
voksen- og efteruddannelse, udgør i Danmark 49%, hvilket er det
højeste blandt de udvalgte OECD-lande. Deltagelse i voksen- og
efteruddannelse stiger med uddannelsesniveauet i Danmark og en række
andre lande.
I Danmark deltog 49% af alle i den voksne befolkning (25-64 år)
i job- eller karriererelevant voksen- og efteruddannelse. Det er den
højeste andel blandt de OECD-lande, der indgår i denne
opgørelse.
Som i en række andre lande stiger andelen, der deltager i voksen-
og efteruddannelse, med uddannelsesniveauet. Det er således kun
29% af andelen med en grundskoleuddannelse som højeste uddannelse,
der deltager i job- eller karriererelevant voksen- og efteruddannelse
mod 51% i gruppen med en ungdomsuddannelse og 70% af andelen med en
videregående uddannelse.
Det gennemsnitlige antal timer, hver voksen deltager i job- eller karriererelevant
voksenuddannelser er i Danmark188 timer, hvilket også er det højeste
blandt de lande, der er med i opgørelsen. Deltagere med en grundskole-
eller ungdomsuddannelse deltager flere timer (hhv. 193 og 197 timer)
end deltager med en videregående uddannelse, der har et gennemsnitligt
timetal på 160.
Data stammer fra den internationale undersøgelse af voksnes
læse/regnefærdigheder: International Adult Literacy Survey
(IALS), der blev gennemført i perioden 1995 til 1999. Danmark
deltog i undersøgelsens 2. runde i 1998/99. Voksen- og efteruddannelse
omfatter både privat og offentlig uddannelse i denne undersøgelse.
Der er store forskelle mellem landene på andelen af den voksne
befolkning, der deltager i job- eller karriererelevant voksen- og efteruddannelse.
Ud over i Danmark er andelen på 40% derover i Norge, UK og Australien,
mens andelen kun er 11% i Polen og 13% i Ungarn.
Tabel 4.15
Deltagelse i job- eller karriererelevant
voksen- og efteruddannelse fordelt på uddannelsesniveau i Danmark
og udvalgte lande - 1999 1)
1)Data er ikke indsamlet samme år i alle lande,men indsamlingen
er sket mellem 1995 og 1999.
Figur 4.15
Andel af voksne der deltager i job- eller karriererelevant voksen- og
efteruddannelse i Danmark og udvalgte lande - 1999 1)
Kilde: "Education at a Glance, 2001", OECD.
Denne side indgår
i publikationen "Tal der taler - Uddannelsesnøgletal 2002" som
kapitel 4 af 5
© Undervisningsministeriet 2002
|