Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning

 

 

Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse. Nye generationer, nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt sine spor i uddannelsessystemet.

I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet i uddannelsessystemet, krav om effektivisering, decentralisering og mål- og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v.

I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal, der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går og forventes at gå i uddannelsessystemet.

Nøgletallene er grupperet i tre områder

  • Ressourcer , dvs. udgifter, antal lærere, skoler m.v.

  • Elevbevægelser, dvs. antal elever, tilgang, afgang og overgang fra et uddannelsesniveau til et andet.

  • Resultater , dvs. hvad der kommer ud af uddannelsesindsatsen som fx den endelige uddannelsesprofil for en ungdomsårgang samt sammenhængen mellem uddannelse og ledighed.

På baggrund af det danske EU-formandskab i andet halvår af 2002 fokuseres der i de internationale afsnit i denne udgave af ”Tal der taler ” især på sammenligninger med de øvrige EU-lande.

Man skal være påpasselig ved sammenligning af nøgletal fra tidligere udgivelser af ”Tal der taler ”, bl.a. på grund af såkaldte retrospektive rettelser der løbende foretages af fx Danmarks Statistik.


Denne side indgår i publikationen "Tal der taler - Uddannelsesnøgletal 2002" som indledning
© Undervisningsministeriet 2002

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top