![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1. Indledning
Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse. Nye generationer, nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt sine spor i uddannelsessystemet. I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet i uddannelsessystemet, krav om effektivisering, decentralisering og mål- og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v. I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal, der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går og forventes at gå i uddannelsessystemet. Nøgletallene er grupperet i tre områder
På baggrund af det danske EU-formandskab i andet halvår af 2002 fokuseres der i de internationale afsnit i denne udgave af ”Tal der taler ” især på sammenligninger med de øvrige EU-lande. Man skal være påpasselig ved sammenligning af nøgletal fra tidligere udgivelser af ”Tal der taler ”, bl.a. på grund af såkaldte retrospektive rettelser der løbende foretages af fx Danmarks Statistik.
|
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |