Forsiden  Næste kapitel









Forside
Introduktion
Forord

Indledning
Del 1: Inspiration
Del 2: Evaluering
Del 3: Sundhedspolitik

Kolofon
Temahæfteserien

Printudgaver (pdf):
Samlet udgave
Del 1: Inspiration
Del 2: Evaluering
Del 3: Sundhedspolitik

[ Undervisningsministeriets logo ]






Indledning


Denne publikation handler om forskellige aspekter af folkeskolens sundhedsundervisning. Publikationen vil først give eksempler på konkrete projekter og undervisningsforløb med det formål at inspirere andre til at gå videre med deres egen undervisning. Eksemplerne er primært inspireret af arbejdet i det sønderjyske netværk af ”Sundhedsfremmende Skoler”. Dernæst præsenteres ”Evaluering af folkeskolens sundhedsundervisning”. Og endelig behandles temaet ”Sundhedspolitik” som et redskab til at udvikle og styre en skoles arbejde med sundhed.

I 2005 fremlagde Undervisningsministeriet følgende formål med folkeskolens sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab: Stk. 1. At eleverne tilegner sig indsigt i vilkår og værdier, der påvirker sundhed, seksualitet og familieliv. Eleverne skal opnå forståelse af den betydning, seksualitet og familieliv har for sundhed samt af samspillet mellem sundhed og miljø.

Stk. 2. Undervisningen skal knyttes til elevernes egne oplevelser, erfaringer og begreber for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre.

Stk. 3. Undervisningen skal i enhver henseende bidrage til, at eleverne udvikler forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritisk stilling og handle for at fremme egen og andres sundhed.

Alle temaer i denne publikation tager udgangspunkt i ovenstående formål og skal ruste folkeskolen til at indgå i disse forskellige sammenhænge. Det betyder for eksempel, at evaluering af den enkelte folkeskoles arbejde med sundhed skal fokusere på det overordnede mål: at udvikle elevernes forudsætninger for, at de alene og i fællesskab kan handle for at fremme sundhed, det vil sige at udvikle elevernes sundhedsmæssige handlekompetence.

Andre sektorer retter også perspektivet mod folkeskolens arbejde med sundhed. Regeringens sundhedsprogram ”Sund hele livet” (Regeringen 2002) er et eksempel på, at fokus er rettet mod folkeskolens rolle i det sundhedsmæssige arbejde. Fra den 1. januar 2007 er amternes opgaver inden for sundhedsfremme og forebyggelse i forbindelse med kommunalreformen overgået til kommunerne, og derfor vil kommunernes arbejde med den ”borgerrettede forebyggelse” føre til et øget fokus på folkeskolen som sundhedsfremmende og forebyggende arena.