Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Skoleledelsen



Skoleledelsen – eksempel



Inspiration til skoleledelsen - eksempel




Bakkeskolen (Fredericia Kommune)

Fælles Mål er en helt naturlig del af vores skoleudvikling. Fælles Mål er afslutningen på arbejdet i fagudvalgene. Det er målene, der skal flytte undervisningen; målene er såvel de faglige som de sociale og færdighedsmæssige.

For at øge fagligheden

  • tager vi udgangspunkt i det enkelte barn (!)
  • sørger vi for, at indholdet styrer: Vi er opdelt i mindre enheder, har fleksibel planlægning og selvstyrende team
  • opbygger vi en sammenhæng mellem færdigheder og faglig-sociale kompetencer for at styrke elevernes selvtillid og selvværd
  • indretter vi de fysiske rum, så de understøtter målene
  • har skolen udarbejdet et iékatalog til årsplaner m.m. – se skolens websted
  • har fagene matematik og dansk 20 timer til fagligt arbejde
  • bruges logbog efter hvert afsluttet forløb
  • mødes kontaktlærerne 1/2 time hver uge.

Ovenstående er leveret af skoleleder Anders Axø.

Eksempel: en skoles udviklings- og handlingsplan

Hensigten med planen er, at skolen i perioden 2004-2005/2005-2006/2006-2007 implementerer folkeskolelovens § 5, 13 og 18. Det sker i en skole, der bevæger sig fra at være overvejende time-/fagopdelt til at være afdelingsopdelt med team, der selv forestår skemalægning under hensyntagen til elevernes behov og forudsætninger.

Her er kun bragt:


2006-2007

A.3. Endelig etablering af afdelingsstrukturen

Der sættes særlig fokus på at følge og evaluere den personalemæssige sammensætning i afdelingerne. Derudover sættes der fokus på, hvordan man sikrer erfaringsformidling og afdelingens kvalitet, samtidig med at der er muligheder for afdelingsskift.

 

B. Fortsat implementering af projektarbejdsformen

Projektarbejdsformen fungerer som ramme for undervisningsdifferentieringen og målsætning. Eleverne tilskrives medbestemmelse og medansvar, der er i overensstemmelse med deres behov og forudsætninger.

 

C. Fortsat arbejde med faglighed

Der gennemføres screening af eleverne inden for udvalgte faglige områder for at se om niveauet er tilfredsstillende. Eleverne tilskrives medbestemmelse og medansvar, der er i overensstemmelse med deres behov og forudsætninger.



D. Pædagogisk platform, målsætning og treårig udviklings- og handlingsplan

Der tilvejebringes en ny udviklings- og handlingsplan for skolen, skolens målsætning evalueres og revideres eventuelt. Den pædagogiske platform evalueres og revideres eventuelt.

 

E. Årsplan for 2007-2008

Der udarbejdes målrelateret årsplan for 2007-2008.

Der lægges skema fire gange i løbet af året, nemlig for perioderne sommerferie-efterårsferie/efterårsferie-juleferie/juleferie-vinterferie/vinterferie-påskeferie/påskeferie-sommerferie.

Før en kommende periode evalueres den foregående i forhold til den målrelaterede årsplan.

 

F. Skole-hjem-samarbejde

Forældrene inddrages aktivt i udformningen af målsætning og udviklings- og handlingsplan.