Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Skoleledelsen



Skoleledelsen – eksempel



Inspiration til skoleledelsen: Skoleledelsen




Inspiration til skoleledelsen

Hensigten med Fælles Mål er at sikre det faglige niveau i folkeskolen. Fælles Mål bør ikke få den utilsigtede effekt, at flere børn henvises til specialundervisning, og at de dygtigste elever kommer til at mangle udfordringer.

 

Centrale spørgsmål for skoleledelsen

Hvordan kan en hel skole arbejde med Fælles Mål? 

 

Inspiration

Skolen nedsætter fagudvalg, der drøfter og foreslår mål vedrørende kundskaber og færdigheder, som eleverne skal beherske, så undervisningen kan indfri de bindende mål.

Skolen nedsætter udvalg på tværs af årgangene, der drøfter og foreslår mål vedrørende

  • arbejdsformer
  • undervisningsmæssige kvalifikationer
  • sociale kvalifikationer.

 

Hvordan kan et pædagogisk råd arbejde med Fælles Mål?

Inspiration

Pædagogisk råd behandler forslagene fra fagteam og udvalgene og indstiller til skoleledelsen, at forslagene opløftes til gældende principper for skolens virksomhed.



Implementeringen af Fælles mål – samarbejde mellem skolebestyrelsen og Pædagogisk Råd 

Inspiration

Skolebestyrelsen behandler skoleledelsens indstilling og fastsætter principper vedrørende implementeringen af Fælles Mål.

 

Fælles Mål som ledelsesværktøj – på kommunalt plan og på skoleplan

Inspiration

Skoleledelsen fremmer i samarbejde med forvaltningen, at der tages fælles kommunale initiativer, som sætter fokus på arbejdet med Fælles Mål.

Skoleledelsen fremmer udviklingen af målrelaterede årsplaner og bruger disse som afsæt for teamsamtaler. Derudover bruges de som udgangspunkt for tiltag, der fremmer en organisering af skolen, og som letter de ansattes arbejde med Fælles Mål.

Skoleledelsen

  • følger op på og sikrer, at lærerne inddrager Fælles Mål i deres arbejde med at tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisningen
  • sikrer, at Fælles Mål anvendes i den løbende evaluering af undervisningen
  • bruger Fælles Mål i ledelsen af det daglige arbejde og planlægning af efteruddannelse.



Implementering af Fælles Mål

Skoleledelsens rolle i forbindelse med implementeringen af Fælles Mål er af stor betydning, idet skoleledelsen er omdrejningspunktet i forhold til

  • kommunen
  • skolebestyrelsen
  • skolens udviklingsgruppe
  • det pædagogiske servicecenter
  • afdelingen
  • årgangen
  • klasseteamet
  • fagteamet
  • udviklings- og handlingsplan
  • virksomhedsplanen
  • skole-hjem-samarbejdet
  • elevrådsarbejdet
  • den enkelte elev.

 

Kommunen

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx hvad angår etablering af efteruddannelse, fælles pædagogiske arrangementer.

 

Skolebestyrelsen

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx hvad angår forældrearrangementer, der fremmer kendskabet til Fælles Mål.

 

Skolens udviklingsgruppe

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx hvad angår tilvejebringelse af en flerårig udviklings- og handlingsplan, der fremmer et kontinuerligt arbejde med Fælles Mål.

 

Det pædagogiske servicecenter

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at inddrage servicecentret, når de målrelaterede årsplaner skal omsættes til konkrete undervisningsforløb, der tager afsæt i elevernes forskellige behov og forudsætninger.

 

Afdelingen

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at sikre, at der er tid i afdelingen til, at der skabes en fælles holdning til, hvordan man fx konkretiserer Fælles Mål vedrørende elevernes alsidige personlige udvikling.

 

Årgangen

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at fremme, at lærere på samme årgang drøfter og samarbejder om at realisere fælles undervisningsforløb, der giver mulighed for holddannelse, undervisningsdifferentiering, inddragelse af it og at tilgodese elevernes ønsker og synspunkter.

 

Klasseteamet

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at fremme, at der arbejdes sammen om

  • at realisere de mål vedrørende kundskaber og færdigheder, som er fælles for flere fag
  • at der gives rum for undervisningsforløb, der giver mulighed for holddannelse, undervisningsdifferentiering og inddragelse af it
  • at der i hvert fag løbende er et samarbejde mellem lærer og elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt.

 

Fagteamet

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at

  • følge fagteamenes arbejde med at fastsætte mål vedrørende kundskaber og færdigheder
  • sikre, at fagteamets arbejde ender med en progression over det antal år, som det pågældende fag optager i skoleforløbet og
  • fagteamet udvikler et fælles fagsyn på tværs af klassetrin og afdelinger.

                          

Udviklings- og handlingsplan

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at sikre, at skolen har en treårig udviklings- og handlingsplan, så de initiativer, der bliver sat fokus på, bliver implementeret i den daglige undervisning.

 

Virksomhedsplanen

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at sikre, at skolens arbejde med implementeringen af Fælles Mål fremgår af virksomhedsplanen og derigennem opnår den nødvendige politiske bevågenhed.

 

Skole-hjem-samarbejdet

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at tage initiativer til, at der foregår en drøftelse af Fælles Mål på klasseplan, så alle forældre har mulighed for at være orienteret om skolens arbejde med at implementere målene.

                 

Elevrådsarbejdet

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at støtte elevrådet til, at der på såvel skole- som klasseplan kan blive sat fokus på initiativer, der kan fremme intentionerne i fx Fælles Mål i forhold til elevernes alsidige personlige udvikling.

 

Den enkelte elev

Skoleledelsen er omdrejningspunktet fx ved at have øje for, at skolens organisering af undervisningen fremmer læringsmulighederne for såvel lavt- som højtpræsterende elever.