Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



Kommunen



Det politiske niveau



Eksempler på fagudvalg og mål



Kommunale initiativer



Inspiration til kommunen: Det politiske niveau




Inspiration til kommunen: værdigrundlag


Eksempel på en skolepolitik 

Middelfart Kommune

Et udsnit af Børn- og ungepolitikken i Middelfart kommune.

Målsætninger for folkeskolen


Målsætning

Målsætningen for skolerne i Middelfart har udgangspunkt i Folkeskoleloven, fagenes formål og de centrale kundskabs- og færdighedsområder.

Det er et mål, at skolerne skaber sådanne rammer for oplevelser, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Børn og unge skal være ansvarlige over for sig selv og i forhold til fællesskabet og samfundet. Det er vigtigt at lære, at vi i fællesskabet er med til at skabe hinandens liv. Det er ligeledes vigtigt, at elever, forældre og medarbejdere arbejder aktivt for en skole uden mobning.

Det betyder at,

Skolens dagligdag giver alle børn udfordringer, så de tilegner sig kundskaber, forudsætninger og færdigheder, der udvikler dem til kreative og aktive mennesker.

Medarbejderne skal bidrage til at gøre børnene til stærke personligheder og give dem sociale færdigheder.

Eleverne skal kunne bevæge sig mellem det kendte og det udfordrende, hvilket kræver tryghed, venskaber og samarbejde i en skole uden mobning.

Rammerne for undervisningen, skolen, klassen, projektgruppen eller makkerparret skal være fleksible og understøtte, at elever kan undres, undersøge, fordybe sig og handle.

Undervisningen skal indeholde naturoplevelser, hvor elevernes forhold til og respekt for naturen udvikles.

Eleverne vurderer og forholder sig kritisk til de forskellige medier og informationer i det hele taget.

 

Målsætning

Eleven deltager aktivt i undervisningen og tager medansvar over for de andre elever, undervisningen og det demokratiske fællesskab.

Det betyder, at:

Lærerne inddrager eleverne i tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen, så eleverne bliver bevidste om betydningen af aktiv deltagelse.

Den enkelte skole fastsætter mål og laver handleplaner for styrkelse af elevernes demokratiske medbestemmelse i skolens dagligdag.

 

Målsætning

Skolerne fastholder og udvikler et gensidigt forpligtende samarbejde med forældrene.

Det betyder, at:

Den enkelte skole har mål for skole-hjem-samarbejde.

Det er forældrenes ansvar, at det enkelte barn er parat til at modtage undervisning.

Medarbejderne stiller krav til forældrene og forventer aktiv interesse og medvirken til trivsel på skolen i almindelighed.

Medarbejderne og forældrene påtager sig et gensidigt og aktivt ansvar for samarbejdet omkring eleverne.

 

Målsætning

Det er et mål, at samarbejdet mellem skoler og institutioner sikrer sammenhæng i børnenes verden.

Det betyder, at:

Forældrene er aktive medspillere i samarbejdet mellem den enkelte skole og relevante institutioner i forbindelse med overgangen fra institution til skole.

Den enkelte skole samarbejder med relevante institutioner i forbindelse med overgangen fra institution til skole og drøfter pædagogiske målsætninger og principper med hinanden

Medarbejdere på skolerne og institutionerne formidler og drøfter pædagogiske målsætninger og principper med hinanden.

Elever og forældre træffer valg om videre skolegang, uddannelse. Valget kvalificeres via undervisningen, skolevejledningen og ungdomsvejledningen.

 

Målsætning

Målet er at arbejde for rummelighed, så flest mulige børn og unge kan have deres skolegang i nærmiljøet og på distriktsskolen.

Det betyder, at:

Undervisningen og arbejdet i SFO tilrettelægges ud fra børnenes forskellighed.

Der arbejdes med forskellige organisationsformer i undervisningen og SFO.

Medarbejdernes forskellige kompetencer og de økonomiske ressourcer udnyttes fleksibelt.

 

Målsætning

Aktiviteterne i skolefritidsordningerne skal fremme barnets alsidige udvikling.

Det betyder, at:

Samarbejdet med forældrene prioriteres højt.

Den enkelte skole udarbejder målsætning for det pædagogiske arbejde i SFO.

Medarbejderne og forældrene arbejder bevidst for at skabe sammenhæng i børnenes dagligdag.

Pædagogerne inddrager børnene i tilrettelæggelse og gennemførelse af aktiviteterne og giver børnene frihed til at vælge mellem leg og aktiviteter.

Børnene har ansvar over for hinanden, fællesskabet og de aktiviteter, der foregår.

 

Målsætning

Børn og unge med handicap og/eller særlige behov skal igennem en tværfaglig indsats sikres et relevant undervisningstilbud.

Det betyder at:

Medarbejderne er tydelige og rettidige i kontakten og samarbejdet med forældrene

Samarbejdet med forældrene er i særlig grad præget af respekt, lydhørhed og gensidig ansvarlighed

Den tværfaglige indsats skal resultere i, at der gives et undervisningstilbud, som tager udgangspunkt i barnets behov

 

Eksempel på et værdigrundlag for børn og unge

Fredericia Kommune 

Fredericia kommune har gennemført en eksemplarisk proces, som førte frem til vedtagelsen af et værdigrundlag for børn og unge i kommunen.

Værdigrundlaget findes i sin helhed på www.fredericia.dk.

Direkte link:
Værdigrundlag for børn og unge. (Pdf - højreklik for download)



Eksempel på en proces i en kommune 

Vejle Kommune

Børne- og sundhedsudvalget besluttede, at

  • Vejle Kommune som udgangspunkt godkender læseplanerne i fagene
  • skolerne i løbet af skoleåret 2004-2005 har mulighed for at indstille eventuelle ændringer i læseplanerne til kommunalbestyrelsen
  • beskrivelserne af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål i fagene godkendes som Vejle Kommunes beskrivelser
  • der skal være systematisk evaluering i Vejle Kommune.

 

”År 1”: 2003-2004

Opkvalificering af skolelederne, hvor vi har søgt hen imod en slags fælles forståelse for, hvad vi forstår ved evaluering i fagene. For det er – som nævnt – meget vigtigt for os, at evalueringen bliver en del af undervisningen, inde i undervisningen – ikke som en slags afslutning på et forløb.

 

”År 2”: 2004-2005

Opkvalificering af lærerne på skolerne.

Igangsætning af 9 faggrupper (1 skoleleder og 4 lærere).

Opgave: at producere evalueringsopgaver til fagene. Slutprodukt i marts 2005.

 

August 2005

Videreformidlingsdag til fagfællerne i de 9 fag.

 

”År 3”: 2005-2006

Implementering på skolerne.

Igangsætning af flere faggrupper (1 skoleleder og 4 lærere).

Opgave: at producere evalueringsopgaver til fagene.

Slutprodukt i marts 2006.

 

August 2006

Formidlingsdag til fagfællerne i de resterende fag.

 

”År 4”: 2006-2007

Implementering på skolerne fortsætter.

 

www.skolenet-vejle.dk kan du se evalueringshæfterne.