Inspiration til inddragelse af eleverne: De ældste klassetrin
Når eleverne skal inddrages i arbejdet med Fælles Mål, kan det ske på mange måder. I eksemplerne er vist et par af de mange måder.
På de ældste klassetrin er det oplagt, at
- man inddrager eleverne fx i at formulere, hvilke kundskaber og færdigheder man skal have styr på for at blive i stand til at…
- eleverne formulerer mål
- eleverne inddrages i, hvordan de satte mål skal evalueres.
Her er et eksempel på, hvordan man kan styrke elevernes arbejde med Fælles Mål, når de kaster sig ud i et projektarbejde eller i projektopgaven.
Fælles Mål i forbindelse med projektarbejde/-opgaven
Disposition for et projektarbejde eller for projektopgaven:
Få et overblik, inden I starter på jeres arbejde:
1
Når I skal lave et projektarbejde eller en projektopgave, er det vigtigt, at der er et overordnet emne/en problemstilling. Det bør hele klassen have valgt sammen med lærerne.
Klassens overordnede emne/problemstilling er:
2
I skal derefter vælge et delemne/en problemstilling, dvs. noget, der har med det overordnede emne at gøre. Delemnet skal I behandle og belyse, så alle i klassen kan få noget ud af jeres arbejde.
Jeres delemne/problemstilling er:
3
Hvilke faglige mål fra historie og samfundsfag ønsker I skal indgå i jeres arbejde?
Hvilket indhold fra historie og samfundsfag kan I benytte jer af?
Hvilke metoder fra historie og samfundsfag kan I benytte?
Hvilke mål, indhold og metoder fra andre fag ønsker I at inddrage i jeres arbejde?
4
Når I skal behandle et delemne/en problemstilling, er det vigtigt, at I på forhånd overvejer, hvordan arbejdet sådan nogenlunde skal foregå. I kan ikke vide alt på forhånd, men I kan godt få et overblik, inden I går i gang. Det er det, de næste punkter er til for:
a. I et projektarbejde eller en projektopgave er det ikke nok, at I beskriver delemnet. I skal også forholde jer til det. Jeres mening og vurdering skal komme frem. Derfor skal det, I undrer jer over eller er specielt interesseret i at finde ud af, have en central plads i det, I laver.
Find derfor det eller de hvorfor-sætninger, der fortæller, hvad det er, I undrer jer over/gerne vil finde ud af/gerne vil blive klogere på:
Jeres hvorfor-sætninger lyder:
b. Når I har hvorfor-sætningen(erne), så find ud af, hvordan I vil undersøge den (dem). Det handler både om:
- hvad I konkret vil finde ud af?
- hvor I vil undersøge/finde det, I er på jagt efter?
- hvilke andre spørgsmål I vil kaste jer over for at få belyst jeres hvorfor-spørgsmål?
Start med at finde andre spørgsmål. De starter typisk med hvad, hvilke, hvordan, er det ... eller er det?
Her kan I godt lave mange spørgsmål, men når I synes, at I er færdige, så tjek dem ved at spørge jer selv, om de nu også er med til at belyse (gøre jer klogere på) hvorfor-spørgsmålet.
c. overvej, hvilke fags indhold eller metoder der er gode at inddrage i arbejdet.
d. overvej, hvem I vil besøge/hvad I vil undersøge/hvem I vil tale med/hvad I vil se.
Nu har I et overblik over:
- hvad I vil kaste jer ud i
- hvor eller hvordan I vil indsamle de oplysninger, I har brug for
- hvordan I vil inddrage indhold og metoder fra historie og samfundsfag i jeres arbejde
- hvilke andre fags indhold og metoder I vil inddrage i arbejdet.
5
Det, der kommer nu, er svært, men prøv at snakke om, hvad I tror, der kommer ud af jeres arbejde - eller hvad resultatet af jeres arbejde bliver?
Vi tror, at resultatet(erne) bliver:
Husk, at jeres resultater skal dreje sig om hvorfor-spørgsmålet.
6
Det næste er ikke så svært at tænke på og tale om, men det er ikke altid så let at udføre det i praksis (lave det):
- overvej, hvordan I vil vise andre resultatet af jeres arbejde, altså det færdige produkt
- overvej, hvilke fags indhold og metoder I kan inddrage i jeres arbejde med at lave et produkt.
Når I har snakket sammen, så skriv her:
Vi kunne tænke os at lave:
7
Når I har fundet ud af, hvad I kunne tænke jer at lave som produkt, så overvej, om det er noget, I vil have let ved, eller om det er svært.
I kan få et overblik over dette ved at spørge jer selv, om det er noget, I kan/næsten kan/ikke kan.
Vi kan/kan næsten/kan ikke (streg under) lave...
8
Af og til er det en god idé, at I allerede tidligt ved, hvilke materialer I får brug for (de skal fremskaffes, reserveres osv.).
Vi får brug for:
9
Nu er I ved at være ved vejs ende. Prøv at overveje, hvem der er interesseret i det, I undersøger. Det hedder målgruppen. Det er vigtigt, fordi hvis man skal lave noget, der skal interessere 2. klasse, så skal man ikke lave en rapport - den kan 2. klasse nemlig ikke læse.
Vores målgruppe er:
Og så til det næstsidste punkt:
10
Hvordan vil I fremlægge resultaterne af jeres arbejde? (Overvej, hvilke fags indhold og metoder I kan trække på, når I skal vælge fremlæggelsesform.)
I har nu været hele forløbet igennem og har en plan. Inden I går i gang med arbejdet, så overvej:
Får vi belyst og besvaret de spørgsmål, der er vigtige for vores delemne?
Hvis I ikke gør det, så skal I nok tænke anderledes, vælge nogle andre spørgsmål, et andet produkt eller en anden måde at vise jeres resultater på.
|