Inspiration til inddragelse af eleverne: De mellemste klassetrin
![](../illustrationer/insp_laerere_sociale.gif)
Eleverne har i midten af 5. klasse over en periode - talt om, hvad de enkelte trinmål betyder. Trinmålene er blevet konkretiseret af eleverne. Her er vist resultatet af arbejdet med ”Arbejde med tal og algebra”.
![](../illustrationer/elever_mellem01.gif)
Kende til de hele tal, decimaltal og brøker.
![](../illustrationer/elever_mellem_2.gif)
Benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse.
![](../illustrationer/elever_mellem03b.gif)
Kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter.
![](../illustrationer/elever_mellem04.gif)
Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger.
![](../illustrationer/elever_mellem05.gif)
Anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger.
![](../illustrationer/elever_6b.gif)
Arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter.
![](../illustrationer/elever_7.gif)
Kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner.
![](../illustrationer/elever_8b.gif)
Kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer.
![](../illustrationer/elever_9.gif)
Arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre.
![](../illustrationer/elever_10.gif)
Regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge.
Kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning.
![](../illustrationer/elever_11_sk.jpg)
|