Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Til forsidenOm Fælles Mål


Inspiration til kommunen

Inspiration til skolebestyrelsen – skole-hjem-samarbejdet

Inspiration til skoleledelsen

Inspiration til lærerne

Inspiration til inddragelse af eleverne



Indledning



De yngste klassetrin



De mellemste klassetrin



De ældste klassetrin



Inspiration til inddragelse af eleverne: De mellemste klassetrin



Eleverne har i midten af 5. klasse – over en periode - talt om, hvad de enkelte trinmål betyder. Trinmålene er blevet konkretiseret af eleverne. Her er vist resultatet af arbejdet med ”Arbejde med tal og algebra”.





Kende til de hele tal, decimaltal og brøker.





Benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse.






Kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter.





Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger.





Anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger.





Arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter.




Kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner.





Kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer.





Arbejde med ”forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre.





Regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge.
Kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning.