Mainstream-elever

”Mainstream-elever” er her fællesbetegnelsen for den store gruppe af elever, som klarer sig igennem uden de store problemer. De er ofte rimeligt afklarede om uddannelsesvalg og er i stand til at gennemføre uddannelsesforløbet sådan, som det er planlagt. Kontaktlæreren vil her typisk have som opgave at udfordre eleverne og herigennem sikre, at de opstiller realistiske og hensigtsmæssige mål. Gruppen er ikke nogen entydig størrelse, og det vil derfor være vigtigt for kontaktlæreren at have kendskab til de særlige ønsker, styrker og svagheder, som disse elever besidder. Nogle kan måske udfordres mere i retning af at stille højere krav til sig selv både fagligt og niveaumæssigt, mens andre igen måske skal vælge særlige projekter, kurser o.l. for at få et mere tilfredsstillende forløb.

Med de fleksible rammer i erhvervsuddannelserne og med de muligheder, der er for at skræddersy forløb, er det kontaktlærerens opgave at være i konstant dialog med eleverne og være den, der stiller spørgsmål undervejs i forløbet. Mange elever kan måske med fordel udfordres i deres arbejdsform, så de kan arbejde hen imod større selvstændighed og blive bedre til selv at opstille mål og delmål.

Kontaktlæreren kan i forhold til denne elevgruppe ”spille bolden over på deres banehalvdel” og være den, som via udfordringer og en konstruktiv kritisk dialog formår at engagere, motivere og stimulere eleverne undervejs i deres uddannelse. Det vil alt andet lige styrke eleverne i deres videre uddannelsesforløb og udvikle deres læringskompetencer.