|
Mainstream-elever”Mainstream-elever” er her fællesbetegnelsen for den store gruppe af elever, som klarer sig igennem uden de store problemer. De er ofte rimeligt afklarede om uddannelsesvalg og er i stand til at gennemføre uddannelsesforløbet sådan, som det er planlagt. Kontaktlæreren vil her typisk have som opgave at udfordre eleverne og herigennem sikre, at de opstiller realistiske og hensigtsmæssige mål. Gruppen er ikke nogen entydig størrelse, og det vil derfor være vigtigt for kontaktlæreren at have kendskab til de særlige ønsker, styrker og svagheder, som disse elever besidder. Nogle kan måske udfordres mere i retning af at stille højere krav til sig selv både fagligt og niveaumæssigt, mens andre igen måske skal vælge særlige projekter, kurser o.l. for at få et mere tilfredsstillende forløb. Med de fleksible rammer i erhvervsuddannelserne og med de muligheder,
der er for at skræddersy forløb, er det kontaktlærerens
opgave at være i konstant dialog med eleverne og være den,
der stiller spørgsmål undervejs i forløbet. Mange
elever kan måske med fordel udfordres i deres arbejdsform, så
de kan arbejde hen imod større selvstændighed og blive bedre
til selv at opstille mål og delmål. |
![]() |