Prioritering af indsatsen

Der har i løbet af de år, hvor der har været kontaktlærere, været afprøvet forskellige modeller, som har reguleret arbejdet som kontaktlærer. En del skoler har lavet funktionsbeskrivelser, hvori også har indgået en vurdering af omfanget og fordelingen af den samlede kontaktlærertid. Diskussionen har dels gået på tidsforbruget totalt set og pr. elev og dels på fordelingen af den eksisterende tid i forhold til bestemte funktioner eller opgaver.

Hvordan tiden fordeles mellem eleverne bør basere sig på en konkret diskussion og vurdering af elevgruppen og de behov, den har for vejledning og støtte. Kontaktlæreren bør planlægge sit arbejde ud fra denne vurdering. Det kan synes indlysende, men stiller i virkeligheden store krav om enighed på den enkelte skole og i den enkelte lærergruppe om kontaktlærerens opgave- og kompetenceprofil og særlige arbejdsfelt.

En del af kontaktlærerkompetencen bør derfor være at besidde en særlig faglig opmærksomhed over for eleverne og på den måde være i stand til på professionel vis at sætte ind med den rigtige sparring og støtte til de relevante gruppe af elever.

Det er elevernes læreprocesser, som er i kontaktlærernes fokus, og derfor vil den metodeudvikling, som er rettet imod at understøtte elevernes læring, være et vigtigt udviklingsfelt for kontaktlærere. Der kan være tale om gruppevis/kollektiv vejledning i forhold til studievaner o.l.

Det kan i nogle tilfælde være en fordel at tilrettelægge særlige forløb, som omfatter hele elevgruppen. Når det gælder den individuelle støtte vil der i løbet af et uddannelsesforløb være perioder, hvor en særlig opmærksomhed og støtte er afgørende. Det vil typisk være i forbindelse med uddannelsesstart, hvor alle elever skal have udarbejdet deres personlige uddannelsesplaner, eller det kan være i forbindelse med overgang til hovedforløbet, hvor en særlig opmærksomhed og indsats kan være påkrævet. Under grundforløbet vil der løbende være begivenheder, der kræver tættere kontakt og støtte. Det kan fx være i forbindelse med valg af moduler, projekter og tilrettelæggelse af særlige forløb med brug af åbne læringscentre (OLC), hvor det kan være vanskeligt at have et overblik over opnåede resultater og kompetencer, der skal nås. Her vil det som oftest være den løbende kontakt med elever, der afgør, hvornår der er brug for særlig støtte.