Kontaktlæreren som faglig vejleder

Kontaktlæreren i hovedforløbet må kunne vejlede tæt på det faglige indhold og må bygge videre på den vejledning, kontaktlæreren i grundforløbet har givet. Det vil være naturligt, at eleven har lært at være elev i en erhvervsuddannelse i grundforløbet, at hun i et eller andet omfang har fået kendskab til et fagligt sprog, til en kultur og med virksomhedsophold også lært lidt af ”lugten i bageriet”.

Kontaktlæreren i hovedforløbet optræder derfor i højere grad som faglig vejleder. Derfor er det af betydning, at kernefagligheden i de enkelte uddannelser og de enkelte skoleophold er tegnet skarpt op med den lokale undervisningsplan. Det er arbejdet med og udformningen af den lokale undervisningsplan, der skal sikre en rød tråd i uddannelsens indhold og sikre en tydelig profil for det faglige indhold på de enkelte skoleophold.

Uddannelsesbekendtgørelsen udstikker slutmålene for uddannelsen, og på den baggrund må kontaktlæreren og de øvrige lærere være meget bevidste om, hvad der udgør kernerne i uddannelsens indhold for at kunne fastholde elevens uddannelsesplan til kerneindholdet. Og for at kunne knytte arbejdet med de personlige kompetencer til netop det faglige kerneindhold.

Kontaktlæreren må kunne vejlede eleven til at holde fokus på de vigtige personlige kompetencer. Ikke alle personlige kompetencer er lige vigtige fra uddannelse til uddannelse. Kontaktlæreren og de øvrige lærere kan gennem den lokale undervisningsplan udpege de personlige kompetencer, der er vigtige i uddannelsen. Lige som det er kontaktlærerens opgave at udpege, hvilke personlige kompetencer der har høj prioritering på de enkelte skoleperioder. På den baggrund kan kontaktlæreren blive den faglige vejleder, der skaber mening i elevens arbejde med den personlige uddannelsesplan, også når det drejer sig om de personlige kompetencer.

Det gælder også de almene kompetencer. Gennem en tydelig beskrivelse af, hvordan der arbejdes med grundfagene, med en toning af de almene kvalifikationer i forhold til uddannelsens branchefaglige indhold, kan de blive en del af kerneindholdet på en naturlig måde. På baggrund af en god lokal undervisningsplan kan kontaktlæreren arbejde som den faglige vejleder i forhold den personlige uddannelsesplan med en høj bevidsthed om hele hovedforløbets kernefaglige indhold og de enkelte skoleperioders profiler.

Sammenhæng mellem skole og virksomhed er et vigtigt fokuspunkt Kontaktlæreren har opgaver i forbindelse med elevens overgang til virksomhedsophold og i overgangen fra virksomhed til skole. Hvordan forstår eleven og virksomheden forholdet mellem skoleophold og virksomhedsophold? Hvordan skal forbindelsen mellem kontaktlærer, elev og virksomhed være under virksomhedsopholdet? Er der forskel i forhold til skoleperioderne på grund af forskelligt fagligt indhold, forskellige kendskab til branchen, virksomhedens kultur osv.

Hvordan skal virksomheden informeres om skoleopholdet, om særlige forhold for den enkelte elev, hvem skal informere? Hvordan kan der sikres et samarbejde om elevens uddannelsesplan.

Det kan være en idé at udarbejde en slags huskeliste i forbindelse med elevens uddannelsesplan for, hvad der skal samtales om eller på en anden måde arbejdes med ved overgangene mellem skole og virksomhed.