Kontaktlæreren og praktikvirksomheden

Hvis det kan lykkes at etablere et sådant samarbejde, kan kontaktlæreren måske også blive virksomhedens vejleder og sparringspartner i forhold til virkeliggørelse af erhvervsuddannelseslovens intentioner og i forhold til udvikling af nye pædagogiske måder at arbejde på. Det kan øge muligheden for en gensidig tillid og forståelse af hinandens opgaver og formåen.

Hvis kontaktlæreren skal udfylde rollen som sparringspartner og vejleder for virksomheden og eleven, er det vigtigt, at han eller hun skaber sig et grundigt kendskab til virksomheden f.eks.:

  • virksomhedens kultur og traditioner
  • antallet af ansatte i virksomheden, udlærte
  • antallet af elever
  • virksomhedens værdigrundlag, koncept, politik
  • personaleprofil - elevprofil
  • personalepolitik
  • uddannelsespolitik
  • virksomhedens image
  • placering i branchen.

Det er ligeledes afgørende at opnå kendskab og gensidig tillid til den uddannelsesansvarlige og elevens oplærere.

Ved den første trekantsamtale er det vigtigt, at samtlige parter i samarbejdet bliver enige om rollefordelingen og forventninger til samtalen og til det videre samarbejde. Det er ligeledes vigtigt, at der laves en aftale om, hvordan kontakten kan foregå eventuelt i form af en plan for hele forløbet.
Elevplan kan komme til at spille en konstruktiv rolle for samarbejdet mellem virksomhed og skole, fordi Elevplan kan blive et medie, virksomheden kan hente informationer i og orientere sig om det konkrete indhold i det, eleven beskæftiger sig med under skoleopholdene.