Fra elev til lærling

Når virksomhedspraktikken bliver en del af den samlede uddannelse, sker der ikke blot nogle organisatoriske ændringer af uddannelsen i forhold til grundforløbet. Der indtræder også et perspektivskifte på i al fald to områder.

Skolerne er tilbøjelige til at opleve hele uddannelsen set gennem skolens kikkert. Det er helt naturligt, men det meste af uddannelsen i hovedforløbet foregår i virksomheden. Virksomheden kan opfatte uddannelsen som noget, der foregår i virksomheden afbrudt af kortere skoleophold. Og det syn på uddannelsen kan mange elever også få. Det er vigtigt, at kontaktlæreren er opmærksom på virksomhedens opfattelse og det eventuelle perspektivskifte hos eleven.

Det andet perspektivskifte er elevens eventuelle skift i identitetsopfattelse. De fleste uddannelser har oplevet, hvordan elever skifter syn på skolen efter praktikophold, positivt eller negativt. De socialiseres ind i en anden kultur, end de kender fra skolen, de får en anden opfattelse af faget og branchen. De bliver ældre og mere modne i løbet af hele uddannelsen. Alt dette til sammen gør, at mange elever optræder helt anderledes end tidligere. Den udvikling af identiteten og omverdensforståelsen er det naturligvis vigtig for kontaktlæreren at være opmærksom på.

Nogle skoler peger på, at der især i starten af det første forløb er brug for en kontaktlærerfunktion, der ligner kontaktlæreren i grundforløbet. Dette fordi eleven her skal vænne sig til nye kammerater, nye rutiner skal indarbejdes, nyt uddannelsesindhold osv. Og der er brug for en kontaktlærer, der træder tydeligt frem og formidler hovedforløbets kultur, tradition og krav, men også som et tilbud i forhold til andet end faglige problemstillinger. Kontaktlæreren har et hovedansvar for at etablere et trekantsamarbejde mellem elev, skole og virksomhed.

Omdrejningspunktet for dette trekantsamarbejde er udarbejdelsen og vedligeholdelsen af elevens uddannelsesplan. Det er gennem det daglige arbejde med uddannelsesplanen og gennem et samarbejde ved overgangen mellem skole og virksomhed, der for alvor kan skabes helhed i elevens uddannelse.