Dokumentation og kvalitet

For at udvikle kontaktlærerordningen på skoleplan og på landsplan bør der udvikles måder, hvormed man løbende kan dokumentere indsatsen. Opstilling af mål for kontaktlærernes arbejde og kvalitetsmåling vil således kunne bidrage til at udvikle indsatsen. Det kan fx være en god idé at opstille specifikke succeskriterier for arbejdet i både grund- og hovedforløb.

Skal der være særlige kvalitetsindikatorer for arbejdet, som det vil være muligt at vurdere arbejdet efter? Hvem skal i givet fald opstille disse, og hvordan skal man bruge dem aktivt, så de reelt løfter kvaliteten og bidrager positivt til metodeudvikling? Kan man opstille fælles succeskriterier på tværs af grund- og hovedforløb, eller skal der være fælles overordnede og herunder særlige succeskriterier for henholdsvis grund- og hovedforløb? Kan man stille de samme krav til samtlige uddannelser, eller skal der tages hensyn til de særlige elevforudsætninger, der er på de enkelte uddannelser og uddannelsesområder?

Frem for opstilling af rigide succeskriterier, som ikke vil kunne anvendes dynamisk og hensigtsmæssigt, vil det nok være bedre, at en lærergruppe bliver enige om specifikke kriterier på et givet uddannelsesområde for en periode af et år. Det kræver løbende evalueringer af de resultater, der opnås, og det kræver ikke mindst enighed om, hvad man skal lægge til grund for at kunne slutte, at ordningen kan siges at have været en succes inden for en afgrænset tidsperiode.

Et eksempel på et succeskriterium kan være, at man ønsker at mindske fravær og frafald på uddannelsen eller skolen. Hvis en skole eller en uddannelse har et stort frafald, som kan formindskes ved en mere målrettet indsats via vejledere, kontaktlærere, samtaler med elever eller anden tilrettelæggelse af undervisningen, så kan det være et mål at nedsætte frafaldet fra 30% til 15% inden for et år. På den måde vil en målrettet indsats inden for en overskuelig tidshorisont kunne bære frugt. Og arbejdet som kontaktlærer, vejleder mv. vil kunne sættes ind mere præcist, hvor der er behov for det.