Kollegialt samarbejde med lærerkolleger

En kontaktlærer er både underviser og kontaktlærer. Der er sammenfald mellem rollerne, nogle vil måske sige, at kontaktlærerrollen blot er den moderne lærerrolle med alt, hvad det indebærer.

En kontaktlærer har nogle særlige funktioner over for den gruppe elever, som han/hun er kontaktlærer for: Det er især dialogen med eleven i forhold til hans/hendes arbejde med sin uddannelsesplan. Kontaktlærerens særlige rolle er at understøtte elevens samlede læreproces og have en løbende dialog med eleven på baggrund af hans/hendes ønsker og krav til sit uddannelsesforløb. Herudover har kontaktlæreren typisk nogle særlige forpligtelser over for sine elever som en slags ”samlingsperson”.

Elever vil i løbet af deres uddannelsesforløb have forskellige lærere, som vil fungere både som undervisere og som deres faglige vejledere i forbindelse med klasseundervisning, projektarbejde, arbejde i åbne læringscentre eller i andre sammenhænge.

Skolerne udvikler forskellige modeller for undervisningsforløb, hvor lærerteam planlægger deres del af det samlede undervisningsforløb. I alle tilfælde vil det være en kontaktlærers fornemste opgave – i samarbejde med lærerkolleger – at sikre eleven det bedst mulige resultat af sin uddannelse.

Som underviser er der fokus på den særlige underviserrolle og den faglighed, som man har i forhold til eleverne. En kontaktlærer har en særlig opgave i forhold til samarbejdet med sine kolleger – han/hun er ”ophøjet” til at være elevens særlige ledsager, hvad angår den samlede læringsproces. For at kunne løse denne opgave er det en forudsætning at have et nært samarbejde med de lærerkolleger, som underviser eleverne, idet de har et nøjere kendskab til eleven og dennes daglige arbejde på skolen. Hver skole må finde sin samarbejdsmodel, som passer ind i skolens måde at organisere undervisningen på. Det afgørende er, at der findes en samarbejdsmodel, der beskriver de roller og opgaver, som lærere og kontaktlærere har.