Kollegialt samarbejde med uddannelses- og erhvervsvejledere

Samarbejdet med uddannelses- og erhvervsvejledere er vigtigt, da begge funktioner – både kontaktlærerfunktionen og vejlederfunktionen - indeholder vejledning af eleven. Hvor kontaktlæreren har et læringsmæssigt fokus og som regel befinder sig tættere på elevens konkrete uddannelsesforløb, har vejlederen såvel et internt som et eksternt sigte. Vejlederen udøver både bred uddannelsesvejledning, som har til formål at understøtte eleven i sit uddannelsesforløb (gennemførelsesvejledning) og en mere eksternt rettet vejledning, som har til formål at lette overgang fra grunduddannelse til erhvervsuddannelse og fra erhvervsuddannelse til erhverv eller videregående uddannelse.

Vejlederen har et eksternt netværk, som kan bringes i spil, hvis eleven har brug for anden støtte, uddannelse eller lignende. Som eksempel på andre muligheder kan nævnes produktionsskoler, kontakt til andre vejledere fx i det sociale system, kontakt til andre uddannelsesinstitutioner, som eleven ønsker at fortsætte i, kontakt til virksomheder etc.

Koblingen mellem den internt rettede og den eksternt rettede vejledning har stor betydning for den samlede vejledning, som eleven modtager. For eleven skal der være en sammenhæng mellem de mål, han/hun arbejder med i løbet af sin erhvervsuddannelse og de muligheder, der efterfølgende er for erhverv eller videreuddannelse.

Kontaktlæreren har som sin platform elevens personlige uddannelsesplan, og eleven kan bruge kontaktlæreren til at kvalificere sit uddannelsesforløb via samtaler og systematisk arbejde med den personlige uddannelsesplan.

Vejlederen kan med fordel kvalificere kontaktlærerens arbejde med elevens personlige uddannelsesplan og give dette arbejde det mere udadrettede perspektiv.