Kollegialt samarbejde med andre kontaktlærere

Samarbejdet med kontaktlærerkolleger er vigtigt for at kunne udveksle erfaringer og udvikle funktionen, så den konstant tilpasses den struktur og de rammer, der er for undervisningen og ikke mindst de elever, som ordningen skal være til gavn for.

Kontaktlæreren er den person, der befinder sig midt i gruppen af faglærere, og som har den særlige opgave at guide og støtte eleven igennem uddannelsen fra start til slut. Derfor er det nødvendigt at hente inspiration til metodeudvikling o.l. for at sikre funktionen en høj kvalitet. Hvis ikke kontaktlærere får ”ladet batterierne op”, finder ny inspiration, udvikler og forfiner metoder i arbejdet, er der stor risiko for udbrændthed i jobbet.

Det kan være nyttigt at afholde seminarer internt på skolen eller i skolesamarbejdet/regionen, hvor kontaktlærerarbejdet bliver drøftet, og nye vinkler og erfaringer bliver præsenteret og diskuteret. Deltagelse i kurser o.l., hvor man får mulighed for at udveksle erfaringer med kontaktlærere fra andre skoler kan være en anden mulighed for at sikre kvaliteten og finde nye veje i arbejdet.

Endelig er det vigtigt at undgå at isolere sig i grundforløb og hovedforløb. De fleste underviser på et af forløbene og er derfor også kontaktlærer der. Det udelukker dog ikke, at man kan finde inspiration på tværs ved at holde seminarer, der fokuserer på de særlige grundforløbs- eller hovedforløbsopgaver.

Der er på den metodiske front mere fælles end forskelligt, og det er vigtigt for eleverne at vide, at deres uddannelse er tænkt sammen i en helhed og ikke fungerer som to separate forløb.