Udslusningssamtale

Ved afslutningen af uddannelsens grund- eller hovedforløb har kontaktlæreren en række vigtige opgaver. Når grundforløbet afsluttes skal der foretages en helhedsvurdering. Der gennemføres en samtale,, når hovedforløbet og dermed den samlede uddannelse er afsluttet. Den skal sikre, at eleven forlader skolen med et fornuftigt perspektiv på fremtiden.

I mange tilfælde kan kontaktlæreren have god støtte i at inddrage uddannelses- og erhvervsvejlederen i udslusningssamtalen, fordi dennes særlige kompetenceområde netop er kendskabet til arbejdsmarkedet og mulighederne i det øvrige uddannelsessystem.

En sådan udslusningssamtale kan handle om ganske mange spørgsmål:

  • Hvordan har eleven oplevet og vurderet det samlede uddannelsesforløb?
  • Hvilke beskæftigelsesperspektiver har eleven?
  • Hvis beskæftigelse: er der spørgsmål, eleven er usikker på?
  • Hvis ikke beskæftigelse: hvilken plan skal der udarbejdes for eleven mhp. at få job?
  • Hvordan ser eleven på muligheder for efter- og videreuddannelse?
  • Hvad er de konkrete muligheder for eleven, når man taler om fortsat eller livslang læring?

Udslusningssamtalen er på denne måde slutstenen i elevens relation til skolen. På én gang markerer den, at uddannelsen nu formelt er afsluttet, men at der samtidig er ressourcer på skolen eller i det øvrige uddannelsessystem, som eleven kan medtænke i bestræbelsen på at få, fastholde eller udvikle sin beskæftigelse.