Introduktionssamtalen

Al erfaring siger, at en god begyndelse på et uddannelsesforløb er guld værd. At komme godt i gang kan for mange elever betyde overordentlig meget for at kunne udvikle og fastholde et engagement i uddannelsen.

En sikker indføring i uddannelsen er måske af endnu større betydning i et moduliseret og fleksibelt erhvervsuddannelsessystem. En erhvervsuddannelse er ikke en fast afgrænset størrelse, men får form og indhold gennem de valg, eleven træffer i samråd med kontaktlæreren.

Kontaktlærerens introduktionssamtale skal ses i dette lys. Her er muligheden for at introducere eleven til det univers af muligheder, der findes. Her kan kontaktlæreren forberede eleven på, hvordan denne selv i udstrakt grad kan forme og vælge indholdet i sin uddannelse. Selv medvirke til at præge og tilpasse uddannelsesforløbet til de potentialer, ønsker og forudsætninger, som eleven måtte have.

De væsentligste felter i introduktionssamtalen er således:

  • Introduktion til muligheder, krav og arbejdsformer i en erhvervsuddannelse
  • Introduktion til skolen, herunder rammer og indhold i kontaktlærerfunktionen
  • Formulering af mål for uddannelsesforløbet, herunder evt. påbygning/delkompetence
  • Afklaring af evt. merit og realkompetencevurdering (PowerPoint)
  • Overvejelser over, hvordan eleven bedst lærer og tilrettelægger sit forløb
  • Afklaring af evt. behov for særlige foranstaltninger (SPS el. andet)

Introduktionssamtalen markerer på denne måde begyndelsen på det egentlige uddannelsesforløb for eleven og er vigtig for at skabe retning, overblik og kendskab til muligheder og forventninger.