Evalueringssamtale

Afslutningen af et læringsforløb er en vigtig begivenhed i elevens samlede uddannelsesforløb. Afslutningen af et læringsforløb er samtidig begyndelsen på et efterfølgende og netop denne sammenhæng er genstand for evalueringssamtalen.

Evalueringssamtalen har to dimensioner: et bagudrettet og en fremadrettet.
Den gode evalueringssamtale formår at fastholde og synliggøre disse to dimensioner uden at blive meget stram og formel.

Den bagudrettede dimension handler især om:

  • Hvilke mål havde eleven og hvordan er det gået med at nå dem?
  • Hvad er elevens egen vurdering af sin indsats og sine præstationer? Hvordan harmonerer dette med de involverede læreres vurderinger?
  • Hvilket kompetenceniveau har eleven nået? Fagligt? Personligt? Samarbejdsmæssigt?
  • Hvordan vurderer eleven læreprocessen (pdf)? Fremmende elementer og hæmmende elementer?

Den fremadrettede dimension handler især om:

  • Hvilke mål skal formuleres for det efterfølgende læringsforløb – i lyset af erfaringerne fra det nu afsluttede?
  • Hvilke kompetenceområder (faglige, personlige, samarbejdsmæssige) skal der især fokuseres på?
  • Hvilken type af læring/læringsstil skal der tænkes i?