Evalueringssamtale
Afslutningen af et læringsforløb er en vigtig begivenhed
i elevens samlede uddannelsesforløb. Afslutningen af et læringsforløb
er samtidig begyndelsen på et efterfølgende og netop denne
sammenhæng er genstand for evalueringssamtalen.
Evalueringssamtalen har to dimensioner: et bagudrettet og en fremadrettet.
Den gode evalueringssamtale formår at fastholde og synliggøre
disse to dimensioner uden at blive meget stram og formel.
Den bagudrettede dimension handler især om:
- Hvilke mål havde eleven og hvordan er det gået med at
nå dem?
- Hvad er elevens egen
vurdering af sin indsats og sine præstationer? Hvordan harmonerer
dette med de involverede læreres vurderinger?
- Hvilket kompetenceniveau har eleven nået? Fagligt? Personligt?
Samarbejdsmæssigt?
- Hvordan vurderer eleven læreprocessen
(pdf)?
Fremmende elementer og hæmmende elementer?
Den fremadrettede dimension handler især om:
- Hvilke mål skal formuleres for det efterfølgende læringsforløb
– i lyset af erfaringerne fra det nu afsluttede?
- Hvilke kompetenceområder (faglige, personlige, samarbejdsmæssige)
skal der især fokuseres på?
- Hvilken type af læring/læringsstil
skal der tænkes i?
|