|
Den løbende samtaleNår
introduktionssamtalen er gennemført kan eleven gå i gang
med sit uddannelsesforløb. Som sådan vil kontaktlæreren løbende skulle samtale med eleven om udbytte, tilfredshed, fremdrift og evt. barrierer for indlæring og udvikling. Mange af disse samtaler vil udfolde sig i nær tilknytning til læringsaktiviteter eller som en snak i kantinen eller på vej til bussen. Jo tættere kontaktlæreren kan følge elevens daglige liv på skolen, jo bedre. Jo mere eleven får lejlighed til at kommunikere og udtrykke sig om sit læringsforløb, jo bedre. I visse tilfælde kan der måske være behov for at indkalde en elev eller en gruppe af elever til en slags ”statussamtale”. Måske er eleven midt i et læringsforløb, eller måske har der kunnet iagttages problemstillinger, der påkalder sig særlig opmærksomhed fra kontaktlæreren. En sådan statussamtale vil ofte handle om at pejle elevens aktuelle stade og evt. formulere muligheder for forbedring af læringsforløbet:
Spørgsmålet om, hvorvidt sådanne problemstillinger
bedst håndteres i helt uformelle samtaler eller i samtaler, hvor
kontaktlæreren indkalder og sætter en dagsorden, kan kun besvares
af den enkelte kontaktlærer i det konkrete forløb. |
![]() |