Den løbende samtale

Når introduktionssamtalen er gennemført kan eleven gå i gang med sit uddannelsesforløb.
Undervejs i dette vil kontaktlæreren skulle følge, coache og støtte eleven med henblik på at denne får det størst mulige udbytte af sine valg og de læringsaktiviteter, eleven deltager i.

Som sådan vil kontaktlæreren løbende skulle samtale med eleven om udbytte, tilfredshed, fremdrift og evt. barrierer for indlæring og udvikling. Mange af disse samtaler vil udfolde sig i nær tilknytning til læringsaktiviteter eller som en snak i kantinen eller på vej til bussen. Jo tættere kontaktlæreren kan følge elevens daglige liv på skolen, jo bedre. Jo mere eleven får lejlighed til at kommunikere og udtrykke sig om sit læringsforløb, jo bedre.

I visse tilfælde kan der måske være behov for at indkalde en elev eller en gruppe af elever til en slags ”statussamtale”. Måske er eleven midt i et læringsforløb, eller måske har der kunnet iagttages problemstillinger, der påkalder sig særlig opmærksomhed fra kontaktlæreren.

En sådan statussamtale vil ofte handle om at pejle elevens aktuelle stade og evt. formulere muligheder for forbedring af læringsforløbet:

  • Hvordan går det med at forholde sig til og nå mål og delmål for læringsforløbet?
  • Er den måde, læringsforløbet er tilrettelagt på, hensigtsmæssigt for læringen?
  • Hvilke barrierer er eleven stødt ind i? Hvordan kan de overskrides?
  • Hvilke korrektioner skal der evt. tages initiativ til for at optimere læringsforløbet?

Spørgsmålet om, hvorvidt sådanne problemstillinger bedst håndteres i helt uformelle samtaler eller i samtaler, hvor kontaktlæreren indkalder og sætter en dagsorden, kan kun besvares af den enkelte kontaktlærer i det konkrete forløb.