Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

12 Noter





1) For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Sigurjonsson (2002) og Wilbrandt (2000).
   
2) Se eksempelvis Aarkrog (1998).
   
3) Begrebet praksis indgår, sammen med begreber som praksisfelt og praksisfællesskab, som væsentligt i undersøgelsens teoretiske grundlag, som er beskrevet nærmere i afsnit 5.A.
   
4) Med nogle mere teoretiske begreber kan man sige, at der i del 1 anlægges et kontekstuelt praksisperspektiv, mens der i del 2 i højere grad anlægges et subjektperspektiv.
   
5) Begrebet deltagelse er funderet i en situeret læringsteori og i en kritisk psykologisk grundforståelse jf. afsnit 5.A.ii.
   
6) Fagområdet betragtes i analyserne som bestående af tre hovedområder (er beskrevet nærmere i del 1, afsnit 6.A): Den praktiske udøvelse, det lovgivningsmæssige og det tekniskteoretiske.
   
7) For en nærmere præsentation af de teoretiske forforståelser for undersøgelsen henvises til afsnit 5.
   
8) At undersøgelsen er eksplorativ betyder, at det ikke i undersøgelsen primært forsøges at efterprøve eksisterende hypoteser, men at undersøgelsen i højere grad har som mål at udvikle nye forståelser af feltet - at medvirke til at kunne stille nye spørgsmål til undersøgelsesfeltet.
   
9) Denne forståelse af læring er blandt andet inspireret af Illeris (2000), som opstiller tre dimensioner, som læring kan forstås i forhold til, henholdsvis den sociale, den kognitive og den psykodynamiske dimension.
   
10) Det drejer sig først og fremmest om publikationer fra Undervisningsministeriet (www.uvm.dk), publikationer fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) (http://www.delud.dk/FoU/default.htm) og eksisterende og igangværende undersøgelser inden for forskningsprojektet "Læring i moderne dansk vekseluddannelse" (www.hum.auc.dk/forskning/praksis/resultat.htm).

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelserne" som kapitel 12 af 12
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top