Nedenstående litteraturliste rummer relevant litteratur med et teoretisk og metodisk
fokus. Litteratur med et mere erhvervspædagogisk fokus findes i del 1 og 2:
Dreier, O. (1994):
"Personal locations and perspectives - Psychological aspects of social
practice". I: Psychological Yearbook, vol. 1. København.
Dreier, O. (1999a):
"Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster".
I Nielsen & Kvale (red.): "Mesterlære. Læring som social praksis",
Hans Reitzels Forlag, København.
Dreier, O. (1999b):
"Uddannelse og læring i praksis".
Undervisningsministeriet, København.
På: http://www.uvm.dk/pub/1999/prakspor/5.htm
Greenbaum (1998):
"The Handbook for Focus Group Research". Sage Publications, Thousand
Oaks, California.
Krueger, R. A. (1988):
"Focus Groups. A practical guide for applied research".
Sage Publications. Newbury Park, California.
Judd, Smith & Kidder (1991 (1951)):
"Research Methods in Social Relations".
Holt, Rhineheart and Winston Inc. Florida.
Kvale, S. (1998 (1994)):
"InterView. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview".
Hans Reitzels Forlag, København.
Launsøe, L. & Rieper, O. (1997):
"Forskning om og med mennesker. Forskningstyper og forskningsmetoder i
samfundsforskningen".
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København.
Lave, J. & Wenger, E. (1998a (1991)):
"Situated learning. Legitimate peripheral participation".
Cambridge University Press, Cambridge.
Lave, J. & Wenger, E. (1998b (1998)):
"Situeret læring ved legitim perifer deltagelse".
I Hermansen (red.):
Fra læringens horisont, Forlaget Klim, Århus.
Lave, J. (1999):
"Læring, mesterlære, social praksis".
I Nielsen & Kvale (red.): "Mesterlære. Læring som social praksis",
Hans Reitzels Forlag, København.
Marshall, C. & Rossman, G. B. (1995):
"Designing Qualitative Research".
Sage Publications, London.
Morgan, D. L. (årstal ukendt):
"Succesful Focus Groups. Advancing the State of the Art".
Sage Publications, London.
Nielsen, K. & Kvale, S. (red.) (1999):
"Mesterlære. Læring som social praksis".
Hans Reitzels Forlag, København.
Nielsen, K. (1999):
"Praksis, habitus, livsstil - et essay om Pierre Bourdieu, krop og kultur". I
Tønnes Hansen, J. & Hermansen, M. (red.):
"Sociologisk udfordring til psykologien".
Forlaget Klim, Århus.
Scheel, L. S. (2000):
"Praksislæring".
Gyldendal, København.
Sommerlund, B. (2001):
Computerprogrammet "TextBase Gamma".
Institut for Psykologi, Århus Universitet.
jf.: www.psy.aau.dk/bos/gamma.htm
Strauss, A. & Corbin, J. (1990):
"Basics of Qualitative Research".
Sage Publications, London.
Togo, F. (2000):
"Elevernes oplevelse af erhvervsuddannelsesreform 2000".
Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. København.
På: pub.uvm.dk/2000/elev/hel
Togo, F. (2001a):
"Hvordan gik det?"
Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. København.
På: pub.uvm.dk/2001/eudreform1
Togo, F. (2001b):
"Erfaringer fra forsøg med eud-reformen".
Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. København.
På: pub.uvm.dk/2001/eudreform2
Togo, F. (2001c):
"Eleverne og eud-reformen".
Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. København.
På: pub.uvm.dk/2001/eudreform4
Uddannelsesstyrelsen (1999):
"På sporet af praksis".
Undervisningsministeriet, København.
På: www.uvm.dk/pub/1999/prakspor
Wilbrandt, J. (2002):
"Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og
identitet".
Undervisningsministeriet, København.
På: pub.uvm.dk/2002/veksel1
Wilbrandt, J. (2000):
"Teori & Praksis".
Institut for Psykologi, Københavns Universitet, København.

Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelserne" som kapitel 11 af 12
© Undervisningsministeriet 2002
|