Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

10 Appendiks E:
Forudgående empiriske, teoretiske og historiske analyser





Følgende skema præsenterer de forudgående analyser og de opstillede hypoteser som har dannet grundlag for undersøgelsen:

Problemstillinger Uddybende beskrivelse Hypoteser
Almendannelse vs. kvalificering Der er politiske kræfter, som ønsker at øge den skolebaserede almendannelse for de lavest uddannede samfundsgrupper. På den anden side udgør de praktisk dominerede uddannelser (som eud) en uddannelsesmulighed for personer, som ikke ønsker eller evner en boglige kvalificering.
  • De almene fag i 1. skoleperiode opleves ikke som relevante og brug bare for eleverne og virksomheder ne (delvist underbygget i Hansen, Musaeus & Thomsen Langagergaard 2002).

  • De almene fag bibringer eleven nogle almene kvalifikationer, som danner grundlag for deres senere læring i uddannelsen.

  • Udviklingen i retning af stadig mere skolastiske erhvervsuddannel ser gør det svært for mange perso ner at gennemføre uddannelse.

Bredde vs. specialisering Fra samfundsmæssig side er det et ønske, at de færdiguddannede udgør en fleksibel arbejdskraft, som kan skifte mellem forskellige områder afhængig af samfundets aktuelle behov. Det er en udbredt (skolastisk) tænkemåde, at dette opnås gennem tilegnelse af generel og abstrakt viden, som så kan appliceres til konkrete situationer. Omvendt kan det ud fra et effektivitetssynspunkt være en interesse for praktikvirksomhederne, at specialisere lærlingene ift. deres egne arbejdsområder.
  • Arbejdsopgaverne i virksomhederne er ensformige, og i kvalificerings mæssigt perspektiv mangler der en bredde, som skoleperioderne kom penserer for.

  • I skoleperioderne får eleverne lov til at prøve ting, som de ikke får lov til i virksomhederne.

  • Den viden, som eleverne tilegner sig på skolen, er mere generel og brugbar i flere forskellige sammen hænge end den, de lærer på skolen.

  • I virksomhederne sker der en faglig tilegnelse og udvikling af personlige kvalifikationer, som er mere proces uafhængig og derfor mere bred end de snævre faglige teknikker og vidensområder, som tilegnes på skolen.

Den gensidige italesættelse mellem skole- og virksom hedskontekst De to handlekonteksters opfattelse af hinanden kan være en betydelig barriere for elevernes mulighed for og ønske om at forbinde læring fra de to kontekster og for kommunikationen mellem konteksterne.
  • I virksomhederne tales der nedsæt tende om skolerne, og der åbnes ikke for, at læring fra skoleperioderne kan udfoldes i daglig praksis.

  • I skolerne tales der nedsættende om praksis i virksomhederne.

  • Der foregår meget lidt kommunikation, koordination og samarbejde mellem virksomhed og skole ifm. elevens uddannelsesforløb (underbygget af bl.a. Aarkrog 1997).

Arbejde vs. uddannelse Lærlinge har en dobbelt position (lærende vs. arbejder) i uddannelsen, som bl.a. kommer til udtryk i de historiske konflikter om udformningen af erhvervsuddannelserne og i den dobbelte finansiering (SU vs. løn).
  • Eleverne har en anden opfattelse af sig selv og deres betydning på skolen end i virksomheden og italesætter sig selv anderledes (elev vs. arbejder).

  • Eleverne oplever en rollekonflikt mellem at være elever og arbejdere.

  • Der er en potentiel konflikt imellem måden, som eleverne opfattes på i virksomhederne og på skolen, som fører til, at de behandles meget forskelligt.

  • Lærlingene bliver primært betrag tet som arbejdskraft i virksomhederne, og virksomhederne prioriterer ikke deres uddannelsesmæssige opgave lige så højt som den arbejdsmæssige.

  • Fokus i virksomhederne er på pro duktion, hvor fokus på skolerne er på kvalificering/læring.

Fagligt selvstyre vs. offentlig kontrol og styring Fagpolitisk er eud i historisk perspektiv blevet underlagt stadig større offentlig styring og kontrol til gengæld for et stadig større statsligt tilskud til uddannelserne.

For en nærmere behandling af dette, se Sigurjonsson (2002), jf. også Evalueringscenteret (1994).

  • Jo mere erhvervslivet har indflydelse på skoleperiodernes indhold, jo tættere kommer skolelærdommen til at have relevans for og blive ind draget i praktikken, og dermed skabes større sammenhæng. (jf. for tolkningen af brancheforløb i Aar krog (1997) og Hansen, Musaeus & Thomsen Langagergaard (2002).

Identifikation, tilhørsforhold og selvforståelse Afhængigt af, hvor eleven/lærlingen primært opfatter sig som hørende til, sker der en mental distancering til den anden handlekontekst
  • Eleven identificerer sig med praksis og forholder sig kritisk til skolekon teksten.

  • De potentielle identifikationsfigurer vælges med udgangspunkt i elevernes intentioner med uddannelsen.

  • Eleverne udvikler først og fremmestet tilhørsforhold til praktik-konteksten, da den tilbyder et mere positivt identitetspotentiale end skolekonteksten.

Krav og konsekvenser Kravene og konsekvenser i virksomhederne har et økonomisk rationale, mens krav på skolerne har et pædagogisk rationale.
  • På skolen kan man slippe lettere om ved tingene, for konsekvenserne er ikke så hårde (delvist underbygget af Hansen, Musaeus&Thomsen Langagergaard (2002).

  • Motivation til at indgå i skole praksis hentes i virksomhedspraksis.

  • Skolen giver en højere grad af tryg hed og sikkerhed i forhold til at lave fejl mv. og er derfor et bedre læringsmiljø.

  • Den større konsekvens i virksom hedspraksis giver en mere effektiv og målrettet læring.

  • Den tilladte margin, som man skal holde sig indenfor, er mindre i virksomhedspraksis, hvorfor det er hårdere, og flere bliver sorteret fra gennem sociale udstødningsprocesser.

  • Skoleperioderne bliver betragtet som en slags frikvarter i forhold til virksomhedsperioderne.

  • I skoleperioderne får eleverne lov til at prøve ting, som de ikke får lov til i virksomhederne.

  • Den forskel kommer til udtryk i en hårdere omgangsform i virksom hederne end i skolerne.

Læringsressourcer

Sociale/kropslige

Materielle

Symbolske

Uddannelsens handlekontekster er karakteriseret ved forskelle mht. tilgængelige læringsressourcer, hvor der kan skelnes mellem:
  • Materielle: Redskaber, værktøj, materialer

  • Sociale: Personligt indlejret viden og færdigheder, tilgængelige identifikations-
    figurer

  • Symbolske: Videnogfærdig-
    heder i en sproglig/symbolsk form (matematiske symboler, sproglige symboler).

For en nærmere redegørelse se Wilbrandt (2000: 9-12).

  • Skolepraksis er hæmmet af ikke at have samme materielle læringsres sourcer som virksomhederne.

  • De symbolske læringsressourcer bliver vurderet negativt i virksomhedspraksis, og de kropslige læringsressourcer i virksomheden bliver kritiseret i skolekontekst som ufleksible og ureflekterede.

  • Lærerne på skolen (primært ind gangsår) har ikke kendskab til og engagement i elevernes hverdags praksis, men er i højere grad skolastisk uddannede og fokuserede på symbolske vidensformer.

Synlighed og feedback Er der forskel på feedbackmåder og krav om synlighed i de to kontekster?
  • På skolen er det lettere at gemme sig; dvs. at skjule sine evner, viden, færdigheder eller mangel på samme.

  • De vigtigste feedbackmekanismer i skolekonteksten er de kammerat skabsmæssige; det er ens sociale position i elevgruppen; de andre elevers anerkendelse og accept, som er en væsentlig drivkraft for læring på skolen (og i virksomheden).

  • Der er store forskelle på, hvilken slags feedback man får på skolen og i virksomheden på det, man laver.

Selvstyret vs. ydrestyret læreproces

Ydre vs. indre motivation

Hvilken betydning har de indre og de ydre motivationsfaktorer for uddannelsesforløbet?
  • Elevernes egne mål og intentioner er afgørende for, hvordan eleven går ind i aktiviteter i uddannelsen, og dermed for, hvad de lærer.

  • Eleverne er forholds vis ureflekterede om mål og muligheder efter uddannelsen.

  • Eleverne er først og fremmest motiveret af ydre faktorer (eks. løn) og kun sekundært af egne mål og intentioner.

Kontakten mellem virksomhed og skole Der er generelt meget lidt kommunikation og koordination mellem virksomhed og skole, undtaget er dog brancheforløbene.
  • Kommunikationen og koordinatio nen mellem skole og virksomhed er væsentlig for elevernes mulighed for at drage nytte af vekselvirkningen i uddannelsen.

  • Elevernes egen evne til at skabe sammenhæng mellem de to handle kontekster er afgørende for udbyt tet af vekselvirkningen.

Symbolsk indlejret viden vs. kropslig og materielt indlejret viden

 

 

 

Læring på tværs af handlekontekst

Hele den skolastiske uddannelsestradition er centreret om symbolsk indlejret viden, mens mesterlæretraditionen er centreret om materielt og kropsligt indlejret viden. Dobbeltheden i vekseluddannelser ne er således ikke blot et teknisk uddannelsesproblem, men udtryk for et mere grundlæggende samfundsmæssigt problem om forbindelsen mellem forskellige kulturelt udviklede vidensformer og forbindelsen mellem dem. At kunne overføre viden er således et spørgs mål om aktiv omformning af viden rettet mod deltagelse i en konkret handlekontekst.
  • Eleverne præsenteres i skoleperio derne for viden, som de ikke kan udfolde i praksis i virksomheden.

  • Eleverne tilegner sig i praktikperioderne viden, som de ikke kan ud trykke sprogligt i skolekonteksten.

  • En del af den viden, som skal til egnes, kommer til udtryk i evnen til at håndtere værktøj, redskaber og materialer.

  • Eleverne er ikke i stand til at bru ge dét, de lærer i skoleperioderne, i praksis.

  • Eleverne oplever nogle situationer, hvor dét, som læres på skolen, og dét, som læres i virksomheden, forbindes med hinanden.

  • Eleverne kan bruge dét, de lærer på skolen, direkte i praktikken.

  • Eleverne kan lære alt, hvad de skal kunne, på skolen.

  • Eleverne kan lære alt, hvad de skal kunne, i virksomheden.

Faglogik vs. arbejdsproceslogik som grundlag for tilrettelæggelse af læringsprocesserne. Er den faglige forståelse, som eksisterer inden for den skolebaserede oplæring forskellig fra den, som eksisterer inden for en arbejdsbaseret oplæring?
  • Undervisningen på skolerne tilret telægges efter en faglogik, som udspringer af en akademisk kate gorisering af fagene, hvorimod virksomhedsopholdene strukturerer læringsforløbet ud fra en logisk opbygning af arbejdsprocesserne. Dermed fokuseres der forskelligt på henholdsvis abstrakt forståelse og konkrete færdigheder.

Læringsaktiviteter Hvilke læringsaktiviteter anvendes i de to kontekster, og hvilken betydning har det?
  • Der er afgørende forskel på typerne af læringsaktiviteter på skole og i virksomhed. Hvilke?

  • Aktiviteterne, hvori viden og fær digheder tilegnes, har betydning for, hvordan denne viden og færdigheder kan bruges.

Parallelle eller koordinerede uddannelsesforløb

Funktionalistisk sammen hæng vs. arbejdsdeling

Dette spørgsmål stilles af Aarkrog (1997) med en pointering af, at parallelle læringsforløb er ensbetydende med arbejdsdeling (dvs. at skolen varetager nogle og virksomheden andre kvalificeringsopgaver), mens et koordineret uddannelsesforløb er ensbetydende med et samarbejde om samme opgaver.
  • Eleverne får forskellige ting ud af skole- og virksomhedsdelen. Det opleves ikke som et problem, at der ikke er sammenhæng (underbygges delvist af Aarkrog (1997).

  • Eleverne oplever den manglende sammenhæng og koordinering som problematisk.

  • Rækkefølgen af skole- og praktik ophold er ligegyldig, og hele skole delen kunne ligeså godt tilbydes som et samlet forløb før eller efter praktikdel (alternativt som efter uddannelsesmulighed for de skolastisk orienterede).

Ressourcer vs. udvikling Man kan stille spørgsmålet om, hvor udviklingen er mest "up-to-date" mht. materialekendskab, anvendelse af nyeste teknikker, teknologi, viden mv.
  • Viden og færdigheder, som formid les på skolen er delvist forældede, fordi virksomhederne er mere "up-to-date".

  • Skolerne formidler viden, som er mere "up-to-date" end den viden og de teknikker, som anvendes i virksomhederne. Eleverne kan der for bibringe virksomhederne noget nyt i kraft af deres deltagelse i skoleophold

Strategier for tilrettelagte læreprocesser:
  1. Erfarings-
    bearbejdning

  2. Induktivt-
    deduktivt

  3. Demonstration

  4. Handling og feedback

  5. Problem- og opgavebaseret læring

Tilrettelægges oplæringen på skole og i virksomhed ud fra forskellige principper for læreprocesserne og med fokus på nogle læreprocesser frem for andre?
  • Der er stor forskel på de anvendte strategier på skole og i virksomhed.

  • Eleverne er mest orienteret mod nogle af strategierne frem for andre.

Elevtyper

Læringsstil

Kan eleverne opdeles i forskellige typer, som forholder sig forskelligt til uddannelsen, og som dermed er i stand til på forskellig måde at drage nytte af vekselvirkningen i uddannelsen (jf. Aarkrog (1997), og Undervisnings-
ministeriet (1999)).

Har eleverne forskellige evner til at lære eller forskellig læringsstil (jf. eksempelvis Kolb 1984).

  • (En del af) Eleverne mestrer ikke den skolastiske læringsform fokuse ret på symbolsk viden og baseret på processerne:  Generalisering+ Distancering Tilegnelse Konkretisering+
    Aktivering.

  • Elever med en skolastisk baggrund er i højere grad i stand til at etablere sammenhæng mellem skole- og virksomhedskontekst (delvist underbygget af Aarkrog (1997)).

  • Elever kommer i høj grad med negative oplevelser af skole, som  bliver reaktiveret, når de træder ind i en skolekontekst. De foretrækker derfor virksomheds-
    konteksten.

  • Der er forskellige måder at lære på,og lærlinge er generelt karakteriseret ved ikke-abstrakte læringsstile.

  • Den induktive-deduktive læringsmodel er ikke velegnet for lærlinge/eleverne (fra praksis generalisering+
    begrebsliggørelse andenpraksis konkretisering og aktivering (jf. Kolb).

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelserne" som kapitel 10 af 12
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top