Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE

 

Forord
 
Teknologisk instituts ford
2 Erfaringsopsamling. Baggrund og formål
    
1 Analysens strukturering
1.1 Undersøgelsesdesign, datafangst og afrapportering
1.2 Design af surveys
1.2.1 Lærer og leder survey
1.2.2 Antal udsendelser og indkomne svar
1.3 Kvalitativ analyse
1.3.1 Tilrettelæggelse og udvælgelse af deltagere til interview
1.3.2 Gennemførelse af interviewene
     
2. Sammenfating
2.1 Skoleorganisatoriske tiltag
2.2  Det pædagogiske rum
2.3 Roller og instrumenter
2.4 Praktikstedernes viden om og erfaringer med eud-reformen
2.5 Frafalds
     
3 Organisatoriske rammer for reformen
3.1  Organisatoriske tiltag
3.1.1 De seks indgange - familiedannelse
3.1.2 Opsummering - organisatoriske tiltag
3.2 Variation i udbudsfladen og elevernes valgmuligheder
3.2.1 Ravioli og transport - et eksempel på elevstyret fleksibilitet
3.2.2  Opsummering - variation i udbudsfladen og elevernes valgmuligheder
3.3 De "ressourcesvage" elever - variation i strategier
3.3.1 Fleksibelt byg
3.3.2  Opsummering - de ressourcesvage elever, variation i strategier
3.4 De fysiske rammer
3.4.1 Opsummering - fysiske rammer
3.5 Hovedfor
3.5.1 Skoleorganisatoriske tiltag
3.5.2 Kvalificering af lærere på hovedforløbet
3.5.3 Samarbejde om praktik
3.5.4 Skolepraktikken
3.5.5 Opsummering - hovedforløb
3.6 Implementeringsprocessen
3.6.1 Opsummering - implementeringsprocessen
3.7 Fou-projekter
3.7.1 Opsummering - fouprojekter
3.8 Samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg
3.8.2 Samarbejde om hovedforløbene
3.8.1 Opsummering - samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg
3.9 Samarbejde med tillidsmandssystemet
3.9.1 Informationsindsatser og erfaringsoverførsel
3.9.2 Opsummering - samarbejde med tillidsmandssystemet
3.10 Opmærksomhedspunkter
   
4 Det pædagogiske rum
4.1 Moduler - projekter - kurser
4.1.1 Læringsstile
4.1.2 Evalueringsformer
4.2 De ressourcesvage elever
4.3 Elevens medansvar for egen læring
4.3.1 Valgkompetence
4.3.2 Merit
4.3.3 Variabel tid
4.3.4 Opsummeringer af det pædagogiske rum
4.4 Opmærksomhedspunkter
 
5 Roller og instrumenter
5.1 Lærerrollen
5.1.1 Hvilke lærergrupper udfordres mest
5.1.2 Lærerteamet
5.1.3 Lærerrollen og den pædagogiske udfordring
5.1.4 Lærerrollen og de faglige udfordringer
5.1.5  Erfaringsspredning inden for indgangen og på tværs af indgange
5.1.6 Opsummering af lærerrollen
5.2 Kon rrollen
5.2.1 Kvalificering til kontaktlærerrollen
5.2.2 Opsummering af kontaktlærerrollen
5.3 Lederrollen
5.3.1 Ledernes kvalificering og viden om reformen
5.3.2 Opsummering af lederrollen
5.4. Instrumenter
5.5 Opmærksomhedspunkter
  
6 Praktikstedernes viden om og erfaringer med reformen.
6.1 Indledning
6.2 Virksomhedernes organisering af praktikforløb
6.3 Virksomhedernes kendskab til reformen
6.4 Samspil mellem virksomhed og teknisk skole
Samspil på et ad hoc plan
6.5 Samspil på et mere formaliseret plan
6.5.1 Indirekte samspil
6.5.2 Dynamisk samspil
6.6 Virksomhedens vurdering af reformens fokusering på planlægning og valg
6.7 Virksomhedens vurdering af styrker og svagheder ved reformen
6.8 Fokusering på personlige kvalifikationer
6.9 Fremtidsorientering af det faglige indhold
6.10 Opsummering, praktikvirksomhedernes viden om og erfaringer med reformen
6.11 Opmærksomhedspunkter
  
Frafaldsanalyse
7.1 Introduktion
7.1.1 Undersøgelsesdesign
7.1.2 Udpegning af respondenter
7.1.3 Definition af frafald
7.1.4 Frafaldsprofiler
7.1.5 Repræsentativitet
7.2 Analyseresultater
7.2.1 Beskrivelse af frafaldseleverne
7.2.2 Elevernes baggrund inden tilmelding til uddannelsen
7.2.3 Introduktionssamtaler
7.2.4 Forløbet på teknisk skole
7.2.5 Årsager til frafald
7.2.6 Håndtering af frafaldstruede elever - eksempel fra praksis
7.2.7 Forhold omkring frafaldet
7.2.8 Frafaldselevernes nuværende beskæftigelse
7.3 Opsummeringer - frafaldsanalyse
7.4 Opmærksomhedspunkter

  Denne side indgår i publikationen "Erfaringer fra forsøg med eud- reformen" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top