Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Analysens strukturering

 

Udbudsmaterialet har fastlagt en overordnet faglig strukturering, som har ligget til grund for design af surveys og fokusgruppeinterview, afrapporteret i Delrapport 1 - Survey og Frafaldsanalyse g Delrapport 2 - Interview - Erfaringer med erhvervsuddannelsesreform 2000.

1.1 Undersøgelsesdesign, datafangst og afrapportering

I udbudsmaterialet fra Undervisningsministeriet har omfang og metoder for undersøgelsen været givet.

Alle skolesamarbejder og alle seks indgange skulle være omfattet af undersøgelsen. Der skulle kun gives aggregerede resultater pr. indgang og på regionsniveau. Herudover skulle de skoler, som gennemfører forsøg med hovedforløb, også være omfattet af både den kvantitative og den kvalitative analyse.

Regioner: TSØ Tekniske Skoler Østjylland
CEU Tekniske Skoler Syd- og Vestjylland
TSM Tekniske Skoler Midtjylland
HOT Tekniske Skoler Hovedstaden
TSN Tekniske Skoler Nordregionen
TSSJ Tekniske skoler Sjælland
TSF Tekniske skoler Fyn
Roskilde RTS og Slagteriskolen
Indgange: Teknologi og kommunikation
Bygge og anlæg
Håndværk og teknik
Fra jord til bord
Mekanik, transport og logistik
Service

Forsøg på hovedforløb, dvs. lager-, chauffør -, togklargører- og skovbrugsuddannelserne.

Undersøgelsen skulle omfatte følgende elementer: En survey omfattende alle ledere og en stikprøveundersøgelse blandt lærere. En frafaldsanalyse blandt elever - den sidstnævnte stikprøvevis, samt fokusgruppeinterview og endelig interview blandt et antal praktikvirksomheder.

1.2 Design af surveys

Undersøgelsen er blevet gennemført som en telefon survey blandt 410 elever, som er faldet fra eller har valgt om. Populationen er stratificeret på skolesamarbejder, indgange og køn på baggrund af de frafaldslister, som vi har fået fra de enkelte skoler. Ministeriets kontaktpersoner samt Erhvervsuddannelsesrådets § 68 udvalg, DEL og den tværgående gruppe af reformkoordinatorer for eud-reformforsøg på skolerne har været konsulteret i forbindelse med det endelige design af spørgerammer.

  • Elev surveyen har været designet ud fra følgende hovedtemaer:
  • Baggrundsoplysninger - alder, køn, nuværende beskæftigelsessituation
  • Baggrund for valg af teknisk skole - herunder praktikpladssituation ved start
  • Vejledning ved start
  • Årsager til frafald/omvalg
  • Vejledning og vurdering af vejledning ved frafald/omvalg.

1.2.1 Lærer og leder survey

Lærer og leder surveyen har været designet således, at det har været muligt at drage sammenligninger på flere udvalgte temaer også i forhold til den første erfaringsopsamling.

Hovedtemaer i de to surveys har været:

  • Baggrundsoplysninger: Herunder alder, køn, anciennitet, område og funktioner
  • Reformens intentioner: Sammenhæng mellem intentioner og faktisk implementering, kvalitet og sammenhæng i erhvervsuddannelserne
  • Information og samarbejde: Samarbejdsrelationer og informationsniveau, information til forældre og elever
  • Implementering af reformen: Nye krav og intentioner, udfordringer
  • Erfaringer med roller, strukturer og instrumenter
  • Kontaktlærerordningen: Organisering, kvalificering, roller i forbindelse med omvalg og frafald
  • Uddannelses- og erhvervsvejledere: Frafald og omvalg
  • Hovedforløb: Kvalificering til hovedforløb, elevprofil, intentioner i forhold til faktisk implementering, samarbejde med lokale uddannelsesudvalg og praktikvirksomheder.

1.2.2 Antal udsendelser og indkomne svar

Den samlede population udgør henholdsvis 2235 lærere og 335 ledere. Den samlede population af ledere og lærere er fremkommet på baggrund af lister fremsendt fra skolernes administrationer. Ved gennemførelsen af undersøgelsen har der vist sig at være en mindre fejlmargin i forhold til den angivne population. Enkelte er registreret både som ledere og lærere (uddannelsesledere), enkelte er registreret som undervisere under reformen, men er det ikke. Der er gennemført tre rykkerprocedurer i forbindelse med denne del af undersøgelsen.

Lærere: Der er udsendt 1462 spørgeskemaer til lærere. Datamaterialet udgør 752 besvarelser svarende til en svarprocent på 51,4%
Ledere: Der er udsendt 339 spørgeskemaer til ledere. Datamaterialet udgør 234 besvarelser svarende til en svarprocent på 69%.

1.3 Kvalitativ analyse

Den kvalitative analyse består af i alt 16 fokusgruppeinterview med lærere og ledere på forsøgsskolerne, 14 interview med praktikvirksomheder, samt 56 telefoninterview med lokale uddannelsesudvalg og DTL-repræsentanter. Dette materiale udgør tilsammen det kvalitative datagrundlag for "Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og hovedforløb i 2000".

Ministeriets kontaktpersoner samt Erhvervsuddannelsesrådets § 68 udvalg, DEL og den tværgående gruppe af reformkoordinatorer for eud-reformforsøg på skolerne har været konsulteret i forbindelse med det endelige design af spørgerammer.

Fordelingen af interviewene har, jf. opdraget fra Undervisningsministeriet, sikret repræsentation fra samtlige indgange og skolesamarbejder. Interviewene tog alle afsæt i semistrukturerede spørgerammer, der fokuserede på nedenstående temaer. I Tabel 1 fremgår det af kolonnen Fokustemaer, hvilken vægtning temaerne havde i de respektive interview:

1. Skoleorganisatoriske tiltag
2. Det pædagogiske rum
3. Instrumenter og roller
4. Kvalificering og organisationsudvikling
5. Information og samarbejde med de forskellige aktører
6. Virksomheder og praktik

Tabel 1:
Oversigt over interview i hovedanalysen

Niveau Respondentprofil Type af datafangst Fokustemaer Antal interview
A Tværregionalt skolesamarbejdsniveau Den tværgående gruppe af reformkoordinatorer for eudreformforsøg på skolerne1 Fokusgruppeinterview 1,4,5, (6) 1
B Tværregionalt indgangsniveau De seks indganges kontaktgrupper, uddannelsesledere1 Fokusgruppeinterview 1,4,5, (6) 6
C Tværregionalt indgangsniveau Kontaktlærere Fokusgruppeinterview med proceskonsultation 2,3,4,5 (6) 6
D Hovedforløbsudda-nnelser Uddannelsesledere fra transport og skovbrugeruddannelserne Fokusgruppeinterview 1,2,5, (6) 3
E2 DEL Regionale koordinatorer og projektkoordinator Mail/Telefon 1,2,3,4 3)
F Lokale uddannelsesudvalg Formænd for lokale uddannelsesudvalg Telefoninterview 1,5,6 42
G DTL Tillidsmænd Telefoninterview 1,4 8
H Praktikvirksomheder SMV og store praktikvirksomheder Interview 6 14
1 Jf. http://www.uvm.dk/erhverv/reform/information/Kontaktgrupper.html
2 Gennemført som mail korrespondance med perspektiverende spørgsmål til DEL - konsulenterne. Dette materiale indgår ikke Delrapport 2, men inddrages i nærværende rapport.
3 Ikke oplyst

1.3.1 Tilrettelæggelse og udvælgelse af deltagere til interview

Udover de interview, hvor deltagerne var givet qua deres faste tilknytning til allerede nedsatte fora, dvs. niveau A og B, har planlægningen af interviewene taget afsæt i lister fremsendt af skolernes administrationer.

For nogle af interviewene på niveau B, Kontaktgrupper, var det så heldigt, at disse i nogle tilfælde kunne finde sted i forlængelse af allerede planlagte møder, men i de fleste tilfælde skulle møderne arrangeres fra bunden.

For interviewene på niveau C, Kontaktlærere, niveau F, Lokale uddannelsesudvalg og niveau H, Praktikvirksomheder er udvælgelsen af deltagere indledningsvist foretaget ved, at indgange på enkelte skoler er udvalgt af Teknologisk Institut under hensyn til, at såvel store som små skoler blev repræsenteret. Den endelige identifikation af deltageren er for niveau F og H sket tilfældigt fra listerne fremsendt fra skolerne. For niveau C, Kontaktlærere, skete dette typisk ved en henvendelse til uddannelseslederen på indgangen, der så var behjælpelig med at rekruttere en kontaktlærer til fokusgruppeinterviewet for indgangen.

For niveau C har det som en positiv overraskelse været muligt at samle op til 15 lærere til fokusgruppeinterviewene. Enkelte skoler har givet udtryk for, at de ikke kunne afsætte ressourcer til deltagelse, men ellers har afbud været grundet sygdom på dagen.

For niveau H, Praktikvirksomheder, har det ofte med begrundelsen tidsnød været vanskeligt at organisere og gennemføre interviewet i virksomheden. Enkelte interview er således gennemført helt eller delvist som telefoninterview. For skolesamarbejderne øst for Storebælt viste det sig ulig vanskeligere at identificere praktikvirksomheder, som havde andet end helt sporadiske erfaringer med reformforsøget. Dette skyldes ganske givet, at der i disse skolesamarbejder er langt flere nye reformskoler og dermed endnu kun få praktikvirksomheder med erfaringer.

Det var efter planen ventet, at interviewene, med undtagelse af niveau A og G, skulle være gennemført og afrapporteret inden udgangen af 2000. Dette har med få undtagelser for lokale uddannelsesudvalg og en enkelt praktikvirksomhed været muligt.

1.3.2 Gennemførelse af interviewene

Interviewene blev som nævnt alle gennemført med afsæt i strukturerede spørgerammer udarbejdet til de enkelte niveauer. Det var under interviewene essentielt at opfange og få uddybet de elementer i udviklings- og implementeringsarbejdet, som deltagerne havde identificeret som problemfelter og havde arbejdet med løsningsmodeller for, og dette har i nogle af interviewene bevirket, at andre temaer er blevet nedtonet. Der har i meget vid udstrækning været levnet plads til, at deltagerne har kunnet bidrage med deres synspunkter, og der har således ikke været tilstræbt konsensus i gruppens udsagn.

Denne side indgår i publikationen "Erfaringer fra forsøg med eud- reformen" som kapitel 3 af 9
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top