INDHOLD
Indledning: De videregående uddannelser i det 21. århundrede
Uddannelse som personligt og
samfundsmæssigt projekt
De videregående uddannelser som indsatsområde i 1999
Udfordringerne
Målene
Indsatsområderne
Den videre færd
Kapitel 1: De videregående uddannelser - mellem ungdomsuddannelser og
arbejdsmarked
1.1 Målsætningen for de videregående uddannelser
1.2 Hvad er de videregående uddannelser
1.3 Frafaldsbekæmpelse
1.4 Fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse
1.5 De unges uddannelsesvalg
1.6 Vejledning
1.7 Målsætningen i komparativt lys 34
Kapitel 2: Nye udfordringer og muligheder for universiteterne
2.1 Universiteternes nye udfordringer
2.2 Kvalitet og styring på universitetsuddannelserne
2.3 Universiteterne og det øvrige uddannelsessystem
2.4 Universitetsuddannelsernes kvalifikationsprofil
2.5 Uddannelse og forskning
2.6 Universiteternes samfundsmæssige ansvar
Kapitel 3: Attraktive uddannelser i nye faglige miljøer - korte og
mellemlange videregående uddannelser i bevægelse
3.1 Den professionsrettede videregående uddannelse
3.2 Nye udfordringer for den professionsrettede videregående
uddannelsessektor
3.3 Barrierer for en stærk og selvstændig professionsrettet
uddannelsessektor
3.4 Reform af institutionsstrukturen
3.5 De nye uddannelsesinstitutioner
3.6 Kvalitetsudvikling i uddannelserne
3.7 Sammenhæng, merit og videreuddannelsesmuligheder
3.8 Udvikling og samspil
Kapitel 4: Livslang læring på de videregående uddannelser
4.1 Hvorfor livslang læring på de videregående uddannelser
4.2 Efter- og videreuddannelse på de
videregående uddannelser
4.3 Hvilke barrierer er der for at udbyde efter- og
videreuddannelse på de videregående uddannelser
4.4 Politiske målsætninger for livslang læring på de
videregående uddannelser: Hvilken fremtidig politik? Hvilke fremtidige indsatser?
Bilag til kapitel 4
Kapitel 5: De studerendes levevilkår
5.1 Uddannelse og levevilkår
5.2 Støtteordninger til uddannelse
5.3 Indkomstforhold
5.4 Levevilkår i øvrigt
5.5 De studerendes tilknytning til arbejdsmarkedet
5.6 De studerendes anvendelse af støtteordninger
5.7 Uddannelsespolitiske perspektiver
Kapitel 6: Videregående uddannelse i Europa - udvalgte temaer
6.1 Danmark og Europa
6.2 Europæiske erfaringer med omlægninger i
institutionsstrukturen
6.3 Evalueringsstrategier i vesteuropæiske lande
6.4 Et europæisk rum for videregående uddannelse
Bilag
Bilag 1: Liste over de rådgivende organer for de
videregående uddannelser
Bilag 2: Undervisningsministeriets påtænkte lovgivning
vedrørende videregående uddannelser i folketingssamlingen 1999-2000.
Forsiden | Næste kapitel |