[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

INDHOLD

 

Indledning: De videregående uddannelser i det 21. århundrede

Uddannelse som personligt og samfundsmæssigt projekt
De videregående uddannelser som indsatsområde i 1999
Udfordringerne
Målene
Indsatsområderne
Den videre færd

Kapitel 1: De videregående uddannelser - mellem ungdomsuddannelser og arbejdsmarked

1.1 Målsætningen for de videregående uddannelser
1.2 Hvad er de videregående uddannelser
1.3 Frafaldsbekæmpelse
1.4 Fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse
1.5 De unges uddannelsesvalg
1.6 Vejledning
1.7 Målsætningen i komparativt lys 34

Kapitel 2: Nye udfordringer og muligheder for universiteterne

2.1 Universiteternes nye udfordringer
2.2 Kvalitet og styring på universitetsuddannelserne
2.3 Universiteterne og det øvrige uddannelsessystem
2.4 Universitetsuddannelsernes kvalifikationsprofil
2.5 Uddannelse og forskning
2.6 Universiteternes samfundsmæssige ansvar

Kapitel 3: Attraktive uddannelser i nye faglige miljøer - korte og mellemlange videregående uddannelser i bevægelse

3.1 Den professionsrettede videregående uddannelse
3.2 Nye udfordringer for den professionsrettede videregående uddannelsessektor
3.3 Barrierer for en stærk og selvstændig professionsrettet uddannelsessektor
3.4 Reform af institutionsstrukturen
3.5 De nye uddannelsesinstitutioner
3.6 Kvalitetsudvikling i uddannelserne
3.7 Sammenhæng, merit og videreuddannelsesmuligheder
3.8 Udvikling og samspil

Kapitel 4: Livslang læring på de videregående uddannelser

4.1 Hvorfor livslang læring på de videregående uddannelser
4.2 Efter- og videreuddannelse på de videregående uddannelser
4.3 Hvilke barrierer er der for at udbyde efter- og videreuddannelse på de videregående uddannelser
4.4 Politiske målsætninger for livslang læring på de videregående uddannelser: Hvilken fremtidig politik? Hvilke fremtidige indsatser?
Bilag til kapitel 4

Kapitel 5: De studerendes levevilkår

5.1 Uddannelse og levevilkår
5.2 Støtteordninger til uddannelse
5.3 Indkomstforhold
5.4 Levevilkår i øvrigt
5.5 De studerendes tilknytning til arbejdsmarkedet
5.6 De studerendes anvendelse af støtteordninger
5.7 Uddannelsespolitiske perspektiver

Kapitel 6: Videregående uddannelse i Europa - udvalgte temaer

6.1 Danmark og Europa
6.2 Europæiske erfaringer med omlægninger i institutionsstrukturen
6.3 Evalueringsstrategier i vesteuropæiske lande
6.4 Et europæisk rum for videregående uddannelse

Bilag

Bilag 1: Liste over de rådgivende organer for de videregående uddannelser
Bilag 2: Undervisningsministeriets påtænkte lovgivning vedrørende videregående uddannelser i folketingssamlingen 1999-2000.


Forsiden | Næste kapitel