[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Indhold

Forord

Rammeoversigt

1. Introduktion

1.1 Faglig profil
1.2 Pædagogisk profil
1.3 Fagligt forum
1.4 Faglederordning

2. Fagplan og lærervejledning

2.1 Fagplan
2.2 Blooms taxonomi
2.3 Lærervejledning

3. De studerende

3.1 Kursister eller studerende
3.2 Hvordan lærer voksne?
3.3 At lære i en undervisningssituation
3.4 Den professionelle studerende
3.5 Nogle få studietekniske råd
3.6 Læringsmiljøet
3.7 Den studerendes personlige udvikling
3.8 Arbejdsglæde og motivation

4. Lærerrolle og lærerfunktion

4.1 Lærerfunktioner
4.2 Autoritet
4.3 Underviseren som person
4.4 Udvikling af underviserens funktion
4.5 Selvevaluering
4.6 Samarbejdsmetoder i selvudvikling
4.7 Linie-faggruppen
4.8 Andre grupperinger

5. Planlægning af undervisning

5.1 Seks grunde til at planlægge undervisning
5.2 Planlægningsmodeller
5.3 Valg af undervisningsindhold
5.4 Forløbsplan - en styringsblanket
5.5 Lektionsplan - en styringsblanket
5.6 Introduktion - ved undervisningens begyndelse
5.7 Evaluering

6. Undervisningsformer

6.1 Klasseundervisning
6.2 Foredrag/forelæsning
6.3 Samtaleforedrag
6.4 Samtaleundervisning
6.5 Diskussionsformer
6.6 Ledet diskussion
6.7 Spørgeteknik
6.8 Gruppearbejde
6.9 Caseundervisning
6.10 Fjernundervisning
6.11 Situationsspil/rollespil
6.12 Praksis i undervisningen

7. Hjælpemidler i undervisningen

7.1 Undervisningslokaliteterne
7.2 Klasselokale og bordopstilling
7.3 Audio-visuelle hjælpemidler
7.4 Tavle
7.5 Overheadprojektor
7.6 Flip-over
7.7 Video og fjernsyn
7.8 Undervisningsmaterialer
7.9 Edb i undervisningen

8. Opgaver

8.1 Opgavetyper
8.2 Opgavebedømmelse
8.3 Caseskrivning

9. Projektarbejde

9.1 Formålet med projektarbejdet
9.2 Projektarbejdets indhold og tilrettelæggelse
9.3 Lærerens vejledningsrolle

10. Eksamen

10.1 Eksamens formål og betydning
10.2 Skriftlig eksamen
10.3 Mundtlig eksamen med oplæg
10.4 Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapport
10.5 Usikkerhedsfaktorer
10.6 Klageregler

11. Kilder

12. Bilag

12.1 Bekendtgørelse om merkonomuddannelsen og teknonomuddannelsen, nr. 306 af 27. maj 1998
12.2 Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv., nr. 573 af 21. juni 1996
12.3 Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse, nr. 513 af 22. juni 1995
12.4 Undervisningsministeriets brev af 25. januar 1996, j.nr. 1995-022-150

13. Stikordsregister


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel