[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Forord

Denne lærerhåndbog er udarbejdet til støtte for lærerne ved merkonom- og teknonomuddannelserne, hvor undervisningen i stor udstrækning varetages af lærere fra erhvervslivet.

Håndbogen er udarbejdet med henblik på at støtte implementeringen af de fornyede uddannelser, hvor der i større omfang end tidligere lægges op til pædagogiske arbejdsmønstre, der udover fagligheden også skal styrke personlige kvalifikationer som problemløsningsevne, initiativ, ansvarlighed, kritisk sans mv.

Bogen er udarbejdet som en praktisk brugerhåndbog, hvor man som lærer kan få oplysninger om gældende regler og få inspiration til løsning af konkrete problemer, som erfaringsmæssigt kan opstå i forbindelse med den daglige undervisning og eksamen.

Til lærerhåndbogen er der knyttet et værktøjshæfte, der indeholder forskellige undervisningsværktøjer, som læreren evt. kan benytte i forbindelse med planlægning og afvikling af undervisningen. Skemaerne kan kopieres direkte fra hæftet.

Selv om håndbogen primært er skrevet for de praktikere i erhvervslivet, som underviser ved merkonom- og teknonom-uddannelserne, så kan bogen også inspirere undervisere ved andre uddannelser.

Med henblik på at kunne ajourføre og forbedre bogen vil forfatterne gerne delagtiggøres i erfaringerne med dens anvendelse.

København, juni 1999

Niels Jørgen Nordbøge
Undervisningsinspektør
Undervisningsministeriet


Forsiden | Næste kapitel