[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

13. Stikordsregister

 

Afleveringsopgaver 29
Akkodomativ erkendelse 18
Alders- og kønsfordeling 35
Analyse 32
Analyse 120
Anvendelse 31
Arbejdsglæde 46
Arbejdsliv 10
Arm-chair-case 172
Assimilativ erkendelse 18
Audiovisuelle hjælpemidler 147
Autoritet 50
Bedømmelse af eksamenopgaver 217
Bedømmelsesskema 169
Behandling af projektrapport 192
Bloomís taxonomi 30
Bloomís taxonomi 165
Bordopstilling 145
Hjælpemidler til eksamen 215
Case 164
Caseskrivning 171
Caseundervisning 111
Caseundervisning 114
Caseundervisning 116
Censor 216
Censor 224
   
Debat 91
Deduktiv princip 63
Deduktiv princip 115
Deltagergruppe 193
Demokrati og lighed 50
Direkte spørgsmål 98
Diskussion i smågrupper 122
Divergent erkendelse 19
Dumpeprocent 36
Edb i undervisningen 155
Efterbehandling af case 127
Eksamen 211
Eksamensordning 216
Eksamensreglement 216
Eksamensspørgsmål 228
Eksamenstræning 231
Eksamination 223
Eksaminationens faser 225
Eksemplariske princip 63
Emnediskussion 91
Essay-opgaver 159
Evaluering 76
Evaluering af opponentindlæg 202
Evalueringens formål 77
Evalueringens genstand 81
Evaluering af projektarbejde 195
Evalueringsniveauer 83
Evalueringsskema 56,197
Faggruppe 57
Faglederordning 25
Faglig profil 13
Fagligt forum 24
Fagplan 26
Fjernundervisning 132
Flervalgsopgaver 158
Flip over 152
Forberedelsestid 222
Fordeling på brancher 38
Foredrag 87
Forelæsning 87
Forhandling 91
Forløbsplan 64
Formativ evaluering 77-80
Formål 28
Forståelse 31
Frafald 36-76
Fællesfag 15
Gruppearbejde 100
Gruppediskussion 91
Gruppeklima 209
Gruppeopgaver 101
Gruppeplacering 106
Gruppesammensætning 104
Gruppeundervisning 101
Gruppeundervisning, afrapportering 110
Gruppeundervisning, gennemførelse 109
Gruppeundervisning, introduktion 107
Gæstelærer 141
Halo-effekten 236
Holdsammensætning 38
Hverdagsliv 10
Hv-spørgsmål 96
Identifikationsoplysninger 26
Indhold og omfang 29
Indirekte spørgsmål 98
Indlæring 59
Indlæringsmodel 60
Indlæringsniveau 30-165
Induktive princip 64, 116
Informationsbehandling 189
Informationsindsamling 188
Introduktion 72
Introduktionsformer 73, 74-75
Isbjerg case 113
IT til eksamen 216
Ja-nej spørgsmål 96
Karakterskala 217
Klageregler 237
Klasseundervisning 86
Konklusion 189
Konvergent erkendelse 19
Kundskabsautoritet 50
Kursist 39
Kvalitetsgrænser 54
Ledet diskussion 92
Lektionsevaluering 78
Lektionsplan 68-70-71
Lektionsplanlægning 69
Lighed og demokrati 50
Logbog 53
Lukkede opgaver 161
Lytning 99
Lærerfunktion 48
Lærerkvalifikationer 52-133
Lærerrollen 48-194
Lærervejledning 33, 176
Læring 60
Læringsmiljø 44
Læringsmodel 61
Løsningsprocessen 186
Løsningsteknikker 187
Magtautoritet 50
Makkerintroduktion 73
Manuskript 89
Meddelelse af karakterer 230
Meningsdiskussion 91
Merkonom- og teknonomstuderende 35
Metoder 186
Model- og metodevalg 59-185
Motivation 47
Mundtlig eksamen med oplæg 219
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapport 231
Mødeforløb 194
Mødeleder 194, 202
Mål 29
Målgruppe 187
Nødvendighedens lov 41
Objektive test 157
Opgavebedømmelse 166
Opgaver 22, 156
Opgaveretning 78
Opgavetyper 156, 165
Oplæg 220
Opponentgruppe 193
Opponentindlæg 193
Overhead projektor 149
Personlig udvikling, læreren 51
Personlig udvikling, studerende 14-45
Planlægning 58
Planlægningsmodeller 59
Plenumdiskussion 123
Praksis i undervisningen 139
Problemcase 113
Problemformulering 184
Problemopgaver 157, 161
Problemstilling 185
Procesevaluering 81
Professionel studerende 41
Profil af studerende 35
Projektarbejde 178
Projektarbejdets faser 181
Projekter 23-178
Projektlæring 208
Projektorganiseret forløb 49-181
Pædagogisk profil 16
Pædagogiske situation 51
Rammebetingelser 21, 23
Rapportens udformning 190
Reaktionsevaluering 80
Rollespil 137
Rosenthal-effekten 236
Samfundsudviklingen 8
Samtaleforedrag 90
Samtaleundervisning 90
Selvevaluering 53
Selvstuderende 235
Seriecase 113
Situationsspil 137
Skoleliv 11
Skriftlig eksamen 214
Specialefag 16
Spørgeteknik 95
Spørgsmålsanvendelse 96-97
Spørgsmålsformulering 96-97
Stillingskatagorier 37
Strukturelle princip 62
Studerende 35-40
Studerendes forberedelse 116
Studier 22
Studieteknik 43
Summativ evaluering 77
Suppleringsfag 16
Syntese 32
Systemcase 113
Systemevaluering 81
Tavle 147
Tavshed 99
Teorier 182
To-lærerprincip 129
To-valgsopgaver 158
Tænketræ 93
Udarbejdelse af eksamenopgaver 214
Uddannelsesbaggrund 37
Udfyldningsopgaver 159
Udviklingssamarbejde 56
Udvælgelse af cases 117
Underviserfunktion 52
Undervisning 21
Undervisningsindhold 62
Undervisningslokaliteter 144
Undervisningsmaterialer 143-154
Undervisningsproces 48-49
Valgfag 16
Varianter i caseundervisning 128
Vejlederrolle 204-206
Viden 31
Video/TV 153
Virksomhedsbesøg 142
Voksenlæring 40
Vurdering 32
Øvelsesopgaver 160
Åbne case 113
Åbne opgaver 161

 


Forsiden | Forrige kapitel