Holsbjergskolens indsatsområder
I lærerteamet har man ønsket at integrere de tre dimensioner af flerkulturel rummelighed i skolen: Kulturforståelse, anerkendende pædagogik og konflikthåndtering i en række planlagte aktiviteter og undervisningsforløb. Ud fra disse dimensioner har man lavet følgende forløb:
- Konflikthåndtering
Lærerne gennemførte en temadag om: “Konflikthåndtering” og “Anerkendende pædagogik” for hele udskolingsafsnittets lærere og ledelse.
- Kulturforståelse og konflikthåndtering i udskolingen
Lærerteamet gennemførte en tur til Betty Nansen Teatret i København for at se forestillingen “Etnisk uheld” med eleverne. Udskolingen har endvidere arbejdet med kulturbegreber og kulturforståelse under den fælles overskift: “På sporet af mangfoldighed”. Her indgik blandt andet “48 timers opgaven”, se side 18, “Social Dynamics”, se side 22 og andre øvelser.
- Projektopgaven med “Konflikt” som fælles problemstilling
Eleverne i de to 9. klasser gennemførte alle en projektopgave, der havde “Konflikt” som overordnet titel. Her viste Holsbjergskolens forudgående arbejde med konflikt- og kulturforståelse at have kvalificeret den faglige progression i undervisningen.
Lærerne konkluderer:
- Social accept i klassen fører til større selvværd og bedre faglige resultater.
- Lærerne forbigår ofte de muligheder, der ligger i at inddrage elevernes kulturelle identitet som ressource i undervisningen.
- Lærerne har behov for efteruddannelse i konflikthåndtering for bedre at kunne takle konflikter eleverne imellem og imellem lærer og elev.

|