|
|
Indholdsfortegnelse
Forord
Indledning
Demokrati
Demokrati og de grundlæggende demokratiske værdier
Demokrati er mere end love, pligter og rettigheder. Det er også et udtryk for en grundlæggende
livsindstilling, der kræver respekt for andre menneskers holdninger.
Demokratibegrebet skal følge med tiden
Aktivt medborgerskab
De skal lære at engagere sig, og skolen skal klæde de unge på til at deltage aktivt.
Vi skal lære hinanden at kende
Demokrati i skolen
Skolerne har et medansvar for, at børn og unge
i grundskolen og ungdomsuddannelserne lærer demokratiet at kende.
Vi skal bekæmpe demokratiblindheden
Skolen som lokalt demokrati
Forudsætningen for at få demokratiet ind i
klasseværelset er, at der er et godt fællesskab i klassen.
Gode klasser skaber gode demokratier
Et godt undervisningsmiljø og den inkluderende skole
En skole med plads til alle
og et godt undervisningsmiljø er derfor allerførste skridt hen imod en skole med en demokratisk praksis.
Godt undervisningsmiljø og demokrati følges ad
Det er ikke dem og os
Ekstremisme og demokratiet
Det er skoleledelsens opgave at forebygge ekstremistiske tendenser,
holde øje med, om de forekommer, og, hvis de forekommer, at sætte gang i et beredskab.
Konsekvens er vejen frem
Eksempelkatalog
Grundskolen
Skolens hverdag skal være præget af en grundlæggende demokratisk
tankegang. Det fremgår af formålsbestemmelserne for både folkeskolen og de frie grundskoler.
Eksempler
Demokrati og integration i skolen
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser
Derudover kommer det demokratiske element i
erhvervsuddannelserne ikke mindst til udtryk i elevernes mulighed for indflydelse på undervisningen og skolens hverdag.
Eksempler
Værdibaseret ledelse
Gymnasiale ungdomsuddannelser
Derfor indgår både den faglige undervisning,
øvrige aktiviteter og skolens sociale liv i demokratiprojektet i de gymnasiale uddannelser.
Eksempler
Demokrati – en proces hen imod integration i
uddannelsessystemet
Arbejdsgruppe mv.
Litteraturliste og materialer til inspiration
Denne side indgår i publikationen "Undervisning i demokrati - Inspirationshæfte til grundskoler og ungdomsuddannelser" som komplet indholdsfortegnelse © Undervisningsministeriet 2006
|
|