|
Litteraturliste og materialer til inspirationMaterialer udgivet af Folketinget og ministerierFolketinget: www.ft.dk Folketingets Mediatek, www.ft.dk/mediatek/, indeholder 12 korte film om folkestyret og Folketingets arbejde. Hver film varer to til tre minutter og introducerer et emne inden for vores demokrati, for eksempel regeringen, folketingsvalg og partierne. Partiernes Politik, www.partiernespolitik.ft.dk, er Folketingets elektroniske håndbog om dansk politik. Den giver svar på, hvad partierne mener om 139 emner, lige fra afgifter og aktivering til ældres forhold og økonomisk demokrati. Demokrati på dansk er en publikation om det danske demokrati, www.folketinget.dk/pdf/demokrati.pdf Politiker for en dag og Ungtinget. Ungtinget, www.ungtinget.dk, er Folketingets portal for børn og unge, der rummer mange oplysninger om demokrati. Herunder Politiker for en dag, www.ungtinget.dk/pd/index.html, et tilbud til skoler om, at 8. og 9. klasser kan besøge Folketingets interaktive besøgscenter. Her behandler eleverne lovforslag, holder taler og deltager i afstemninger i et 300 kvadratmeter stort lokale, der ligner det rigtige Folketing. Derudover er der Ungdomsparlamentet, som arrangeres hvert andet år som en Ungdomsparlamentsdag, hvor 8. og 9. klasse-elever i Danmark, Grønland og på Færøerne får mulighed for at diskutere egne lovforslag i udvalg og folketingssal. I 2005 bestod Ungdomsparlamentet af 176 elever fra 59 klasser i Danmark og Grønland, der mødtes den 11. april 2005 på Christiansborg. Næste arrangement finder sted den 5. februar 2007. Skoler vil få yderligere oplysninger tilsendt. Materiale om folkestyret (blandt andet Grundloven) kan også bestilles hos Folketingets Oplysning, og materiale om EU bestilles hos Folketingets EUoplysning, www.eu-oplysningen.dk. Alle adresser på websteder, oplysninger, besøgstjeneste etc. står også i “Folketinget i undervisningen”, der kan bestilles eller downloades fra www.ft.dk under “Om Folketinget”. Integrationsministeriet: www.inm.dk Undervisningsministeriet: www.uvm.dk Demokrati i undervisning og skole. Eksempler fra erhvervsskolerne. Undervisningsministeriet, 2001. Demokrati. Tidsskriftet Uddannelse nr. 8, 2002. Forskellighed som ressource. Undervisning i det flerkulturelle læringsrum – gymnasiale uddannelser og AVU. Undervisningsministeriet, 2004. Sorø-møde 2005 – Globaliseringens udfordringer og den danske fortælling. Tidsskriftet Uddannelse nr. 7, 2005. Tosprogede elever på htx. Muligheder og barrierer. Undervisningsministeriet, 2000. Uddannelse, læring og demokratisering. Undervisningsministeriet, 2001. Unge og demokrati. Tidsskriftet Uddannelse nr. 9, 2004. Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen. Undervisningsministeriet, 2006. Tre rapporter under “Mønsterbryderprojektet”, udarbejdet af Peter Seeberg, SDU, Ulla Højmark, DPU, og Steen Elsborg, DPU. Findes på ministeriets websted under gymnasiale uddannelser og hedder: At skabe succes – anbefalinger vedrørende mønsterbrud i ungdomsuddannelserne, 2005. Muligheder for mønsterbrud i ungdomsudddannelserne, 2005. Udvikling og forskning i samspil, 2006. Eksempler på materiale udgivet af organisationer og institutionerDiverse undervisningsmaterialer om demokrati kan
rekvireres hos forlag mv. Se blandt andet et katalog
over danske læringsressourcer på: Børnerådet: www.brd.dk Citizenship Dansk Center for Undervisningsmiljø: Konflikthåndtering og mægling i grundskolen. Et vejlednings- og inspirationsmateriale om konstruktiv konflikthåndtering og mægling i grundskolen. Konflikthåndtering i skolen. En artikelsamling med gode eksempler på konstruktiv konflikthåndtering og mægling i grundskolen. Elevmæglerne. Dokumentarfilm om, hvordan elevmægling kan indføres, de pædagogiske overvejelser og dilemmaer, samt hvordan eleverne bliver udvalgt, undervist og senere fungerer som elevmæglere. Mobning og konflikt 2006. Undersøgelse, der sætter fokus på konflikter og mobning i skolen. “Demokratiprojektet” Europarådet: www.coe.int “Mit demokrati” Skole & Samfund: www.skole-samfund.dk Littrup, Johanne og Pedersen, Mette Louise: Tosprogede
Bestyrelsesmedlemmer. En undersøgelse af antallet
og fordelingen af tosprogede skolebestyrelsesmedlemmer i
folkeskolerne. Skole & Samfund, marts 2003.
Antropologerne I/S: “For man kender ikke reglerne
for spillet”. En interviewundersøgelse af samarbejdet
mellem flygtninge- og indvandrerforældre og skolen. Sort og hvidt. Om tosprogede elever på Avedøre
Gymnasium og HF. Statens Pædagogiske Forsøgscenter: “Take part” Take Part Too er en webbaseret kommunikationsplatform, hvor danske unge kommunikerer med unge i England og Rumænien. Den ligger på www.takeparttoo. org. De tre klasser udgør et ungdomsråd, som tager udgangspunkt i et fiktivt dilemma fra Europaparlamentet vedrørende et af tre dilemmaer: immigranter, flygtninge og etniske minoriteter; sikkerhed eller frihed i skyggen af terror; forbrug og globalisering. Målet er, at eleverne i ungdomsrådet på tværs af landene skal forsøge at finde løsningsforslag i forhold til det præsenterede dilemma inden for rammerne af den europæiske menneskerettighedskonvention. Eksempler på anden relevant litteraturMagtudredningen Amnå, Erik et al: Meaningful Participation? Political Efficacy of Adolescents in 24 Countries. Young Citizens Program. Center for Public Sector Research, Göteborg University, Sweden. Rapporten kan downloades fra www.cefos.gu.se Andersen, Jørgen Goul m.fl. (red.): Den demokratiske udfordring. Magtudredningen. Hans Reitzels Forlag, 1999. Andersen, Jørgen Goul: Et ganske levende demokrati. Magtudredningen. Aarhus Universitetsforlag, 2004. Jacobsen, B., Jensen, F.T., Madsen, M.B., Sylvestersen, M. og Vincent, C.: Den vordende demokrat. En undersøgelse af skoleklassen som demokratisk lærested. Magtudredningen og Aarhus Universitetsforlag, 2004. Schwartz, Jonathan: Medborgerskabets mange stemmer. Magtudredningen, 2002. Togeby, Lise m.fl.: Magt og demokrati i Danmark. Hovedresultater fra Magtudredningen. Magtudredningen. Aarhus Universitetsforlag, 2003. Demokrati og medborgerskab Jacobsen, B., Christiansen, I., Jespersen, C.S.: Mød eleven. Lærerens vej til demokratisk samarbejde. Hans Reitzels Forlag, 2003. Koch, Hal: Hvad er demokrati? Gyldendal, 1945/1991. Korsgaard, Ove (red.): Medborgerskab, identitet og demokratisk dannelse. Danmarks Pædagogiske Universitet udbyder en masteruddannelse i Citizenship education. I tilknytning hertil udgav forskningsenheden Etisk og demokratisk dannelse ved Danmarks Pædagogiske Universitet i 2004 en bog om medborgerskab og vilkår for fællesskab, hvor bidragene er samlet i fire tematiske kapitler: Stat, marked og det civile samfund; Demokrati og identitet; Medborgerskab og institutioner; Medborgerskab og verdensborgerskab. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2004. Krogerup Højskole: Demokrati – jubilæumsskrift 1996. Krogerup Højskole, 1996. Pedersen, Ove Kaj m.fl.: Demokratiets lette tilstand. Spektrum, 1994. Ross, Alf: Hvorfor demokrati? Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1946/
Denne side indgår i publikationen "Undervisning i demokrati - inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser" |
||
Til sidens top |