 |
 |
![[Billede: Her ses en tegning af en håndværker, der står med en lang udskrift.]](images/img14.gif)
I dette kapitel skal opsummeres nogle af de væsentligste konklusioner fra rapporten,
som rummer potentialer i forhold til udvikling af eudområdet.Den stærke tilknytning til og afhængighed af virksomheden. Lærlingene
giver både direkte og indirekte udtryk for, at de primært føler, at deres oplæring er
forankret i praktikvirksomhederne. Normerne i virksomheden gøres til lærlingenes egne
normer (internaliseringen), den kontraktmæssige forpligtelse ligger i forholdet til
virksomheden, og lærlingene oplever, at det er hér, de har en personlig betydning.
- Bevægelsen op af deltagelsesstigen som væsentlig motivation for lærlingen. Dét
at få tildelt stadig sværere og mere selvstændige opgaver er en meget væsentlig
motiverende faktor for lærlingene. I kraft af, at den faglige praksis i virksomheden
bruges som målestok for skolelæringen, har skoleopholdene potentielt mulighed for at
bibringe lærlingene færdigheder og viden, som kan hjælpe dem op af deltagelsesstigen. I
praksis er dette sjældent tilfældet på nuværende tidspunkt. Tværtimod er det en
udbredt opfattelse hos lærlingene, at en stor del af skolelæringen ikke er relevant og
brugbar for den faglige praksis i virksomheden - hverken som svend eller lærling.
- Arbejdsproduktet som grundlag for følelse af selvtillid. Udførelsen af et godt
stykke arbejde er en væsentlig motivation for lærlingene, da dette understøtter en
følelse af faglig kunnen og selvtillid, som de ofte har manglet i folkeskolen.
Skoleopholdene synes generelt at give lærlingene dårligere mulighed for at kunne lave et
godt stykke arbejde end virksomheden, først og fremmest grundet dårligt og udslidt
værktøj. Omvendt rummer skolerne et væsentligt potentiale på dette område, fordi der
er bedre tid til de faglige opgaver. Kunne der sikres ordentlige rammer om det praktiske
arbejde på skolen, ville skoleopholdene kunne spille en væsentlig rolle for
understøttelsen af lærlingenes mere personlige udviklingsprocesser, hvilket ville føre
til et bedre tilhørsforhold til skolemiljøet.
- Dilemmaet mellem den oplæringsmæssige og den arbejdsmæssige forpligtelse. Det
synes at være en kilde til mange frustrationer og konflikter i forholdet mellem lærlinge
og praktikvirksomheder, at der mangler klare retningslinier for balancen mellem
virksomhedens oplæringsmæssige og lærlingens arbejdsmæssige forpligtelse, og at der
mangler redskaber til at fastholde denne balance. Denne konflikt synes at være en
væsentlig belastning i det daglige arbejde, som må formodes at spille en væsentlig
rolle for større uddannelsespolitiske problemområder (herunder blandt andet
frafaldsproblematikken og manglen på praktikpladser). På en række uddannelser
eksisterer der kun få retningslinier for denne balancering, og disse bliver oftest ikke
overholdt, fordi der ikke er noget, der sikrer, at de bliver overholdt. De nye tiltag
efter reformen i 2000 formodes ikke at kunne imødegå dette problem.
- Svendenes oplæringsmæssige rolle. Der synes inden for eudtænkningen at være
en tendens til, at svendene og deres store oplæringsmæssige rolle overses. Lærlingene
beskriver, at svendene og deres forholdemåde over for lærlinge er meget væsentlig -
måske endda den mest væsentlige - faktor for udbyttet af den faglige oplæring i
virksomheden. Men fra uddannelsespolitisk side og i de undersøgelser, der er om
eud-området, synes svendene at være overset. Man må formode, at en øget fokusering og
indsats på dette vil rumme store uddannelsesmæssige potentialer. Følgende fokuspunkter
synes at være væsentlige:
|
- |
Svendene som forvaltere af dilemmaet mellem virksomhedens
oplæringsmæssige og lærlingens arbejdsmæssige forpligtelse |
|
- |
Svendenes forholdemåde over for skoleopholdene |
|
- |
Svendenes pædagogiske færdigheder, evner og vilje til at
forklare og vise måder at løse opgaver på. |
- Den stærke identifikation med og tilhørsforhold til praktikvirksomheden. Der er
tilsyneladende et dilemma ifm. lærlingenes ofte stærke identifikation med
virksomhedskonteksten. På den ene side udgør denne identifikation en meget væsentlig
drivkraft for de personlige og faglige forandringsprocesser igennem uddannelsesforløbet,
og på den anden side udgør den for mange lærlinge et understøttende grundlag for en
kraftig afstandtagen fra skolekonteksten. Grundlaget for dette dilemma er blandt andet en
meget forskellig måde at se på den faglige praksis i henholdsvis skole og praktik.
- Praksisforståelse og gensidig italesættelse. I forbindelse med analyserne er
det blevet påpeget, at lærlingenes forståelse af, hvordan praktisk udførelse i
virksomhederne er baseret på teknisk-teoretiske og lovgivningsmæssige aspekter, er svag,
modsat i virksomhederne hvor praksisforståelsen er pragmatisk Der har tidligere været
gjort mange tiltag for at praksisrette skoleoplæringen mere, men dette er ofte sket som
en ændring i retning af en regel- og vidensbaseret praksisforståelse, hvilket ikke fra
et lærlingeperspektiv skaber bedre sammenhæng mellem skoleophold og virksomhedsperioder28. I stedet bør der skabes en bedre forståelse af
praksisforståelsen og -organiseringen i virksomhederne, som så gennem lærerne kan
formidles til lærlingene. Kunne man formidle en forståelse af, hvordan de samme teknisk-teoretiske
og lovgivningsmæssige aspekter på forskellig måde forbindes på skole og i
virksomhed, ville det kunne skabe en sammenhængende forståelse for lærlingene. Det
forudsætter dels, at lærerne har en mere eksplicit forståelse af, hvordan praksis
organiseres i virksomhederne, på måder, hvor tingene forbindes på en anden måde end i
skolesammenhænge; dels kræver det, at de mere teoretiske og lovgivningsmæssige aspekter
i virksomhederne gøres mere synlige for lærlingene igennem deres oplæring.

Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelser" som kapitel 7 af 14
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |