 |
 |
- For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Se eksempelvis Aarkrog (1998).For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Begrebet praksis indgår, sammen med begreber som praksisfelt og
praksisfællesskab, som væsentligt i undersøgelsens teoretiske grundlag, som er
beskrevet nærmere i del 3.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Med nogle mere teoretiske begreber kan man sige, at der i del 1
anlægges et kontekstuelt praksisperspektiv, mens der i del 2 i højere grad anlægges et
subjektperspektiv.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og
den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og
Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Begrebet deltagelse er funderet i en situeret læringsteori og i en
kritisk psykologisk grundforståelse og indgår i undersøgelsens teoretiske grundlag, som
er beskrevet nærmere i del 3.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Fagområdet betragtes i analyserne som bestående af tre hovedområder
(vil blive præsenteret nærmere senere i rapporten): Den praktiske udøvelse, det
lovgivningsmæssige og det tekniskteoretiske.For en nærmere gennemgang
af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- For en nærmere præsentation af de teoretiske forforståelser for
undersøgelsen henvises til del 3.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Centrale dele af disse analyser er initialt foretaget først i
undersøgelsesfase 1 (interview 1-5) og er så efterfølgende videreudviklet og
verificeret gennem undersøgelsesfase 2 og 3 (interview 6-8).For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Denne forståelse af progressionen i virksomhederne er inspireret af
teorien om situeret læring, som den blandt andet er formuleret af Lave & Wenger, jf.
del 3.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den
skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt
(2000).
[Tilbage]
- Dette står tilsyneladende i modsætning til lærlingenes udsagn om, at
materialer, udstyr og metoder på skolerne er forældede i forhold til
praktikvirksomhederne. Forklaringen skal sandsynligvis søges i, at der på nogle områder
anvendes ny teknologi på skolerne, mens metoder og udstyr på andre områder er
forældet.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den
skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt
(2000).
[Tilbage]
- Denne måde at forstå forholdet på bygger på en teori om udviklingen
fra novice til ekspert formuleret af Dreyfus & Dreyfus. De har udviklet en teori om
forholdet mellem teori og praksis, hvor de argumenterer for en række stadier i
kompetenceudvikling. I denne forståelse handles først ud fra eksplicitte regler, som
gennem praktisk erfaring transformeres til mere tavse og kropsligt forankrede kompetencer.
For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Der er også noget læringsteoretisk interessant i dette perspektiv: I
Dreyfus brødrenes model går teori og praksis hånd i hånd, modsigelsesfrit og
problemløst, mens det tilsyneladende er et problemfelt i de interviewede lærlinges
praksis.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den
skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt
(2000).
[Tilbage]
- I en anden undersøgelse (Undervisningsministeriet, 1999: 14) oplyses
det i en spørgeskemaundersøgelse, at 85% lærlingene nævner, at de har gode kollegaer,
og 53% nævner, at kollegaerne tager sig godt af lærlingen.For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Det skal i den forbindelse nævnes, at der fra interviewerens side blev
introduceret brugen af begge ord, hvorefter ordvalget blev tilpasset informanternes eget
ordvalg., jf. interviewguides i del 3.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Sprogligt er det interessant at bemærke brugen af forholdsordet
"på" skole frem for "i" skole, som er gængs i forbindelse med
folkeskolen. Dermed bringes der sproglig konsensus i forhold til den øvrige videregående
uddannelsespraksis, hvor begrebet "på" (universitetet, seminariet,
gymnasiet, hf, højskole, aftenskole mv.) er gængs.For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- I en spørgeskemaundersøgelse fra Undervisningsministeriet (Albertsen,
1999) giver 17% af de spurgte lærlinge udtryk for, at "omgangstonen i virksomheden
er barsk".For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og
den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og
Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Som vi skal se i del 2 (afsnit 10.B.i) er det afhængigt af
lærlingenes primære uddannelsesmæssige orientering.For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Hvorvidt den seneste erhvervsuddannelsesreform, herunder lærlingenes
personlige "uddannelsesbog" formår at udfylde denne rolle, kan ikke siges ud
fra denne undersøgelse, men analysen tyder på, at interessekonflikt, magtperspektiv og
dominerende rentabilitetsnormer er så fast forankret i de fleste praktikvirksomheder, at
en "uddannelsesbog" præget af et skolastisk uddannelsessyn ikke kan rokke meget
ved dette (jf. også Undervisningsministeriet 2000).For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Set fra et læringsteoretisk perspektiv er læring altid rettet mod
noget, der ligger uden for den aktuelle situation. Læring er, hvad Dreier (1999) kalder tværkontekstuel
af natur. Det vil sige, at intentioner om deltagelse i andre handlekontekster eller en
anden positionering i en aktuel handlekontekst er en medvirkende drivkraft for
læreprocesserne i en læringskontekst.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Det skal i den forbindelse bemærkes, at elektrikerområdet er specielt
ved det, at det bygger på høje lovgivningsmæssige krav, herunder krav om autorisation
for at kunne være selvstændig. Efterprøvningen i forhold til andre lærlingegrupper
inden for mindre lovgivningstunge erhverv har dog indikeret, at de
lovgivningsmæssige aspekter af erhvervet også her spiller en væsentlig rolle i
skoledelene og en mere perifer rolle i oplæringen i virksomheden.For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Det er ikke en opdeling af fagområdet, som anvendes eksplicit af
lærlingene, men er udviklet på grundlag af analyser i undersøgelsesfase 1.For
en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- For en nærmere beskrivelse af dette forhold henvises til Schön
(1983)'s analyser af, hvilke praksisforståelser der ligger til grund for struktureringen
af moderne uddannelsespraksis.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Det er en faktor, som efter min mening ikke i tilstrækkelig grad er
integreret i teorien om situeret læring, og som først og fremmest er begrebsliggjort i
andre teorier om social praksis, eksempelvis den kritiske psykologis forståelse af
samfundsmæssig praksis eller Bourdieus praksisforståelse. Vi må i vores forståelse af
samfundsmæssig praksis indkooperere det forhold, at de fleste praksisområder i den
vestlige verden har en høj grad af kompleksitet og derfor er karakteriseret ved en høj
grad af arbejdsdeling og positionering mellem deltagerne i praksisifeltet. Denne
positionering baseres på deltagernes forskellige hierarkiske positioner, dels på
grundlag af erfaringsmæssige forskelle mellem de forskellige deltagere og dels på
grundlag af de enkelte deltageres måde at forholde sig til og handle fra disse
positioner. Bevægelsen fra perifer til fuldgyldig deltagelse er altså en bevægelse i
retning af bestemte positioner i praksisfeltet og ikke nødvendigvis en bevægelse i
retning af at kunne varetage alle funktioner og opgaver inden for praksisfeltet. Vi kan
derfor ikke forstå læring som en bevægelse mod fuldgyldig deltagelse, men må forstå
læring som en bevægelse mod en bestemt position eller et felt af mulige positioner.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- I forhold til videns- og læringsteoretiske diskussioner er det en
væsentlig pointe, at viden og læring ikke kun kan forstås som individuelle og
personaliserede fænomener. Det moderne samfunds høje grad af arbejdsdeling, bringer et
perspektiv på praksis som et socialt og kollektivt anliggende, hvor viden og læring må
forstås i forhold til denne socialitet. Kommunikation og kulturelle produkter
(materielle, symbolske og kropslige) må altså betragtes som videns- og
læringsfænomener, jf. nyere arbejds- og organisationspsykologiske teorier, eksempelvis
teorien om den lærende organisation mv.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Der er dog store forskelle på, hvad lærlingene orienterer sig imod i
deres uddannelse. I del 2 (afsnit 10), hvor der gives forskellige bud på lærlingenes
orientering, argumenteres der eksempelvis for, at nogle allerede i lærlingetiden
orienterer sig mod en mesterposition eller en anden teoretisk efteruddannelse.For
en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Mestrene kan oftest lovgivning og regler, dels i kraft af deres
efteruddannelse til el-installatør og dels i kraft af, at det er væsentlige redskaber
til varetagelse af deres del af opgaverne i praksisfællesskabet. For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Det er et velkendt fænomen inden for professionsuddannelser, at der
inden for den givne uddannelsespraksis laves mentale konstruktioner af den praksis, som
eleverne skal kvalificeres til, og at man derefter indretter uddannelsen under hensyn til
denne konstruerede praksis og ikke til den konkrete situerede praksis, som eleverne skal
indgå i efter endt uddannelse (jf. Wilbrandt 2000). Det afspejler en uddannelsesmæssig
magt- og styringsfunktion i samfundet, hvor uddannelserne bruges som redskaber til at
forsøge at påvirke den arbejdsmæssige praksis inden for et givet erhvervsområde. Set i
forhold til det håndværks- og handelsmæssige område kan den stadig stigende grad af
skolebaseret uddannelse på bekostning af den praktiske oplæring netop ses som et udtryk
for et forsøg på stadig større grad af statslig kontrol af uddannelses- og
arbejdsområder, der historisk set har været selvstyrende gennem de tidligere
laugssystemer.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den
skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt
(2000).
[Tilbage]
- Læring er altid på en og samme tid situeret, dvs. bundet til
den konkrete situation, som læringen foregår i, og generaliserbar, dvs. med
relevans og betydning for den lærendes deltagelse i andre situationer og kontekster til
andre tider (læring er tværkontekstuel jf. Dreier 1999a).For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Jf. eksempelvis eksisterende uddannelsesbekendtgørelser ikke kun inden
for eud-området, men også inden for andre uddannelsesområder.For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Den sidste type er især kommet i fokus igennem de sidste 10 år,
teoretisk i forbindelse med udviklingen af teorien om situeret læring og praktisk i
forbindelse med den øgede fokusering på læring i praksis i såvel uddannelsesmæssig
(eksempelvis gennem den stadig højere grad af praktik i uddannelserne) som arbejdsmæssig
sammenhæng (fokus på læring gennem arbejdsliv, lærende organisationer mv.).For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Begrebet lærestil er velkendt inden for den læringsteoretiske arena
ligesom overvejelserne om at tilpasse uddannelserne til målgruppens lærestil, jf.
eksempelvis Kolb (1984), Illeris (2000) m.fl.For en nærmere gennemgang
af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Ud fra en læringspsykologisk forståelse kan det betragtes som en
aktivitet, som ligger inden for lærlingenes "nærmeste udviklingszone". Det er
inden for dette område, at læringen skal understøttes ved at støtte lærlingen til
gennem oplæringen at gøre noget, som han ikke ville (være i stand til at) gøre på
egen hånd. Zonen for nærmeste udvikling defineres netop som forskellen på det, den
lærende kan på egen hånd og i samspil med mere kompetente oplæringspersoner.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Er beskrevet nærmere i del 1 (side 15).For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Ud fra den teori om lærestil, som er udformet af Kolb (1984), kan der
peges på, at den foretrukne lærestil indebærer "aktiv eksperimenteren". For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Jf. den analyse af problemfelter inden for eud-området, som behandles
i del 3, publiceret i tilhørende Internetpublikation.For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Ser man kulturhistorisk på dette aspekt, kan det understøttes af den
grundtvig-koldske tradition udtrykt i ordene: "Først oplive, så oplyse".
Læring bliver ud fra denne forståelse et middel i nogle mere fundamentale processer,
hvor deltagelse i et fællesskab, indgåen i sociale relationer og identitet bliver
grundlag for læreprocesserne.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- En af de metodiske pointer ved brugen af gruppeinterview som metode er
blandt andet, at man får indsigt i sådanne sociale betydningssætninger af
interviewpersonernes livsverden. Dette teoretiske perspektiv er socialkonstruktionistisk:
Vores livsverden eksisterer ikke for os fiks og færdig på forhånd, men konstrueres af
os selv i en vekselvirkning med de objektiverede strukturer omkring os.For
en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- I forbindelse med den følgende præsentation af grundlæggende
orienteringsretninger skal man være opmærksom på, at der metodisk formodes at være en
skæv repræsentation af lærlinge i forhold til den samlede gruppe af lærlinge inden for
håndværksområdet (jf. de metodiske diskussioner af udvælgelse af lærlinge til
interviewene i del 3). Det må derfor påpeges, at de strategier, som er dominerende
blandt de interviewede lærlinge, ikke nødvendigvis er de dominerende blandt den samlede
lærlingeflok, ligesom der kan være orienteringsmåder, som ikke er repræsenteret.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Som det ofte sker i empirisk baseret forskning, er der tale om en
begrebsmæssig uoverensstemmelse, som gør, at de opstillede kategorier ikke er gensidigt
udelukkende, og at der opstår forskellige begrebsmæssige strukturer, som delvis dækker
samme fænomen. Dette indikerer, at der er behov for mere forskning, hvis man ønsker en
større begrebsmæssig klarhed. Her er formålet mere pragmatisk, og derfor forsøges
fænomenet belyst fra flere sider, ud fra det indsamlede datamateriale.For
en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- En lignende beskrivelse af to forskellige orienteringsretninger (en
faglig og en videreuddannelsesmæssig) er lavet af Tanggaard Pedersen inden for projektet
"Læring i moderne dansk vekseluddannelse".For en nærmere
gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til
henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Dog skal det nævnes, at de to interviewede mestre synes at
repræsentere væsentligt forskellige perspektiver på praktikstedets
identitetsunderstøttende funktion.For en nærmere gennemgang af den
oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition henvises til henholdsvis
Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- På det politiske plan ligger det i ideen om, at ungdomsuddannelser
generelt skal være alment dannende og kompetencegivende i forhold til efteruddannelse.For en nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske
uddannelsestradition henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Dette må dog tolkes med forsigtighed, da oplæringsmiljøerne ikke i
denne undersøgelse har været udforsket med henblik på dette. For en
nærmere gennemgang af den oplæringsmæssige og den skolastiske uddannelsestradition
henvises til henholdsvis Gudmundur (2002) og Wilbrandt (2000).
[Tilbage]
- Ud fra et virksomhedsteoretisk/kulturhistorisk perspektiv kan det
beskrives på den måde, at eksterne krav, forventninger, normer og kollektive
italesættelser internaliseres gennem deltagelsen i virksomhedskonteksten som personlige
normer, værdier mv. og derefter bringes i spil i andre praksissammenhænge, herunder
skolekonteksten.
[Tilbage]

Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelser" som kapitel 14 af 14
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |