![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 6 Den faglige praksis fra et skole- og et virksomhedsperspektiv
Som det er fremgået af de indledende beskrivelser af skole og virksomheder, oplever lærlingene i deres dagligdag mange forskelle mellem de to oplæringssteder. Disse konkrete forskelle kan ses som udtryk for nogle mere fundamentale forskelle i måden at forstå den faglige praksis, som lærlingen oplæres til. I dette kapitel vil jeg præsentere nogle måder, hvorpå disse forskelle kan forstås. Analyserne er primært udformet i forbindelse med første analyserunde (interview 1-5, med elektrikerlærlinge21) og er derefter efterprøvet i de efterfølgende interview med andre faggrupper, herunder i forbindelse med gruppeinterview 8 med svende, mestre og lærere, hvor nedenstående modeller blev præsenteret og kommenteret. Væsentlige kommentarer er citeret i det følgende. 6.A Praktisk udførelse, tekniskteoretisk forståelse og statslig lovgivningI lærlingenes beskrivelse af, hvilke faglige ting de lærer igennem deres uddannelse, fremtræder tre forskellige overordnede områder, nemlig: 1) Den praktiske udførelse og to aspekter af den mere teoretiske forståelse af, hvorfor opgaver løses på bestemte måder, herunder 2) det lovgivningsmæssige aspekt og 3) det teknisk-teoretiske aspekt 22. Ser man nærmere på, hvordan læringen af disse forskellige aspekter af den faglige praksis opleves i forhold til de to oplæringssteder, giver lærlingene udtryk for, at de i virksomhederne først og fremmest beskæftiger sig med udførelsen, jf. følgende citater:
Citaterne illustrerer, at der i virksomheden er fokus på udførelsen, og at den teoretiske del oftest ikke inddrages i virksomheden. På samme måde giver eleverne udtryk for, at det lovgivningsmæssige grundlag heller ikke er noget, de særlig ofte beskæftiger sig eksplicit med i virksomheden, eksempelvis i nedenstående citat om lovgivningsmæssige krav (standarder) for forskellige svejsninger:
Ovenstående beskrivelse af, hvad lærlingene lærer henholdsvis på skole og i virksomheden, kan illustreres i nedenstående figur: Figur I-2: Forholdet mellem læringen i skole- og virksomhedsmiljø er altså ud fra denne betragtning nærmest komplementært, hvilket potentielt kan danne grundlag for en frugtbar vekselvirkning mellem oplæringen de to steder. Eleverne giver da også udtryk for, at dét, de lærer, i visse tilfælde supplerer og komplementer hinanden på en god måde, men ofte oplever eleverne, at der er meget lille sammenhæng mellem det, de lærer på skole, og det, de lærer og skal bruge i virksomheden. 6.B Praksis på skolen og i virksomheden set fra et lærlingeperspektivUnder de skitserede forskelle mellem, hvad eleverne beskæftiger sig med i skole- og virksomhedssammenhæng, kan man spore nogle grundlæggende forskelle i forståelsen af den faglige praksis, som lærlingene skal indgå i. For lærlingene opleves disse forskelle oftest som en diffus konflikt mellem det, de lærer på skolen, og det, de lærer i virksomhederne, uden at de er i stand til at formulere den helt præcist:
Figur I-3: De tekniske skoler er præget af en tænkemåde, hvor praksis opfattes som baseret på regler og anvendelse af teoretisk viden i forhold til konkrete opgaver. Udøvelsen af et givet erhverv opfattes som noget, der udledes af en eksplicit forståelse af generelle principper og sproglig viden23. Lærlingene oplever imidlertid, at disse to dimensioner ikke er noget, som de behøver at beskæftige sig med i virksomhederne. Eksisterende lovgivning og bekendtgørelser, som er redskaber i forhold til en regelbaseret praksisudøvelse, er ikke noget, som hverken lærlinge eller svende beskæftiger sig eksplicit med i virksomhederne. Tilsvarende er formler, udregninger, tegninger og diagrammer, som er redskaber i forhold til en vidensbaseret praksis, heller ikke noget, som lærlinge og svende beskæftiger sig ret meget med. 6.D Den pragmatiske rutine- og kommunikationsbaserede praksisforståelseI virksomheden er forståelsen af den faglige praksis altså oftest anderledes end på skolen - af flere grunde. Dels oplever lærlingene, at de opgaver, de møder i virksomhederne, er meget forskelligartede opgaver, hvor "ikke to opgaver er ens", og hvor der ofte opstår nogle "arbejdsmæssige problemer", som de ikke møder på skolen. Dels spiller virksomhedernes fokus på effektivitet, professionalisme og arbejdsproduktets fremtræden en væsentlig rolle for tilrettelæggelsen og udførelsen af det daglige arbejde. Lange og tidskrævende arbejdsprocesser er ofte erstat Figur I-3: Praksisforståelse og -organisering fra et skoleperspektivtet af faste rutiner vedrørende materialevalg, fremgangsmåder og procedurer mv. Praksisforståelsen i virksomheden er, hvad man kan kalde pragmatisk eller kommunikations- og rutinebaseret. Med dette menes, at den daglige praksis i virksomhederne ofte ikke er baseret på anvendelsen af teoretiske og lovgivningsmæssige regler i konkrete situationer, men i stedet er baseret på: a) Vurderinger af, hvad der virker og ikke virker i forhold til løsningen af en opgave, b) kommunikation mellem svende, mestre og lærlinge, hvor viden, fif, råd, metoder m.m. cirkulerer mellem dem og c) faste rutiner på grundlag af tidligere erfaringer og beregninger udført en gang for alle. Samtidig er det vigtigt at pointere, at selvom det teoretiske grundlag for den daglige praksis i virksomheden oftest ikke er synligt for lærlingene, betyder det ikke, at der ikke er et teoretisk og lovgivningsmæssigt rationale, som danner grundlag for praksis i virksomhederne. Den daglige praksis er blot organiseret på måder, som gør disse aspekter mindre synlige og eksplicitte for lærlingene, end de er på skolen. Vender vi tilbage til den tidligere model, kan de pragmatiske kommunikations- og rutinebaserede praksisformer i virksomhederne beskrives som aspekter af praksis, der forbinder toppen og bunden i den regel- og vidensbaserede praksisforståelse: Figur I-4: Hvordan denne organisering af den daglige praksis i virksomhederne mere konkret foregår, er der ikke en særlig nuanceret teoretisk forståelse af, men ud fra de gennemførte interview og analyser synes følgende forhold at spille en rolle:
De faktorer, som her er nævnt, er blot sporadisk afdækkede faktorer, som må formodes at have en væsentlig betydning. Det må siges at være en væsentlig og nødvendig forskningsmæssig opgave at få en dybere forståelse af disse aspekter i bestræbelserne på at forbedre den vekselvirkning mellem praktik og skoleophold, som er et bærende princip i erhvervsuddannelserne. 6.E Arbejdsdelingen i virksomhederneEt karakteristisk træk ved arbejdet i virksomhederne er, at deltagerne (svende, mester, lærlinge, "ældstelærling", "yngstelærling" mv.) oftest deltager på forskellige måder. Der er etableret en arbejdsdeling, som baseres på deltagernes formelle position, deres erfaringer og måde at forholde sig til deres positionerede deltagelse24. I det forrige afsnit kunne elevernes opfattelse af forskellene mellem skole- og virksomhedspraksis let fortolkes sådan, at fagudøvelsen i praktikvirksomhederne ikke er baseret på den gældende lovgivning og teknisk-teoretisk viden. Lærlingene kan da også berette om adskillige praksiseksempler, hvor lovgivningen ikke bliver fulgt 100%, og om eksempler, hvor de (og i visse tilfælde svendene) ikke forstår de grundlæggende principper bag udførelsen af konkrete arbejdsmæssige opgaver. Men ser man bort fra disse enkeltstående eksempler og ser mere overordnet på den håndværksmæssige praksis i Danmark, må den siges i det store hele både at være baseret på eksisterende lovgivning og teknisk-teoretisk viden, blot på en mindre individualiseret og personaliseret måde, end der lægges op til i skolesammenhænge25. En lang række arbejdsopgaver, som netop handler om det lovgivningsmæssige og tekniskteoretiske grundlag for praksisudøvelsen, varetages nemlig af andre end svendene og lærlinge - typisk af mester, en overmontør, eller producenten af en række materialer og produkter, jf. nedenstående citat:
Arbejdsdelingen i virksomhederne kan altså, ud fra den tidligere anvendte model, illustreres på en måde, der svarer til forskellene på, hvad de beskæftiger sig med på skole og i virksomhed (jf. figur I-2, side 78): Figur I-5: Denne arbejdsdeling skyldes sandsynligvis, at mange af disse ting er redskaber i forhold til meget ansvarstunge aspekter af den daglige praksis i praktikvirksomhederne, og at det økonomiske og juridiske ansvar ligger hos mester. Figuren kan forklare det lidt paradoksale forhold, at eleverne på skolen lærer noget, som de oplever som relevant i forhold til deres arbejde i virksomheden, men som de alligevel ikke bruger i virksomhederne. At arbejdsdelingen er sådan bekræftes også i interview med svende og mestre, hvor de ligeledes kommer med nogle bud på potentialerne i en ændring af dette forhold: Figur I-5: Arbejdsdelingen i virksomhederne
|
Finmekaniker- lærling | Det kan ligeså godt være over en
telefon i vores branche f.eks., at man kan få noget hjælp, og der er vi 100% støttet -
uanset hvem vi ringer til i firmaet, så får man altid hjælp, hvis man har et problem.
Og det kan ofte klares over en telefon, hvis man lige har noget. Så det er utroligt godt. Gruppeinterview 6 |
Elektriker- lærling | Men hvis det går helt galt, så er
telefonen i nærheden.. og så kan man ringe efter hjælp eller ringe og spørge, hvordan
det skal laves. Og hvordan det kan laves. Gruppeinterview 1 |
I dette afsnit beskrives nogle forskelle mellem den måde, som viden eksisterer på i
skole- og virksomhedssammenhæng. På skolen opfattes viden først og fremmest som
individuelt forankret, og målet er, at den enkelte elev "ved", idet denne viden
og lovgivning, regler og teoretiske principper mv. skal danne grundlag for den enkeltes
regel- og vidensbaserede praksisudøvelse. Går man nærmere ind i lærlingenes
beskrivelse af viden i virksomhederne, tegner der sig et andet billede, hvor viden i langt
højere grad er et socialt fænomen. Både lærlinge og svende stilles ofte over for
opgaver, hvor de ikke har den nødvendige viden til løsning af opgaven, men hvor den
aktuelle viden alligevel findes i det samlede praksisfællesskab:
Interviewer | Så der er nogen af svendene og mestrene ude i virkeligheden, som ikke kan reglerne på samme måde som lærerne? |
Elektriker- lærling | Ja, jeg vil ikke sige, de ikke kan
dem. Mestrene kan dem helt sikkert lige så godt, som lærerne kan, men der er nogen af
svendene der
Jamen når jeg kommer hjem [fra en skoleperiode] og måske har fået
nogen af de nye regler.. Der bliver lavet ændringer hele tiden, og vi får også
tidsskrifter ud til alle firmaerne. Det er bare ikke lige altid, du når at få dem læst
grundigt og får dem forstået rigtigt, hvor jeg måske kommer: "Jamen nu er der
kommet nogle regler med halogen igen" (
) Jamen så er der lige pludselig nogen
af svendene.. de kommer måske lidt galt på den. Men vi snakker jo om det ude ved firmaet
med regler, eller ringer til hinanden og... "Kan du huske, hvordan det lige var med
det her?" Individuelt interview 2 |
Man kan sige, at hvor viden på skolen opfattes som og forsøges individualiseret, så er
visse typer viden i virksomhederne fordelt i det samlede praksisfællesskab. Viden er,
hvad man med et teoretisk begreb kan kalde "socialt distribueret". Spørger du
den enkelte svend eller lærling, kan de ofte ikke reglerne27,
men den aktuelle viden er til stede i det samlede praksisfællesskab af svende, lærlinge
og mestre.
At viden i virksomhederne ofte er socialt distribueret, er væsentlig for forståelsen af kommunikationsfænomener og relationer i virksomhederne. Når lærlingene i interviewene beskriver, at det er vigtigt at kunne begå sig i forholdet til svende og mestre, hænger det sammen med, at relationen til og kommunikationen med de andre i praksisfællesskabet er afgørende for det faglige arbejde. Kommunikation og relationer bliver i en vis forstand vidensfænomener og redskaber i forbindelse med den konkrete løsning af opgaver. Det kan også være en forklaring på de samværsformer, som man finder inden for håndværksfagene med en høj grad af faste kommunikative ritualer, der stabiliserer relationerne. Disse tjener til at sikre åbne kommunikationskanaler og vedligeholde relationerne mellem deltagerne:
Elektriker- lærling | Den der hårde snak, som vi engang
imellem kører på hinanden, hvor: "Ved du hvad, du er godt nok lige så dum, som du
ser ud", eller et eller andet. Du kan godt give en eller anden 'sviner' med et smil
på. Det tror jeg ikke, man kunne, hvis man var lidt træt af hinanden, og sådan tror
jeg, det er alle steder (
) Altså hvis du ikke har det godt med svendene, så tror
jeg ikke, du skal begynde og snakke alt mulig halløjsnak. Så tror jeg, der bliver meget
stille og ikke ret meget snak, og det tror jeg heller ikke er sundt i stedet for at få
snakket lidt sammen. Individuelt interview 2 |
Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelser" som kapitel 6 af 14
© Undervisningsministeriet 2002