Få mere inspiration
Relevante links
Sprogvurdering i børnehaveklassen
Fra 2009 skal skolerne gennemføre obligatoriske sprogvurderinger af børn i begyndelsen af børnehaveklassen. I den forbindelse har Undervisningsministeriet samlet inspiration til, hvordan man kan gennemføre de obligatoriske sprogvurderinger i børnehaveklassen, på www.uvm.dk/sprogvurdering
Webstedet indeholder blandt meget andet eksempler på sprogvurderinger og henvender sig til skoler og kommuner med ingen eller kun nogen erfaring med gennemførelse af sprogvurderinger i børnehaveklassen.
Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole
Overgangen fra dagtilbud til skole, SFO og fritidshjem kan opleves som en ekstra udfordring for børn med særlige behov. For disse børn kan det være nødvendigt at yde en særligt tilrettelagt indsats i overgangen fra dagtilbuddets kendte miljø til de nye omgivelser i skolen mv. En særlig gruppe her er de tosprogede børn.
Undervisningsministeriet har i 2006 samlet en række eksempler på de særlige udfordringer, der kan være forbundet med tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole, og hvordan sådanne udfordringer kan gribes an.
Fra Eldst til Yngst
Også i Norge har overgangen fra dagtilbud til skole været på dagsordenen. Derfor har det norske Kunnskabsdepartement udgivet hæftet Fra Eldst til Yngst (pdf, 27 sider), som giver en generel introduktion til problematikken om barnets overgang samt de udfordringer og muligheder, der knyttes hertil.