Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

     Forside Indhold  |  Kolofon  |  Temahæfteserien     
Baggrund for projektet

En af baggrundene for bevillingen var Undervisningsministeriets evaluering af dansk som andetsprog på de frie grundskoler i 2004. Denne evaluering indeholdt blandt andet følgende anbefalinger:

  • Et øget fokus pÃ¥ dansk som andetsprog
  • En styrkelse af formelle lærerkompetencer i dansk som andetsprog
  • Brug af netværksaktiviteter med henblik pÃ¥ formidling af gode erfaringer
  • En styrkelse af den enkelte skoles interne videndeling med henblik pÃ¥ at gøre dansk som andetsprog til en “kollektiv videnâ€?
  • At skolernes gode indsats i fritidsordningerne styrkes yderligere ved at sætte fokus pÃ¥ pædagogiske aktiviteter, der fremmer børnenes sproglige udvikling.

Herudover blev det med vedtagelsen af ændringer af friskoleloven i 2005 (lov nr. 336 af 18. maj 2005) obligatorisk for frie grundskoler at fastsætte slutmål og delmål og udarbejde undervisningsplaner for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner. I den forbindelse skal skoler, der har elever med behov for undervisning i dansk som andetsprog, senest 1. august 2008 have fastsat slutmål og udarbejdet undervisningsplaner for fagområdet – medmindre skolen vælger at følge Fælles Mål.

Lovændringen medfører desuden, at skolerne løbende skal foretage evaluering af elevernes udbytte af undervisningen.

Antallet af tosprogede elever i de frie grundskoler har været stigende, og i skoleåret 2005/2006 udgjorde de 10,3 procent af eleverne i disse skoler.