Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







1. Ressourcer
Danmark bruger mange ressourcer på uddannelse
Danmark bruger mange penge per elev i grundskolen
Danmark bruger 25 % af de samlede udgifter til videregående uddannelser til stipendier
Danmark er i front, når det gælder totale udgifter til uddannelse i procent af BNP i EU
Danmark bruger en større andel af de offentlige udgifter til uddannelse end OECD-gennemsnittet

2. Etnicitet
Størstedelen af skolerne har under 10 % tosprogede elever
Pigerne vælger gymnasiet, drengene de erhvervsgymnasiale uddannelser
Ikke-vestlige elever får dårligere PISA-score end deres danske klassekammerater
2. generations etniske elever klarer sig bedre end 1. generation
Opholdstilladelser gives til studier og arbejde
Flere udenlandske studerende i Danmark end danske studerende i udlandet
Flere med indvandrerbaggrund i arbejde

3. It i skolen
Flere computere i folkeskolen
97 % af computerne i folkeskolen har internetadgang
Danmark ligger næsthøjest i EU mht. computere med internetadgang i grundskolen
96 % af folkeskolens lærere bruger computere i undervisningen
98 % af lærerne på de gymnasiale uddannelser bruger computere i undervisningen
Mange undervisningscomputere med internetadgang på de gymnasiale uddannelser

4. Specialundervisning
Årsager til vidtgående specialundervisning i folkeskolen
Drengene er overrepræsenterede i vidtgående specialundervisning
Stigning i antallet af elever til vidtgående specialundervisning

5. Overgange, mertidsforbrug, fuldførelse og frafald
Hvad gør eleverne efter 9. klasse?
Hvad gør eleverne efter 10. klasse?
Adfærd efter afbrudt ungdomsuddannelse
Fuldførelsesprocenter på de gymnasiale uddannelser
Fuldførelsesprocenter på de erhvervsfaglige uddannelser
Færrest – cirka 50 % – fuldfører en erhvervsfaglig uddannelse
Danske unge starter studierne sent
Få danske unge under 20 i gang med en videregående uddannelse
Jo højere fuldført uddannelse, jo højere beskæftigelsesprocent
Studerende har markant mertidsforbrug

6. Arbejdstidsundersøgelser
Under halvdelen af lærernes samlede arbejdstid bruges til undervisning
Forberedelsestid per undervisningstime
På de almene gymnasier bruges 22 % af arbejdstiden til undervisning
På erhvervsuddannelserne bruges 32 % af arbejdstiden på undervisning
På arbejdsmarkedsuddannelserne bruges 43 % af arbejdstiden på undervisning

7. Livslang læring
Det forventede danske timetal til efteruddannelse er i top
Dansk deltagelsesprocent i livslang læring i top
Flere deltager i voksen- og efteruddannelsesaktiviteter
Aktivitet inden for voksen- og efteruddannelse - fordelt på niveau
Undervisningsministeriets serie af statistikpublikationer

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Uddannelse – udvalgte nøgletal 2008" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2008

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top