|
6. ArbejdstidsundersøgelserUnder halvdelen af lærernes samlede arbejdstid bruges til undervisning
Den gennemsnitlige andel af den samlede nettoarbejdstid, der bruges til undervisning, svinger mellem 19 og 43 % alt efter uddannelsesinstitution. Anm.: Undervisningsandelen er udtryk for den gennemsnitlige andel af et årsværk, fraregnet ferier, søgnehelligdage mv. (beregnet til 1661,5 årlige timer), som anvendes til undervisning. Kilde: Rambøll Management A/S og Undervisningsministeriet. Forberedelsestid per undervisningstime
På de almengymnasiale uddannelser er der for hver undervisningstime cirka to timer til forberedelse, pædagogisk/administrative opgaver, eksamen og opgaveevaluering. Kilde: Rambøll Management. Data fra 2007. På de almene gymnasier bruges 22 % af arbejdstiden til undervisning
Arbejdsopgavernes gennemsnitlige andel af et nettoårsværk (1661,5 timer) på de almene gymnasier (stx). Anm.: Nettoårsværket er fraregnet ferier, søgnehelligdage mv. Kilde: Rambøll Management A/S og Undervisningsministeriet. På erhvervsuddannelserne bruges 32 % af arbejdstiden på undervisning
Arbejdsopgavernes gennemsnitlige andel af et nettoårsværk (1661,5 timer) på erhvervsuddannelserne (EUD). Anm.: Nettoårsværket er fraregnet ferier, søgnehelligdage mv. Kilde: Rambøll Management A/S og Undervisningsministeriet. På arbejdsmarkedsuddannelserne bruges 43 % af arbejdstiden på undervisning
Arbejdsopgavernes gennemsnitlige andel af et nettoårsværk (1661,5 timer) på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU). Anm.: Nettoårsværket er fraregnet ferier, søgnehelligdage mv. Kilde: Rambøll Management A/S og Undervisningsministeriet. 7. Livslang læringDet forventede danske timetal til efteruddannelse er i topDanmark har det højeste antal forventede timers efteruddannelse for de 25-64-årige i OECD. I Danmark er omfanget 934 timer, hvilket er mere end det dobbelte af OECD-gennemsnittet.
Kilde: Education at a Glance, 2007. Data fra 2003. Dansk deltagelsesprocent i livslang læring i top
Når vi ser på andelen af 25-64-årige, der inden for 12 måneder har deltaget i uddannelsesaktiviteter, efteruddannelse og lignende, ligger Danmark i top. Kilde: Benchmarking Europes Competitiveness (ERT, May 2007). Tabel 5,3. Data fra 2003. Flere deltager i voksen- og efteruddannelsesaktiviteter
I 2006 havde godt hver fjerde i den danske arbejdsstyrke i alderen 25-64 år deltaget i en voksen- og efteruddannelsesaktivitet inden for de seneste fire uger før undersøgelsestidspunktet. Det er en stigning fra 2003, hvor andelen lå på 14 %. Ann.: Figuren er opgjort efter voksen- og efteruddannelsesaktiviteten – ikke efter antal årselever. Kilde: Eurostat Aktivitet inden for voksen- og efteruddannelse - fordelt på niveau
Inden for voksne- og efteruddannelse er der en stigning i aktiviteten på det videregående niveau ( for eksempel diplom- og masteruddannelser). Til gengæld har der været fald i det samlede antal årselever på voksne- og efteruddannelserne. Anm. Voksne- og efteruddannelserne er af meget forskellig varighed. For at få et enartet begreb måles aktiviteten ved at omregne til årselever. en årselev svarer til en fuldtidselev i løbet af et år. Kilde: UNI•C Statistik & Analyse. Undervisningsministeriets serie af statistikpublikationerI denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med det formål at informere institutionerne og offentligheden om uddannelsesstatistik og -prognoser enten tværgående eller områderettede.
2006:
2007:
2008: Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer eller ISBN-nummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Andre trykte publikationer kan købes samme sted. For priser se: http://www.uvm.dk/katindek.htm. Internetpublikationer kan til eget brug frit downloades fra www.uvm.dk.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse – udvalgte nøgletal 2008" |
||
Til sidens top |