Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsidenOm Fælles MålInspirationsafsnit



Forord



Folkeskolens formål



Om Fælles Mål



Inspirationsafsnit



Indholdsoversigt



Printervenlig udgave (pdf)



Kolofon



Håndbogsserien


Forord





Arbejdet med Fælles Mål for alle folkeskolens 42 fag og obligatoriske emner blev afsluttet i begyndelsen af 2005. Der er til alle skoler og kommuner udsendt 25 trykte faghæfter, hvortil kommer internetbaserede faghæfter for 14 små valgfag. Alle Fælles Mål tekster kan findes på Undervisningsministeriets websted: www.faellesmaal.uvm.dk.

Det foreliggende internetbaserede inspirationsmateriale er udarbejdet på baggrund af en anbefaling fra Grundskolerådet til undervisningsministeren i december 2003. Med udgangspunkt i, at det er vigtigt, at alle skolens parter yder en aktiv indsats for at sikre, at lovgivningens intentioner med Fælles Mål kan udmøntes i praksis, anbefales det ministeriet at udarbejde en vejledning for, hvordan kommuner og skoler kan gennemføre processer, der sikrer implementering af Fælles Mål i skolens hverdag. I anbefalingen er følgende opgaver for skolens parter i forhold til Fælles Mål fremhævet:

 

Kommunerne

  • inddrager Fælles Mål i den samlede skoleudvikling i kommunen
  • arbejder for, at alle ansatte får medejerskab til implementeringen
  • inspirerer og understøtter skolernes arbejde med elevernes alsidige personlige udvikling
  • udformer beskrivelser af undervisningen med henblik på progressionen og samspillet mellem fagene, det tværfaglige og elevernes alsidige personlige udvikling.

 

Skolebestyrelserne

  • inddrager Fælles Mål i det løbende arbejde med skolens udvikling, principper og tilsyn
  • inddrager Fælles Mål i skole-hjem-samarbejdet, herunder oplyser forældrene om hensigten med Fælles Mål i forhold til dialogen om elevernes læring.

 

Skoleledelsen

  • følger op på og sikrer, at lærerne inddrager Fælles Mål i deres arbejde med at tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisningen
  • sikrer, at Fælles Mål anvendes i den løbende evaluering af undervisningen
  • bruger Fælles Mål i ledelsen af det daglige arbejde og planlægning af efteruddannelse.

 

Lærerne

  • anvender Fælles Mål i deres fælles og individuelle planlægning, undervisning og evaluering
  • lægger Fælles Mål til grund for den faglige dialog med ledelsen og kollegerne
  • bruger Fælles Mål i dialogen med eleverne
  • bruger Fælles Mål i dialogen med forældrene, herunder i skole-hjem-samtalerne
  • evaluerer elevernes læreprocesser og resultater i forhold hertil.

 

Eleverne

  • orienteres om formålet og arbejdet med Fælles Mål
  • inddrager Fælles Mål i deres målsætning og evaluering af undervisningen og læring.

 

En midtvejsevaluering af Fælles Mål i løbet af vinteren 2005 - 06 har vist, at Fælles Mål i særdeleshed er blevet implementeret på skoler, der har en aktiv og engageret skoleledelse, og som i forvejen arbejder meget med målfastsættelse og evaluering.

Formålet med dette vejledningsmateriale er at give inspiration til kommuner og skoler i en fælles udvikling af faglighed og evalueringskultur.

Materialet er udarbejdet af konsulent Kim Foss Hansen i samarbejde med Undervisningsministeriet. Konsulent Lene Nygaard, Odense, og en række kommuner og skoler landet over har bidraget med viden og gode erfaringer. Undervisningsministeriet takker hermed alle, som har medvirket til publikationen.

 

Kim Mørch Jacobsen

Uddannelsesdirektør

Undervisningsministeriet
September 2006