Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?


Til forsidenOm Fælles MålInspirationsafsnit



Forord



Folkeskolens formål



Om Fælles Mål



Inspirationsafsnit



Indholdsoversigt



Printervenlig udgave (pdf)



Kolofon



Håndbogsserien



Folkeskolens formål





Fra lov nr. 572 af 9. juni 2006 om ændring af lov om folkeskolen

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber
og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst
til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver
dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse
for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige
udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for
oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og
fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling
og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar,
rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke
skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

   

Folkeskolelovens § 2

§ 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. 

Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse.

Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

 

Folkeskolelovens § 40 og § 10

§ 40, stk. 3. Kommunalbestyrelsen godkender skolernes læseplaner. Kommunalbestyrelsen godkender endvidere beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag, jf. § 10, stk. 3, med henblik på at styrke lærerens muligheder for at tilrettelægge en undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hensynet til undervisningens fremme af elevernes alsidige udvikling er tilgodeset gennem beskrivelser i læseplanerne eller på anden hensigtsmæssig måde.

§ 10, stk. 3. Undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner, jf. § 40, stk. 3, med beskrivelse af indholdet i undervisningen. Undervisningsministeren udsender herudover vejledende materiale til at understøtte beskrivelserne, jf. § 40, stk. 3, for de enkelte fag, bortset fra de fag, der kan tilrettelægges over 1 år.



To ændringer af lov om folkeskolen er trådt i kraft i 2006


Lov 313 af 19. april 2006 handler om styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver mv.: www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060031330


Lov 572 af 9. juni 2006 handler bl.a. om præcisering af folkeskolens formål, elevplaner,
offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af
nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen:
www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060057230


Fremme af evalueringskulturen

Evalueringskulturen i folkeskolen skal fremmes. Undervisningsministeriet har derfor samlet en lang række oplysninger, nyheder og lovgivning på en midlertidig hjemmeside. Denne webside fungerer som vidensbank for indsatsen med at fremme evalueringskulturen i folkeskolen. I marts 2007 vil siderne blive erstattet af en egentlig portal for området. Portalen bliver til den tid også indgang til de it-baserede test: www.uvm.dk/evalueringskultur/index.htm?menuid=1008