Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Den rummelige folkeskole er et begreb, som gennem de sidste år har præget den skolepolitiske, pædagogiske, organisatoriske og økonomiske dagsorden.

Begrebet ‘rummelighed’ blev for alvor aktuel, da Folketinget i maj 2000 vedtog lov nr. 485. Loven indebar en ændring af opgavefordelingen mellem kommuner og amtskommuner, således at børn og unge med behov for vidtgående specialundervisning fremover i langt højere grad end tidligere fik mulighed for et undervisningstilbud så tæt ved hjem og skole som muligt. Lovændringen betød også en øget forpligtelse til gennem samarbejde og dialog at inddrage elever og forældre i beslutningen.

Undervisningsministeriet fulgte op på lovændringerne ved at nedsætte et centralt udvalg og regionale udvalg samt sætte det 3-årige KVIS - program i værk. (kvalitet i specialundervisningen).

Siden da er opmærksomheden omkring folkeskolens specialundervisning og skolens rummelighed øget, og der er gennem KVIS - programmet udsendt små ‘pixi-bøger’, som støtte og inspiration for den løbende debat.

Men hvordan kan begrebet ‘rummelighed’ forstås, så holdninger og handlinger kan brydes til gavn for en bedre folkeskole?

I nærværende bog forsøger medlemmerne fra KVIS programmets tænketank ud fra deres forskellige ståsted at finde forståelse og perspektiver. Bogen bliver derfor mere end en debatbog. Den giver konkrete bud på, hvordan puslespillet om rummelighed i folkeskolen kan samles.

Synspunkterne som præsenteres i bogen er forfatternes alene, og derfor ikke nødvendigvis dækkende for Undervisningsministeriets synspunkter på samme sag.

Følg med i debatten om specialundervisning og skolens rummelighed på www.kvis.org.

Ole Hansen
KVIS - programmet
Undervisningsministeriet 

 


Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til handling" som forord
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top