 |
 |
Kapitel 1
Rummelighed i skolen
Rummelighed et resume over en kompleks sammenhæng. Nogle forslag
til refleksioner over begrebet rummelighed. Af forfattergruppen KVIS programmets
tænketank.
Skolens rummelighed er et komplekst begreb, ligesom de praktiske og
konkrete indfaldsvinkler er yderst sammensatte og kræver nytænkning på alle niveauer af
skolens virksomhed. I denne bogs samling af tanker om rummelighed har forfatterne
artikuleret deres bud på, hvad rummelighed i skolen er for en størrelse. Synspunkterne
heri er forfatternes alene og ikke nødvendigvis dækkende for Undervisningsministeriets
synspunkter på samme sag.
![[Billede: Her ses en tegning af en mand, ser står på en snurretop.]](images/s.6.gif)
I bogen peges bl.a. på følgende elementer til indkredsning af begrebet rummelighed:
- Opgør med den traditionelle klasseundervisning, der har kendetegnet skolen gennem de
sidste hundrede år og fokus på fleksible grupperinger.
- Opgør med fjernelse af elever fra det almindelige undervisningsmiljø og fokus på at
udskillelse kan være en handlemåde, der sikrer en bestemt undervisningstraditions
overlevelse.
- Opgør med den traditionelle praksis, at PPR-enhederne kun er koncentreret om
specialundervisningens opgaver og fokus på anvendelse af PPRs ressourcer i forbindelse
med at tilpasse de almindelige undervisningsmiljøer til særlige opgaver.
- Opgør med specialundervisning som udtryk for symptombehandling og fokus på årsager i
de almindelige undervisningsmiljøer.
- Opgør med borgerskoletanken som udtryk for et lærings- og opdragelsessyn, der gør
eleven til en spillebrik og fokus på dialog og medbestemmelse, der gør
eleven til medspiller i sin egen læring.
- Opgør med at opfatte eleverne som ubeskrevne blade, der skal tilpasse sig en
forudbestemt undervisningskultur og fokus på at tage udgangspunkt i erfaringer, de som
livsbagage bringer med sig ind i skolen.
- Opgør med enelærerens differentiering af undervisningen i en klasse og fokus på et
nyt og langt bredere syn på undervisningsdifferentiering.
- Opgør med fastlåste pædagogiske traditioner og positioner og fokus på refleksioner
over skolens praksis og kvalitetstænkning.
- Opgør med en traditionel og begrænsende opfattelse af skolens fysiske rum og fokus på
fysiske rammer, der tilgodeser mange forskelligartede behov hos skolens aktører.
- Opgør med et lukket skole- og undervisningsmiljø, der virker hæmmende på skolens
udvikling, og fokus på åbne undervisningsmiljøer med samspil og dialog mellem skolens
aktører og med omverdenen.
- Opgør med den opfattelse, at forudsætningen for elevens faglige udvikling er bestemte
niveauer af færdigheder i grundlæggende kulturteknikker.
- Opgør med den traditionelle tænkning omkring skolens resurcestyring.
Hvordan ser det ud?
Hvis man ser statistisk på det, ser det klart ud til, at den udelte skoles
undervisning ikke "rammer" nogle procent af eleverne i yderenderne af
"normalfordelingen" men det er heller ikke enkelt, når spredningen i
udviklingsniveau i en ganske almindelig 1. klasse er godt 3 år og i løbet af
skoleforløbet øges til 5-7 år.
PISA undersøgelsen viser (Programme for International Student Assessment) flere
bemærkelsesværdige resultater. For det første er der mange elever med dårlige
læsestandpunkter, der ikke har fået specialundervisning i dansk. På samme tid er der
mange af de elever, der har fået specialundervisning, som har læsestandpunkter langt
over middel. Med andre ord er det altså en meget subjektiv ting, om elever får
specialundervisning eller ej. Det afhænger i høj grad af lærerholdninger og dermed af
hvilken klasse man går i. Det afhænger også af hvilken skole man går i, fordi
mulighederne og traditionerne for specialundervisning er forskellige. Endvidere afhænger
det af, hvilken kommune skolen ligger i, da der er overordentlig store forskelle på, hvor
mange ressourcer der er afsat til specialundervisning.
De kommuner, der har afsat mest, bruger ca. dobbelt så mange ressourcer som den, der
bruger mindst. De kommuner, der bruger mest til specialundervisning er også sædvanligvis
dem, som bruger mest på den almindelige undervisningen.
PISA-data viser også, at de elever, der får specialundervisning, har mindre selvværd
end de andre elever selv om de ikke nødvendigvis er dårligere end elever, som
andre steder ikke får specialundervisning. Udpegningen til at være
specialundervisningselev har altså de negative effekter, man allerede i 1960erne
begyndte at pege på.
Skolen og samfundet i øvrigt har haft meget svært ved at vende fokus
fra diagnoser og afledte mangelsyn, hvilket har medført, at man i skolen har
vurderet eleverne i forhold til det, de ikke kan, et parameter der i nyere tid
har været afgørende for en deling af eleverne i tilstræbt homogene grupperinger og
samtidig har været en hindring for at få de menneskelige ressourcer til at blomstre
hos såvel lærere som elever.
I de sidste årtier har vi som samfund befundet os i en omstillingsproces fra et
industrisamfund hen mod et informations- og kommunikationssamfund. De to samfundsprofilers
værdier og behov bliver imidlertid i overgangsperioden blandet sammen, og denne blanding
skaber en vis forvirring, fordi vores tænkning meget ofte er knyttet sammen med
traditionelle stærkt kontrollerbare og veldefinerede værdier, mens vi har behov for at
udvikle fleksible og kreative værdier hos den enkelte og i uddannelsessystemet.
Hvad vil vi gøre?
Fremtidens skole skal sætte fokus på det, elever kan, og beskrive, hvordan aktuelle
potentialer og kompetencer kan udfoldes og udbygges i en almindelig heterogen social
kontekst.
Det nye informations- og kommunikationssamfunds uddannelsessystem bør kunne skabe et
potentiale af kritisk tænkende mennesker, som er i stand til at løse de (nye) opgaver,
der kommer til at foreligge. Dette er grundlæggende den nye udfordring til
uddannelsessystemet.
Samarbejde og teamarbejde, hvor personer med vidt forskellige kompetenceprofiler yder
deres særlige personlige bidrag til en (ny, ikke tidligere kendt) opgaves løsning, er
nødvendige for at udvikle samfundet ud over en vis grænse, fordi opgaverne bliver mere
og mere komplicerede, og fordi man ikke kan forudsige indholdet i et fremtidigt arbejde.
Dette er samtidig et af argumenterne for, at eleverne kun kan lære at udvikle
mulighederne i hinandens forskellige kompetencemønstre gennem faglig og socialt samvær.
Alt dette fører til, at skolen skal beskrives med et sæt af kvaliteter eller
værdier, der kan forene klare faglige mål, elevernes vidt forskellige interesser,
potentialer og kompetencemønstre i deres alsidige udvikling - også når det drejer sig
om elever med særlige behov.
Det er noget helt andet end den klasseundervisning, der som nævnt blev indført i de
danske skoler for knap 100 år siden. Det er ikke længere læreren, der docerer, og
derpå efter tur hører elevernes svar på spørgsmål rettet til hele klassen.
Det er vel at mærke heller ikke et system, hvor eleverne selv har
overtaget styringen, tværtimod. Der er tale om et system, hvor læreren leder arbejdet i
klassen, hvorefter eleverne kan overtage en god del af ansvaret for egen læring.
Det betyder følgende:
- Der skal arbejdes med planlægning, implementering og evaluering.
- Der skal arbejdes med gruppering af elever inden for klasser og på tværs af klasser.
- Der skal arbejdes med regler for arbejde og for adfærd.
Heller ikke dette sker i et tomrum. Lærerens ledelse betyder videre:
- Der skal samarbejdes med forældrene, der skal forstå og bakke op om principperne
- Der skal samarbejdes med kolleger fra lærerteamet og skolens ledelse samt øvrige
lærere om værdigrundlag og visioner.
- Der skal fokuseres på rollefordelingen mellem normallærer og
specialundervisningslærer.
- Der skal arbejdes med informationsteknologiens muligheder.
Der er brug for en skole, hvor undervisningsdifferentiering og elevdifferentiering ikke
er modsætninger, men er fleksible muligheder. Ellers er det ikke muligt at skabe skolen
for alle.
Klasseværelsets vægge og skoleskemaet skal fjernes som rammen for
læringssituationen. Vi skal have den fleksible skole, hvor fleksible bygningsmæssige
muligheder, it og skolens pædagogiske servicecenter vil være nøgleelementer.
Gruppering af elever (holddannelse) er en organisationsform, der muliggør, at læreren
kan differentiere indhold, metode, materialer og tid med det antal elever pr. lærer, der
er i en almindelig klasse.
De seneste 25 år har bragt mange ændringer i almenundervisningens organisation
(lærersamarbejde, aldersintegration, fleksibel gruppering), indhold og metoder (mere
åben læseplan, børnecentrering, tværfaglighed, projektorientering), lærerroller
(konsulent- og støtteroller kontra læreren "bag den lukkede dør"), samt brug
af undervisningsteknologi. Disse ændringer er væsentlige ideologiske og praktiske
forudsætninger for en god undervisningsdifferentiering, men de er ikke nødvendigvis
undervisningsdifferentiering i sig selv.
Undervisningsdifferentiering - bredt betragtet - er således det princip, der skal
styre udviklingen af en rummelig folkeskole. Det drejer sig så om at finde det bedst
tænkelige udgangspunkt og skabe de bedst tænkelige forudsætninger for, at
undervisningsdifferentiering kan opleves som et budskab til hele skolens virksomhed og
ikke alene til den enkelte klasse.
Ligesom der er brug for at operationalisere begrebet undervisningsdifferentiering er
der også brug for at operationalisere begrebet rummelighed, for rummelighed drejer sig
ikke blot om selve undervisningen, men også om, hvad der er for virkemidler, der skal
føre skolen frem til denne rummelighed.
En rummelig folkeskole set i EU perspektiv
Europæiske udviklingsprojekter, der er blevet gennemført gennem de senere år i et
samarbejde mellem en række forskellige lande, har fundet frem til nedennævnte
indikatorer for en ønsket udvikling frem mod en rummelig skole med en differentieret og
inkluderende undervisning: Disse indikatorer er følgende:
- Lærerens personlighed og faglige holdninger
er den bærende faktor i udviklingen af en rummelig og inkluderende skole. Det er den
grundlæggende indikator for, om læreren kan skabe de nødvendige ændringer i sin
undervisning.
- Lederens faglige holdninger
er mindst lige så afgørende som lærernes, idet det vil være ulig lettere for
lærerne at forny deres undervisning, hvis de bakkes op af skolens ledelse.
- Lærernes teamsamarbejde
er med til at skabe fagligt liv, få ideerne til at blomstre og give kræfter til at
løfte opgaven, idet udbyttet af et godt teamsamarbejde vil være større end blot summen
af de enkelte teammedlemmers kompetencer.
- Udvikling af læsekompetencen
er af central betydning i informations- og kommunikationssamfundet. Lærerne må sætte
sig ind i, på hvilken måde it udfordrer læseren, og tilpasse læseundervisningen efter
det. For eleverne er det vigtigere end nogensinde at tilegne sig gode arbejdsmetoder og
læsefærdigheder, herunder læsestrategier, der kan anvendes, når de arbejder med it.
- It-kompetencen
er et vigtigt redskab til at skabe fleksibilitet i undervisningen (tilpasse undervisningen
til den enkelte elev og fremme samarbejdet mellem elever). Lærerne har brug for denne
kompetence til at skaffe sig faglig inspiration og til at vejlede eleverne. Eleverne skal
bruge den i deres individuelle, faglige og sociale udvikling.
- Kompetence i fremmedsprog
er en nødvendig forudsætning for at få fuldt udbytte af internationaliseringen og
gælder i lige høj grad for lærere og elever.
- Skolens udarbejdelse af en virksomhedsplan,
hvor skolens virksomhed dels beskrives som en pædagogisk vision og dels som en
praksis, der afspejler udviklingen i samfundet og de hermed forbundne nødvendige
ændringer i undervisningen, fremmer bevidstheden om de pædagogiske handlinger og
åbningen af institutionen mod omverdenen.
- Selvevaluering af egen undervisning og intern evaluering af skolens virksomhed
kan sikre en kontinuerlig dialog mellem lærerne om målsætning og resultater og
involvere såvel ledelse, elever som forældre. Derved fremmes en åbning af
læringsmiljøet.
- Efteruddannelse af skolens lærere
er den indikator, der skal give støtte til de øvrige. Gennem efteruddannelse kan man
vise vej, pege fremad, give stof til overvejelser, skabe fora for erfaringsudveksling og
debat (nationalt og internationalt ved hjælp af it), formidle fagligt indhold,
pædagogiske strategier etc.
Forudsætningen for, at disse indikatorer kan få gennemslagskraft, er påvirkelighed
og åbenhed hos lærerne med hensyn til ændringer i deres faglige profil og
undervisningspraksis.
Sådanne forudsætninger er i høj grad knyttet til lærerens
personlighed, som tillige kan være mere eller mindre påvirket af traditioner og
holdninger i skolemiljøet.
Team-dannelse og teamets fælles arbejde med et efteruddannelsesforløb er det
omdrejningspunkt, der kan trække læreren med den mere lukkede profil ud af isolationen,
forudsat at teamene er sammensat på en sådan måde, at der er repræsentanter for både
åbne og lukkede lærerprofiler.
Lærernes teamsamarbejde kan derfor betragtes som en meget væsentlig
løftestang til at skabe ændringer i skolens undervisning.
De nævnte indikatorer er ikke blot påvirkelige af indefra kommende inspiration. Også
skolens samarbejdspartnere, forældre, politikere, forvaltninger og andre meningsdannere
må støtte skolens udvikling ved at indgå i en dialog om alle aspekter af dens
virksomhed. Det er gennem en sådan løbende debat, som både skolen og det omgivende
samfund sammen bærer ansvaret for at få etableret, at skolen kan få lejlighed til at
redegøre for sine holdninger og værdier og få yderligere inspiration og feedback.
Nogle spørgsmål til inspiration og overvejelser:
For at inspirere læseren har vi på tværs af kapitlerne formuleret 12 spørgsmål ,
der kan danne udgangspunkt for enten didaktiske eller pædagogiske overvejelser over, hvor
på rummelighedsskalaen skolen befinder sig. Spørgsmålene er endvidere
tænkt som inspiration til at få den enkelte skole til at se i hvilke sammenhænge og med
hvlke begrundelser en øget rummelighed sker.
Spørgsmål 1: Informationssamfundet kræver nytænkning også i skolen
Hvordan vi kan frigøre os fra gammel tænkning om skolens opgave (statisk,
faktuel viden, paratviden) og lære at omsætte informationssamfundets krav til borgerne
om fleksibilitet, samarbejdsevne, selvstændighed, vurderingsevne, kreativitet etc. i et
lærings- og opdragelsessyn, der kan være grundlag for skolens omstilling i praksis?
Spørgsmål 2: Interessegrupper og skoleudvikling
Hvordan kan vi fremme åbne drøftelser og analyser af den nødvendige omstilling, få
koordineret forskellige samfundsinteresser (økonomiske, politisk-ideologiske,
fagligt-videnskabelige, fagpolitiske, kulturelle mv.) og få draget konsekvenser, der
fremmer udviklingen af rummelighed i skolen?
Spørgsmål 3: Skolens rummelighed
Hvordan kan skolen ændre sig, så den bliver gearet til at kunne tilpasse sig
forskelligartede elevprofiler, idet der tages udgangspunkt i den påstand, at skolen kun
gennem ændringer i undervisningsmiljøet (tænkning, undervisning, organisering og
struktur) kan skabe mulighed for øget undervisningsdifferentiering og en dermed forbundet
faldende henvisningsfrekvens til specialundervisning?
Spørgsmål 4: Almen undervisning og specialundervisning
Hvordan vi kan ændre vore begrebssæt om almen undervisning og
specialundervisning, så de to betegnelser smelter sammen i et fælles syn på
læring og udvikling, idet det er påstanden, at vi allerede har forkastet tanken om at
bygge vores undervisning på mangler hos personen, og i stedet vil se på
dennes udviklingsmulighederne på baggrund af de individuelle kompetencer og potentialer?
Spørgsmål 5: Isoleret eller involveret
Hvordan vi kan skabe en skole, hvor vi ikke leder efter defekter hos
eleverne, men ser dem som hele og sammensatte mennesker med udviklingspotentialer, idet
det er påstanden, at man traditionelt har isoleret specialundervisningens elever ud af en
sammenhæng, mens man med et nyt og inkluderende syn vil involvere dem i en almindelig
sammenhæng, hvor der bliver brug for en langt bredere vurdering af elevens muligheder i
de mange relationer, denne indgår i?
Spørgsmål 6: Homogenitet i gruppedannelsen skal finde sin afløser
Hvordan kan vi nedtone forestillingen om det hensigtsmæssige i at sætte eleverne
sammen i faste grupper, der er tilstræbt homogene på grundlag af diagnoser, kategorier,
alder og kompetenceprofiler og opstille alternativer, hvor specialundervisningen ses som
et led i undervisningsdifferentieringen i de almindelige undervisningsmiljøer, der har
indbygget den nødvendige fleksibilitet, viden og knowhow til at tackle særlige opgaver i
skolen?
Spørgsmål 7: Mangfoldighed i gruppedannelsen
Hvordan vi kan skabe en skole, hvor man bygger på et dynamisk og interaktivt
læringsbegreb, som kommer til udtryk i, at elever med forskellige kompetencemønstre, på
forskellige aldersniveauer og i fleksible grupperinger samarbejder om fælles opgaver,
lærer af hinanden og støtter hinanden?
Spørgsmål 8: Eleverne som medspillere
Hvordan kan man skabe en skole, hvor eleverne er medspillere i deres egen
læringsproces, idet der tages udgangspunkt i den påstand, at de kun ved selv at medvirke
i beskrivelsen af egne potentialer, kompetencer, læringsinteresser, målsætninger,
resultater mv. kan udvikle selvstændighed og tage del i medansvaret for at læring sker?
Spørgsmål 9: Læreren som elevens partner
Hvordan kan man holde fast i og udbygge en praksis, hvor lærerens rolle ændrer sig
fra at være docerende til at blive involverende og indgå i en
dialog med eleven om dennes individuelle lærings- og udviklingsproces, idet det er
påstanden, at det kun gennem dette tætte samarbejde og i respekt for eleven som
medspiller kan opnås en tilpasning af læringsmiljøet til den enkelte?
Spørgsmål 10: Omstilling, dialog og samarbejde
Hvordan vi kan indrette skolens vejlednings- og støttefunktioner og medarbejdernes
efteruddannelsesaktiviteter, så de kommer til at matche idegrundlaget for en
differentieret undervisning i en inkluderende skole, idet det er påstanden, at disse
aktiviteter - gennem udstrakt samarbejde og erfaringsudveksling - skal medvirke til at
gøre medarbejderne åbne for og rustede til ændringer i deres daglige praksis?
Spørgsmål 11: Teknologistøttede handlinger
Hvordan kan vi i skolens omstillingsproces gøre brug af it i undervisningen til
elevers samarbejde, til etablering af netværkssamarbejde mellem skolens medarbejdere, til
efteruddannelsesaktiviteter og - ikke mindst til indretning af særlige
arbejdspladser for elever, idet det er påstanden, at it skal bruges som et værktøj til
at støtte omstillingsprocessen, samarbejdet på alle niveauer, kommunikationen, elevers
og professionelles kompetenceudvikling etc.?
Spørgsmål 12: Skolens fysiske rammer
Hvordan kan vi få skolens fysiske rammer til at matche de ændrede krav, som skolens
indre liv allerede nu og fremover i endnu højere grad - stiller til de
arkitektoniske rammer for undervisningen, idet det er påstanden, at der vil være behov
for skolebygninger med lokaler, der er velegnede til at rumme fleksible grupperinger af
forskellig størrelse og med forskellige formål, også selv om man har en vision om
skolen uden grænser med den betydning, at undervisning og læring kan finde
sted overalt - ikke mindst i kraft af de elektroniske værktøjer?
God fornøjelse med læsning og refleksionerne
Forfatterne.

Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til
handling" som kapitel 1 af 12
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |