Kapitel 10
En ny model for ressourcestyring
Hvis vi ønsker at begrænse anvendelsen af specialundervisning uden for nærmiljøet
eller uden for distriktsskolen, må vi sætte fokus på udviklingen af en differentieret
almenundervisning. Det er denne dagsorden, der i dag er sat for den skolepolitiske debat
om specialundervisning og rummelighed.
I dette kapitel vil der blive argumenteret for, at hvis skolen skal løse denne opgave,
så må der ændres på andet end pædagogikken.
Sagt på en anden måde: Når der ikke siden den nuværende folkeskolelovs
ikrafttræden i 1993 har udviklet sig en større differentiering af almenundervisningen
end tilfældet er - så er det bl.a. fordi der for ensidigt er fokuseret på enelærerens
differentiering af undervisningen.
![[Billede: Her ses Hannah Fjældstad.]](images/s166.jpg)
Hannah Fjældstad er chefkonsulent i KL og har arbejdet med skolens rummelighed
gennem en årrække. Hun repræsenterer KL i Det Centrale Udvalg og er samtidig medlem af
KVIStænketanken. Hannah Fjældstad er oprindelig læreruddannet, men har senere uddannet
sig ved RUC som cand.scient.adm. Hun har arbejdet i folkeskolen i 12 år.
![[Billede: Her ses en tegning af en mand, der går og holder en paraply over en dreng.]](images/s166a.gif)
Den politiske intention
Gennem de senere år - og senest med forslaget til et nyt folkeskoleforlig - sættes
der øget fokus på fagligheden i skolen. Der udtrykkes et klart ønske fra politisk side
om, at alle børn får et tilfredsstillende udbytte af deres skolegang. Samtidig er der
politisk enighed om, at denne opgave skal løses inden for enhedsskolens rammer - så vidt
muligt i nærmiljøet. Det er disse politiske mål og intentioner, der sætter rammerne
for udviklingen af en mere rummelig skole.
Lidt firkantet kan man sige, at vi mange år i Danmark i en vis udstrækning har
accepteret, at der var stor forskel på, hvad børnene fik ud af deres skolegang - vi har
differentieret på børnenes udbytte af skolegangen. Det vil vi ikke i samme grad mere.
Men når vi ikke ønsker at differentiere på udbyttet i samme udstrækning som hidtil,
så må vi differentiere på alt andet.
To bevægelser
Principielt retter en udvikling af en mere rummelig skole sig imod at skabe to
bevægelser:
Fra specialundervisning i amt/andre kommuner - til specialundervisning i egen kommune.
Fra specialundervisning i egen kommune - til differentieret almenundervisning i egen
kommune.
![[Billede: Her ses figur 1.]](images/fig1s167.gif)
Fig. 1.
Fokus vil derfor rette sig imod udviklingen af de kommunale skoletilbud - både i og
uden for distriktsskolen - samt på sammenhængen mellem de kommunale tilbud.
Behov for nye spor
I den igangværende skolepolitiske debat er der ofte en tendens til at skyde skylden
for en uønsket udvikling på andre. Når det drejer sig om udviklingen i
specialundervisningen, findes der mange eksempler: "Det er forældrene, der presser
lærerne". "Det er lærerne, der ikke magter opgaven". "Det er
psykologerne, der udskriver diagnoser". "Det er kommunerne, der ikke vil påtage
sig opgaven og derfor bare henviser til amtet".
Men spørgsmålet er, om det ikke snarere handler om, at vi har indrettet skolevæsenet
ud fra, hvordan vi gennem tiden har tænkt om børn med særlige behov? Vi har lagt
særlige spor ud. Og netop disse spor favoriserer bestemte handlinger - hos alle skolens
parter.
Eksisterende spor
Den traditionelle forestilling om børn med skolemæssige problemer er, at såfremt et
barn ikke har et tilfredsstillende udbytte af sin skolegang eller ikke lever op til de
forventninger, skolen har til det at være elev, må de professionelle lede efter årsagen
hertil hos barnet.
Til denne søgeproces er der indrettet særlige systemer og procedurer. Centralt for
dette arbejde i den enkelte kommune er PPRs undersøgelse og udredning af det enkelte
barn. I nogle tilfælde suppleres PPRs undersøgelser med en børnepsykiatrisk
undersøgelse. Denne undersøgelse skal udrede, hvad der er galt med barnet, og på
baggrund af denne konstatering etableres et pædagogisk tilbud, der matcher barnets
forudsætninger. Denne "fejlfinding" hos børn med problemer er ikke kun udbredt
inden for skoleområdet, men også inden for det sociale område. Hvornår er et barn
blevet henvist til specialundervisning på baggrund af sine kompetencer? Eller anbragt på
baggrund af familiens stærke sider?
Det er samtidig karakteristisk, at der ofte ikke finder et tilstrækkeligt samarbejde
sted mellem de to forvaltningsområder.
Det ses derfor, at et barn anbringes af de sociale myndigheder, uden at der er
foretaget en helhedsvurdering af barnets situation (hjem, skole, fritid) - og at der
således heller ikke er foretaget vurdering af barnets undervisningsmæssige behov.
Ligesom der i nogle tilfælde måske etableres specialundervisning for et barn, der i
virkeligheden havde brug for en social støtte.
De økonomiske ressourcer er i væsentlig grad koblet til denne opbygning af
beslutningsgange. På skoleområdet således, at en PPR-vurdering/-diagnose udløser et
særligt pædagogisk tilbud, som så igen udløser en særlig ressource.
![[Billede: Her ses figur 2.]](images/fig2s169.gif)
Fig. 2
Disse "spor" medfører, at når en lærer eksempelvis oplever, at et barn
ikke får tilstrækkeligt udbytte af almenundervisningen, eller at barnet på anden måde
ikke magter at leve op til de forventninger, skolen har, så er den traditionelle og ofte
accepterede vej til øgede ressourcer via PPR og dermed via en fokus på barnets mangler.
Det vil i mange tilfælde være langt vanskeligere for læreren at hente øgede ressourcer
uden at indstille barnet til specialundervisning.
Et utilstrækkeligt samarbejde mellem skole- og sociale myndigheder indsnævrer
samtidig personalets handlemuligheder, således at det f.eks. for læreren vil være
vanskeligere at opnå mulighed for social støtte til barnet end at få etableret
specialundervisning.
På denne måde favoriserer systemets indretning bestemte handlemåder hos personalet -
og sandsynligvis også hos forældre.
Vi må altså spørge os selv, om en ændring af den eksisterende politik og praksis i
forhold til børn med problemer kræver, at de "spor", der i dag er lagt for
personalets handlemuligheder, ændres? Det vil sige, at udviklingen af en mere rummelig
skole ikke kun er en pædagogisk udfordring for det pædagogiske personale - men en
udfordring for hele skolen - en fordring om organisationsudvikling.
Nye spor
Hvordan kan "nye spor" lægges, så de understøtter en adfærd, der
fører til en øget rummeliggørelse af skolen?
I den konkrete organisationsudviklingsproces for en skole vil behovet for nye
"spor" naturligvis afhænge af skolens udgangspunkt, målet for dens virksomhed,
de involveredes forestillinger om gode løsninger m.m. Her skal der lægges vægt på at
give et bud på ændring af de spor, der i dag lægger op til at løse børns
forskellighed gennem øget anvendelse af specialundervisning.
De fire elementer, der vil blive berørt, er:
- organisatorisk struktur
- beslutningskompetence
- samarbejde
- ressourcer.
Principperne for de valgte eksempler er:
- at strukturen åbner for personalets samarbejde baseret på fælles opgaveløsning - for
at bryde enelærerens isolation
- at der gives et beslutningsmæssigt råderum for personalet angående arbejdets
tilrettelæggelse - for at åbne for en øget differentiering af undervisning og dens
tilrettelæggelse
- at ressourcernes fordeling giver mulighed for en mere fleksibel anvendelse i
almenmiljøet - for at bryde kæden til ressourcerne via henvisning til
specialundervisning.
Klasse- og holdundervisning
En rummelig skole bør i en vis udstrækning gøre op med den traditionelle
klassebaserede undervisning, som er struktureret i én lektion, én klasse, ét fag, én
lærer - også kaldet "ettallernes tyranni". I stedet kan den klassebaserede
undervisning suppleres med undervisning på hold. Folkeskoleloven giver god mulighed for
holddannelse, dog skal eleverne på alle klassetrin undervises i dens klasse i den
overvejende del af undervisningstiden. Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for
holddannelsen.
Holdene kan sammensættes på tværs af klasser og årgange og kan variere i størrelse
fra nogle få børn til eksempelvis 40 børn, afhængig af aktiviteten, elevernes
selvstændighed og lærerressourcerne.
Kriterierne for sammensætningen af holdene kan være elevernes interesse, sociale
relationer, foretrukne indlæringsformer, faglige niveau m.m. Det afgørende er, at der
ligger pædagogiske overvejelser bag valgene af hvem, der skal være sammen med hvem,
hvornår, om hvad og på hvilken måde.
Holddannelsen skal ikke tænkes som en niveaudeling af skolen, og det er derfor også
vigtigt, at holdene etableres for en periode ad gangen med et bestemt formål, samt at der
løbende foretages en vurdering af, hvorvidt holddannelsen fungerer hensigtsmæssigt.
Ved at strukturere undervisningen på denne måde kan skolen opnå en større
differentiering af sine undervisningsformer og dermed give børnene mulighed for at få et
større udbytte af skolen. Samtidig kan denne strukturering åbne for et
personalesamarbejde, der bygger på fælles opgaveløsning og ikke blot på koordinering
af aktiviteter, lærerne gennemfører hver for sig.
Samarbejde og team
For at understøtte et samarbejde baseret på fælles opgaveløsning bør medarbejderne
arbejde sammen i team om såvel tilrettelæggelsen som gennemførelsen og
efterbehandlingen af en del af undervisningen. Det bør således være de enkelte team,
der tilrettelægger og gennemfører holddannelsen for en gruppe af elever.
Jo flere klasser et sådant team omfatter - jo større er fleksibiliteten. På den
anden side må den samlede gruppe ikke blive for uoverskuelig. En skole opdelt i
afdelinger med 60-80 børn vil kunne danne grundstrukturen. Til hver af disse afdelinger
knyttes et personaleteam.
En sådan strukturering af arbejdet ville betyde, at personalet i et team ville få
ansvar for en samlet elevgruppe og i højere grad kunne få fælles oplevelser og
erfaringer med denne. Disse erfaringer kan så danne grundlag for pædagogiske
overvejelser og drøftelser i team om det fortsatte arbejde.
Med en lærer/elev ratio på 12-13 børn pr. lærer vil et team bestå af 5-7 lærere
og dermed have en bredde, der i større udstrækning kan sikre såvel de faglige som de
sociale og personlige kompetencer end tilfældet er med de klassebaserede team.
Et kompetencemæssigt råderum for personalet
For at opnå en tilstrækkelig fleksibilitet er det væsentligt, at
beslutningskompetencen for tilrettelæggelsen af holdundervisning tillægges de etablerede
team 1.
Det traditionelle skoleskema, som alle børn får i starten af hvert skoleår, vil
således ikke være komplet. Det kan eksempelvis bestå af møde- og sluttidspunkter for
barnets skoledag, tidsfastsættelse af den klassebaserede undervisning, samt
"huller" som så fyldes forskelligt ud for det enkelte barn - afhængigt af
teamets beslutninger vedrørende holddannelse.
Når personaleteamet har denne kompetence, er det naturligvis vigtigt, at der
fastsættes mål for undervisningen, og at disse løbende følges op i samtaler mellem
lærer og elev, samt lærer og forældre. For at understøtte gennemførelsen af disse
samtaler kan der eventuelt indføres en kontaktlærerordning, der supplerer
klasselærerfunktionen. Eksempelvis sådan, at hver lærer er kontaktlærer for 12-14
børn.
Det vil således være kontaktlæreren, der afholder samtaler med det enkelte barn om
de mål, barnet forfølger, og tilrettelæggelsen af arbejdet med at nå dem.
Kontaktlærerordningen vil samtidig give mulighed for en bredere indsigt i børnenes
udvikling i lærerteamet og dermed danne baggrund for de nødvendige pædagogiske
overvejelser.
Ressourcer
I dag tildeles ressourcerne til undervisningen i overvejende grad på baggrund af
antallet af klasser samt antallet af elever inden for den enkelte klasse. Dette
understøtter i høj grad en klassebaseret tænkning om undervisning.
Såfremt ressourcestyringen skal understøtte en mere rummelig skole, bør
ressourcetildelingen understøtte en skole, der vægter klasse- og holdbaseret
undervisning mere ligeligt, således at ressourcerne tildeles efter den ønskede fordeling
mellem klassebaseret og holdbaseret undervisning.
Nedenfor gives et eksempel på principperne i en sådan ressourcestyringsmodel:
Nøglefaktorerne i en sådan ressourcefordeling er:Børnenes
mødetid i skolen
Denne fastsættes politisk. Folkeskoleloven fastsætter et
ugentligt minimumstimetal, men derudover kan byrådet fastsætte den konkrete mødetid for
børnene i skolen. Såfremt byrådet vedtager en mødetid, skal denne fremgå af
styrelsesvedtægten.
Holddannelse
Folkeskoleloven fastsætter, at eleverne på alle klassetrin
undervises samlet i den overvejende del af undervisningstiden (d.v.s. mere end 50%). I
øvrigt afgøres det lokalt (kommunalbestyrelsen/skolebestyrelsen), hvordan undervisningen
organiseres. Den vedtagne procentsats skal fremgå af styrelsesvedtægten.
|
Antal klasser Antallet af klasser anvendes til at
beregne ressourcen til den del af børnenes undervisning, der foregår i klasser. Den
klassebaserede undervisning forudsættes at anvende én lærer pr. klasse i det givne
tidsrum.
Antal elever
Antallet af elever anvendes til at beregne ressourcen til den del
af børnenes undervisning, der foregår på hold. Antallet af elever ganges med den valgte
ressourcekvotient til holddannelse. Denne kvotient kan fastsættes politisk.
|
Ved at anvende disse principper for fordelingen af ressourcer til de enkelte skoler
tydeliggøres det ønskelige i anvendelse af holddannelse som grundstruktur for
differentiering, og der etableres nye "spor" fra problem til ressourcer.
Et politisk valg
Der er ingen tvivl om, at dagsordenen er sat for den rummelige skole - den skole, der
kan sikre, at flere børn får et større udbytte af almenundervisningen i nærmiljøet.
Hvilke principper der skal være gældende for udviklingen af skolen bør ikke kun
være det pædagogiske personales ansvar. Alle skolens parter bør inddrages og tage et
ansvar for at sporene lægges om - og at nye handlemuligheder kan åbnes.
1. |
(inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte rammer, samt
de af skolebestyrelsen fastsatte principper for holddannelsen) |

Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til
handling" som kapitel 10 af 12
© Undervisningsministeriet 2003
|