 |
 |
Kapitel 8
Selvevaluering og den rummelige folkeskole
I dette kapitel redegøres der for en selvevalueringsmetode som værktøj til
kvalitetsudvikling i skolen. Selvevaluering består af en række bevidste handlinger, der
kan igangsætte og opretholde en dialog mellem parterne i skolens virksomhed: elever,
forældre, ledelse, lærere og lokalsamfundet. Selvevaluering kan således beskrives som
en proces, der er et middel til at øge skolens rummelighed, idet rummelighed opnås i et
samspil mellem skolens interessenter. Der beskrives en række instrumenter, der kan
involvere den nævnte personkreds og medvirke til at skabe et åbent undervisningsmiljø,
hvor kontinuerlige drøftelser af forhold i skolen er et naturligt element i skolens
udviklingsbestræbelser.
![[Billede: Her ses Lars Bo Jakobsen.]](images/s.132.jpg)
Lars Bo Jakobsen, cand. polit., er ansat i Europa Kommissionens
Generaldirektorat for Uddannelse og Kultur. Her arbejder han bl.a. med skole
selvevaluering, europæiske kvalitetsindikatorer og benchmarks. Han er medforfatter til
"Self-Evaluation in European Schools: "A Story of Change"
Lars Bo Jakobsen har tidligere været ansat i Statsministeriet som rådgiver på
blandt andet uddannelsesområdet, og i Undervisningsministeriet.
![[Billede: Her ses en tegning af af tre personer, der har løftet en skoles tag op, og kigger ned i bygningen.]](images/132a.gif)
Indledning
Skolen er et socialt rum, og for mange unge udgør skolen en betydelig del af deres
sociale liv. I skolen etableres venskaber, som undertiden varer resten af livet. Det er i
skolen og på uddannelsesstederne, at børn og unge lærer om, hvad der knytter dem
sammen, og hvad der forventes af dem som mennesker og samfundsborgere. Eleverne lærer at
begå sig blandt andre. De får afprøvet deres sociale egenskaber i forholdet til andre
elever og lærerne. Lærer om autoritet, uafhængighed og indbyrdes afhængighed i de
daglige rutiner og det uformelle liv på skolen.
Næsten alle elever vil imidlertid på et eller andet tidspunkt i deres skoletid opleve
vanskeligheder. Det kan være indlæringsvanskeligheder, sociale problemer, psykologiske
problemer m.v. Det er skolens ansvar at sikre, at dette ikke betyder, at elever udelukkes
fra det sociale rum på skolen skolen skal kunne rumme forskellighed.
Med folkeskolelovens bestemmelser om undervisningsdifferentiering skulle næsten alle
også kunne være med, idet "undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af
undervisnings - og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse skal i
alle fag leve op til folkeskoleformål og varieres, så den svarer til den enkelte elevs
behov og forudsætninger".
Men hvordan finder skolen finde ud af, hvad der er den enkelte elevs behov og
forudsætninger? Undervisningsdifferentiering og rummelighed skabes jo ikke gennem
lovgivning. Det er på skolerne, at principperne om rummelighed og
undervisningsdifferentiering skal fungere, og det er tilsyneladende ikke let, når ca. 15
% af en skoleårgang går til specialundervisning.
Dette kapitel giver en kort praksisorienteret introduktion til, hvordan selvevaluering
kan tilrettelægges på en skole. Der peges på et simpelt instrument
(selvevalueringsprofilen) til at inddrage og engagere skolens interessenter og få startet
selvevalueringsprocessen. Desuden fremhæves en række enkle selvevalueringsinstrumenter,
der gør det muligt for skolen at diskutere og fortolke skolens kvalitet og rummelighed.
Endeligt peges der på, hvordan skolen kan følge op på resultaterne af
selvevalueringsprocessen og etablere handlingsplaner, der varigt kan ændre skolens måde
at håndtere bestemte problemer.
Selvevaluering
Selvevaluering kan bruges som et instrument til kvalitetsudvikling i skoler. Et
instrument, der kan starte og understøtte en dialog om kvalitet og rummelighed på
skolerne, og benyttes af skoler som et middel til at håndtere forskellighed og til at
øge skolens rummelighed.
Selvevaluering har 4 hovedformål:
- Stimulerer debatten om prioriteter, formål, og kvalitetskriterier på skole og
klasseniveau
- Åbne skolemiljøet og tilskynde til dialog mellem skolens interessenter
- Strategisk instrument til at nå mål om rummelighed og øget kvalitet
- Støtte beslutningstagen gennem data- og informationsindsamling Selvevaluering giver
samtidig eleverne mulighed for at opleve demokratiske værdier, dels i form af medansvar
for deres egen uddannelse, dels som medindflydelse på form og indhold af den undervisning
og uddannelse, der udbydes.
Selvevaluering giver samtidig eleverne mulighed for at opleve demokratiske
værdier, dels i form af medansvar for deres egen uddannelse, dels som medindflydelse på
form og indhold af den undervisning og uddannelse, der udbydes.
Selvevaluering drejer sig således ikke blot om at arbejde sig igennem et sæt
procedurer (f.eks. indsamling af data, fortolkning af data og præsentation af data).
Selvevaluering er en løbende proces, der består af fortolkning og forhandling, jævnfør
nedenstående illustration. Det er netop i denne proces, at en stor del af
selvevalueringens værdi ligger. Selvevaluering fungerer som en nøgle til alle de
interessante skolepolitiske diskussioner, der gemmer sig bag døren. Og rummelighed skabes
i en proces - en stadig dialog -, mellem elever, lærere og forældre.
![[Billede: Her ses en figur, der illustrerer sammenhængen mellem fortolkning og forhandling.]](images/s.135.gif)
Forudsætningen for at indføre selvevaluering som et instrument til skoleudvikling er
skolelederens opbakning. Det er skolelederen, der ved sin opbakning sikrer, at
selvevaluering kan ske i et åbent samspil mellem elever og lærere. Det er skolelederen,
der er garant for et skolemiljø, hvor det tilskyndes, at man stiller spørgsmål, hvor
man diskuterer, hvor kritisk selvreflektion er en naturlig del af hverdagen, og hvor man
forsøger at forstå og acceptere hinandens forskellighed. Og det er skolelederen der kan
sikrer, at selvevalueringsprocessen fører til reelle ændringer på skolen. Uden
skolelederens aktive engagement er der stor sandsynlighed for, at selvevalueringsprocessen
forbliver spredte forsøg, der løber ud i sandet.
Selvevaluering hvordan starter man?
Følgende afsnit bygger på de erfaringer og de evalueringsmetoder, der blev udviklet
til et Europæisk pilot projekt om selvevaluering, der blev gennemført i perioden
1997-2000. I projektet deltog 101 skoler i 18 europæiske lande, herunder 5 danske skoler
.
En af projektets helt klare konklusioner var, at inddragelsen af alle skolens
interessenter, herunder lærere, elever, forældre, og administration er af afgørende
betydning for succesfuld selvevaluering. Nedenstående procedure blev benyttet i det
europæiske projekt, og er et eksempel på, hvordan man kan starte en
selvevalueringsproces, hvor skolens hovedinteressenter inddrages.
Selvevalueringsprofilen (se s. 5) skal således bruges til at underbygge og forbedre
kvaliteten af diskussionen blandt de personer og grupper, der er involveret i skolen.
Samtidig fungere profilen som et afsæt for den senere dataindsamlings og analyseperiode.
Nedenfor beskrives et anbefalet forløb.
Skolen udvælger en gruppe elever, forældre og lærere, der skal være med til at
bruge selvevalueringsprofilen. Alle grupperne bør bestå af mindst 12 personer, men
skolerne kan også vælge at inddrage flere.
Deltagerne i disse grupper kan udvælges tilfældigt eller på en sådan måde, at et
bredt spektrum af synspunkter er repræsenteret. Der er ikke tale om en videnskabelig
undersøgelse, men man bør forsøge at inddrage et tværsnit af den personkreds, der er
involveret i skolen.
Disse 36 personer opdeles dernæst i 6 grupper à 6 deltagere. Dette kan gøres på to
måder:
- 2 elevgrupper, 2 forældregrupper og 2 lærergrupper.
- Grupperne kan blandes, således at hver gruppe omfatter 2 elever, 2 forældre og 2
lærere.
Fordelen ved den første metode er, at der vil tegne sig tre tydelige holdninger, som i
sig selv kan giver nogle interessante "trekants"-diskussioner. Den anden metode
kan give en mere livlig dialog og større indsigt. Man skal blot sørge for, at
diskussionerne dokumenteres omhyggeligt. Og der skal naturligvis i grupperne tages hensyn
til, at børn ikke har det samme diskussionsniveau som lærere eller forældre.
Uanset den valgte metode, sker der herefter følgende:
- Alle deltagerne gennemgår selvevalueringsprofilen omhyggeligt og grundigt for sig selv
og udfylder hvert af de tolv punkter (jf. side 5) under hensyntagen til de oplysninger,
der foreligger om skolen. Det er klart, at der må blive tale om en subjektiv bedømmelse.
Selvevalueringsprofilen er et udgangspunkt for den senere dataindsamlings- og
evalueringsproces, og skal blot indikere hvilke områder, der kan være af interesse for
skolen.
- Når alle har udfyldt profilen, mødes gruppens 6 medlemmer for at sammenholde deres
bedømmelse. Gruppen gennemgår profilen punkt for punkt og forsøger at blive enige om en
bedømmelse, som alle kan acceptere.
I denne fase er det vigtigt, at deltagerne hverken giver efter for let og accepterer
gruppens bedømmelse eller kæmper stædigt for deres eget synspunkt. Det værdifulde i
processen ligger i dialogens kvalitet, i at man lytter, fremlægger sine synspunkter,
tager hensyn, og fremsætter begrundede argumenter og ad den vej når frem til en
beslutning.
Når man er nået frem til en bedømmelse for gruppen som helhed, vælges et af
medlemmerne som repræsentant i forløbets anden fase jf. i øvrigt figur nedenfor.
Brug af selvevalueringsprofilen
![[Billede: Her ses en illustration af selvevalueringsprofilen.]](images/137.gif)
Gruppen i den anden fase vender tilbage til profilen og gennemgår samme
procedure, før den forsøger at nå frem til en profil, der er enighed om på skolen som
helhed.
Det er imidlertid vigtigt, at gruppen ikke søger at nå til et kompromis mellem
modstridende synspunkter og dermed ender med en profil, der hverken repræsenterer det ene
eller andet synspunkt. Man kan for eksempel forestille sig, at synspunkterne er
polariserede, og at gruppen finder det nødvendigt at indgive to forskellige bedømmelser.
Hvis der ikke kan opnås enighed i gruppen, bør den indgive to forskellige
bedømmelser. Hver af disse bedømmelser bør udtrykke den modale bedømmelse,
det vil sige den mest fremherskende bedømmelse i gruppen.
Et eksempel:
Person: |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
point: |
1 |
1 |
2 |
4 |
4 |
3 |
De to modale bedømmelser her er 1 og 4, og disse bør derfor indsættes i profilen.
Når skolen er nået frem til en samlet profil for skolen, så er det tid til at
vælge, hvilke områder skolen ønsker at evaluerer. Det anbefales, at skolen begrænser
sig til at vælge måske 2-3 områder pr. år. Et område til nærmere undersøgelse kan
vælges af forskellige årsager:
- hvis der er uenighed om bedømmelsen af, hvordan skolen klarer sig inden for et bestemt
område, kan det være interessant at undersøge området nærmere.
- hvis skolen når frem til, at den klarer sig særligt godt på et bestemt område, så
kan det være interessant at undersøge, hvorfor det er tilfældet, og om man kan
overføre denne praksis til områder, hvor man måske klarer sig mindre godt.
- hvis skolen mener, at den klarer sig dårligt på et bestemt område kan man ved
selvevalueringen søge at finde ud af, hvorfor det er tilfældet.
Selvevalueringsprofil
Område |
Bedømmelse |
Seneste udvikling |
I.
Resultater |
1 |
Elevernes
faglige niveau |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
2 |
Personlig
og social udvikling |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
3 |
Elevernes
fremtidsperspektiver |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
II.
Processer i undervisningen |
4 |
Tid
som undervisningsressource |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
5 |
Kvaliteten
af indlæring og undervisning |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
6 |
Støtte
til elever med indlæringsvanskeligheder |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
III.
Processer for skolen som helhed |
7 |
Skolen
som indlæringssted |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
8 |
Skolen
som socialt rum |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
9 |
Skolen
som arbejdsplads |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
IV. Miljø |
10 |
Hjemmet
og skolen |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
11 |
Samfundet
og skolen |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
12 |
Arbejde
og skole |
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
V. Andre
områder |
13 |
|
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
14 |
|
++ |
+ |
- |
-- |
|
® |
¯ |
I skemaet skal man forholde sig til 2 skalaer. For det første skal skolen bedømmes
her og nu på en skala fra ++ til --. For det andet skal man bedømme om den seneste
udvikling har været positiv , uændret ®
eller negativ ¯. Der er naturligvis tale om subjektive
bedømmelser, der skal danne udgangspunkt for en senere dataindsamlings- og
evalueringsproces.
Spørgsmål til de enkelte områder i selvevalueringsprofilen.
Når man udfylder selvevalueringsprofilen kan nedenstående spørgsmål være en
rettesnor for de overvejelser man gør sig. I den senere proces med indsamlingen af data,
kan man bruge spørgsmålene som et udgangspunkt for en præcisering af, hvad det er man
ønsker at undersøge, og som en første indkredsning af hvilket evalueringsinstrument,
der kan være relevante.
|
Område |
1 |
Elevernes faglige niveau
- Hvilken viden og hvilke færdigheder erhverver eleverne på
forskellige niveauer af skolegangen?
- Gør eleverne hurtigere eller langsommere fremskridt end
forventet?
- Bliver forskellene mellem de bedste og dårligste elever større
eller mindre i løbet af skolegangen?
|
2 |
Personlig og social udvikling
- Lykkes det skolen at forbedre elevernes personlige egenskaber som
for eksempel deres selvrespekt? Hensynet til andre? Samarbejdsevner? initiativ og evnen
til at gå fremtiden i møde på en positiv og kreativ måde?
- I hvilket omfang tages der højde for socialt tilhørsforhold,
køn, handicap?
- Diskuteres værdierne for og formålet med personlig og social
udvikling blandt personalet, og hersker der enighed om disse spørgsmål?
- Hvilke oplysninger bruger vi til at vurdere personlig og social
udvikling, og hvad gør eleverne for at evaluere sig selv?
|
3 |
Elevernes fremtidsperspektiver
- Hvilke fremtidsperspektiver er der for de elever, der er på vej
til at forlade skolen eller allerede har forladt den?
- Er disse fremtidsperspektiver de mest hensigtsmæssige på
baggrund af elevernes uddannelsesmæssige kvalifikationer og deres personlige udvikling?
- Hvor godt har skolen forberedt eleverne på deres fremtid?
- Er der forskel på elevernes fremtidsperspektiver som følge af
køn, socialt tilhørsforhold og etnisk baggrund?
|
4 |
Tid som undervisningsressource
- Hvor mange undervisningstimer gennemføres ikke (mangel på ressourcer, fraværende
lærere, lukning af skolen på grund af eksamener eller andet)?
- Hvor meget af undervisningstiden bruges på egentlig undervisning i modsætning til
administration, opretholdelse af disciplin, pakke ud/sammen?
- Hvor meget tid bruger eleverne på hjemmearbejde? bruges tiden produktivt?
- Hvor meget tid går tabt på grund af pjækkeri?
- Hvor store er forskellene i indlæringstid mellem de bedste og dårligste elever?
|
5 |
Kvaliteten af indlæring og undervisning
- Findes der veldefinerede indlæringsmål og resultatkriterier, som er forståelige for
elever og lærere?
- Hvor effektiv er indlæring og undervisning?
- Hvilke procedurer anvender man i skolen for at kontrollere eller forbedre kvaliteten af
undervisningen?
- Er kvaliteten af indlæringen ens for alle elever?
|
6 |
Støtte til elever med indlæringsvanskeligheder
- Hvem bliver hjulpet, og hvem gør ikke?
- Hvordan finder man frem til elever med indlæringsvanskeligheder?
- Hvilke politikker følger man på skolen og i undervisningen, og hvor effektive er de?
- Hvor effektivt er systemet set fra forældrenes, elevernes og lærernes synspunkt?
- I hvor høj grad skyldes indlæringsvanskelighederne den enkelte elevs
utilstrækkelighed, mangelfuld undervisning eller ineffektiv tilrettelæggelse på
skoleniveau?
|
7 |
Skolen som indlæringssted
- Er eleverne grupperet på en måde, der maksimerer deres indlæringsmuligheder?
- Har lærerne forpligtet sig til at vurdere og sikre alle elevernes udvikling?
- Er undervisningen tilpasset elevernes behov?
- Synes eleverne, at deres lærere er hjælpsomme?
|
8 |
Skolen som socialt rum
- Er reglerne veldefinerede og accepterede, og anvendes sanktioner ligeligt og
retfærdigt?
- Findes der et klima med gensidig respekt mellem elever og personale (i stedet for
mobning og mangel på respekt)?
- Kan eleverne tage del i skolens beslutningsproces og få del i ansvaret?
- Hvordan er kvaliteten af forholdet mellem eleverne og de ansatte?
- Har eleverne mulighed for at tage aktivt del i skolens sociale liv?
|
9 |
Skolen som arbejdsplads
- Hvordan reagerer man fra skolens side på ændringer i omgivelserne, som påvirker
eleverne eller skolen som helhed?
- Er skolen i stand til at bevæge sig i den planlagte retning?
- Hvordan er kvaliteten af skolens interne diskussioner og beslutningsprocedurer? Hvem
deltager i disse diskussioner?
- Hvilke muligheder har personalet for at videreuddanne sig? Hvordan er personalet
organiseret?
- Findes der andre metoder til fremme af personaleudvikling (hjælp til lærere, der har
problemer med eleverne, hjælp til lærere med evaluering af deres eget arbejde osv.)?
|
10 |
Hjemmet og skolen
- Hvordan kommunikerer man fra skolens side med forældrene om børnenes indlæring og
udvikling?
- Svarer oplysningerne fra skolen til forældrenes ønsker og behov?
- Hvad kan underviserne lære af forældrene, og hvilke mekanismer kan man benytte til en
sådan læring?
- Føler forældrene sig velkomne på skolen?
- Behandles forældrene ens?
- Støtter forældrene børnene i deres indlæring? Har skolen en politik for at forbedre
støtten fra forældrene?
|
11 |
Samfundet og skolen
- Hvad tilbyder skolen det omgivende samfund?
- Hvad gør skolen for at forbedre forholdet mellem det omgivende samfund og skolen?
- Er der mulighed for, at skolen kan have samråd med samfundet om emner af interesse?
- Virker betingelserne i det omgivende samfund (velstand, beskæftigelse, samhørighed,
tillid til fremtiden, forventninger til skolen) befordrende for opbakning til skolen?
|
12 |
Arbejde og skole
- Hjælper skolen de unge med at udvikle de færdigheder og egenskaber, som arbejdsgiverne
efterlyser?
- Giver arbejdsgiverne skolerne oplysninger, støtte og ressourcer, der kan være
medvirkende til at gøre arbejdet på skolerne mere effektivt?
- Hvilke nye typer af forhold mellem arbejdspladsen og skolen kan være medvirkende til at
gøre indlæringen og undervisningen mere effektiv?
|
13 |
|
14 |
|
Selvevalueringsinstrumenter
Når man er blevet færdig med selvevalueringsprofilen, og den første subjektive
evaluering af skolen, så er det tid til at forsøge at skaffe sig mere sikker viden om,
hvordan skolen rent faktisk klarer sig på de 2-3 områder skolen har valgt ud til en
nærmere undersøgelse.
Skolen får en mere sikker viden om den faktiske tilstand på skolen ved at anvende
nogle simple selvevalueringsinstrumenter.
Nedenfor gives en kort gennemgang af de mest almindelige selvevalueringsinstrumenter.
Instrumenterne illustreres ved enkelte eksempler.
A. Spørgeskemaer
Spørgeskemaer er den mest anvendte selvevalueringsform. Der er tale om et simpelt
instrument, der hurtigt kan give skolen en indikation af problemområder.
Spørgeskemaernes store fordel er, at de kan besvares anonymt, og kan udfyldes uden, at
man er bange for eventuelle konsekvenser af sin besvarelse.
Spørgeskemaer kan være et godt udgangspunkt for en selvevaluering, der eventuelt
efterfølgende går mere i dybden ved brug af andre evalueringsinstrumenter.
Nedenfor illustreres et simpelt spørgeskema til evaluering af kvaliteten af indlæring
og undervisning (jf. område 5).
Eksempel
Eleverne bliver bedt om at bedømme visse aspekter af indlæring og undervisning i
klassen ved hjælp af et enkelt spørgeskema. Her er et eksempel på et sådant
spørgeskema:
Jeg kan:
altid
som regel
nogle gange
aldrig
bede min lærer om hjælp, når der er noget, jeg ikke forstår |
Jeg forstår:
altid
som regel
nogle gange
aldrig
min lærers instruktioner |
Læreren ved:
altid
som regel
nogle gange
aldrig
når jeg ikke forstår en opgave |
Jeg kan:
altid
som regel
nogle gange
aldrig
bede min lærer om at forklare formålet med undervisningen |
Læreren hjælper mig:
altid
som regel
nogle gange
aldrig
med det samme, når han/hun ved, at jeg ikke forstår en opgave |
Jeg kender: altid
som regel
nogle gange
aldrig
formålet med de enkelte opgaver |
B. Surveys
Surveys er en variation af et spørgeskema. Surveys adskiller sig imidlertid fra
spørgeskemaer idet de gerne administreres af en person, der tager direkte del i
dataindsamlingen. Der kan f.eks. være tale om et survey om computerbrugen på skolen
eller af, hvor meget tid der går med at komme fra klasse til klasse. Man kan også
forestille sig survey af frekvensen af breve til forældre, af hvor mange børn, der har
madpakke med o. lign. Surveyen har således et nærmest et statistisk formål, hvor
spørgeskemaet er mere holdningsorienteret.
Metoden kan være mere effektiv end spørgeskemaer fordi man undgår distribution,
indsamling, data analyse m.v. På den anden side, giver surveys ikke holdningsprægede
oplysninger på samme måde som spørgeskemaer.
Eksempel
Følgende indikatorer kan bruges til en undersøgelse af forholdet mellem skole og
hjem:
- Procentdel af forældre, som skolelederne/lærerne møder personligt på et år.
- Mødernes art.
- Skoleledernes/lærernes tidsforbrug på forholdet til forældre.
- Oplysninger til forældrene om skolens beslutninger.
- Oplysninger til lærerne om elevernes forhold i hjemmet.
- Antal breve mellem skole og hjem i løbet af en måned. Forholdet mellem positive og
negative breve.
- Antal telefonsamtaler mellem skole og hjem. Samtalernes art.
C. Personlige interviews
Interviews er en tidskrævende metode at indsamle data på. Imidlertid sikre interviews
en større dybde og indsigt i et givet område end f.eks. spørgeskemaer. Samtidig kan
konstruktive løsningsforslag på et givet problem også diskuteres under et interview.
Ulempen ved interviews er imidlertid, at selve udvælgelsen af interviewpersoner kan skabe
debat om validitet og troværdighed af undersøgelsens resultater.
Eksempel
Klasselæreren eller -lærerne for en tidligere afgangsklasse kan sætte
sig i forbindelse med eleverne og
- indbyde dem til et møde med den nuværende afgangsklasse på skolen. De interviewer dem
og spørger dem, hvordan de bedømmer kvaliteten af deres uddannelse i forhold til deres
nuværende personlige og uddannelses- eller erhvervsmæssige situation. Hvis man er
bekymret for bias kan man eventuelt vælge klasselæreren fra en anden klasse.
- udarbejde et spørgeskema om skoleundervisningens relevans for deres nuværende
situation (på arbejdsmarkedet eller på videregående uddannelser).
D. Fokusgrupper
Fokusgrupper giver skolen et opinionsredskab. Fokusgrupper bringer personer sammen med
meninger om forskellige sider af skolens funktion. Det kan f.eks. være en gruppe
forældre, der samles som repræsentanter for den samlede forældregruppe med henblik på
at evaluere skolens informationsniveau i for-hold til forældrene. Det kan være aftager
gruppen blandt de lokale virksomheder eller videregående uddannelsesinstitutioner, der
høres om skolens kvalitet, og om skolen lever op til forventningerne. Fokusgrupper ledes
af en fokusgruppeleder, der skal sørge for at lede diskussionen, og få uddraget essensen
af fokusgruppens meninger.
Fokusgrupper er et ofte benyttet instrument i det private erhvervsliv og blandt
politiske partier. Metoden er velegnet til at skaffe sig kvalitativt data om skolens
funktion, og løsningsforslag til hvordan skolen kan gøre tingene bedre. Det er
imidlertid vigtigt, at "fokusgruppelederen" søger objektivitet og ikke lader
sig lede af egne meninger. Af denne grund skal man være opmærksom på, hvem man vælger
at sætte til at lede en fokusgruppe: Det kan fx være problematisk at klasselæreren skal
lede en diskussion med egne elever eller forældre, da læreren vil være stærkt
personligt involveret i emnet og potentielt set kan indtage en forsvarsposition. Man bør
med andre ord vælge en person, der har en mere udeforstående position.
Eksempel:
12 forældre inviteres til at diskutere skole forældre samarbejde. Der
udarbejdes en spørgeguide til "fokusgruppelederen". "Fokusgruppe
lederen" er i besiddelse af kvantitativ information om antal breve til forældre,
antal forældremøder, deltagelse heri m.v.
I spørgeguiden er det derfor kvalitativ information skolen er ude efter, f.eks.:
- Hvorfor er der så få forældre til forældremøderne?
- Hvordan kan forældrene engageres yderligere i forhold til skolen?
- Hvordan kan skole og forældre i fællesskab understøtte elevernes lærerprocesser?
- Hvilken hjælp giver forældrene til deres børns lektielæsning?
- Hvordan synes forældrene, at de er informeret om deres børns fremskridt, og deres egen
mulighed for at afhjælpe eventuelle problemer?
Det er afgørende for fokusgruppens succes, at "fokusgruppelederen" er i
stand til at styre diskussionen (dvs. besidder den rette autoritet), således at alle
holdninger og synspunkter bliver budt velkommen og får plads.
E. Kollegavejledning
Kollegavejledning er en metode, hvor en lærer observerer en kollega og giver denne
feedback på læring, undervisning, støtte til børn med indlæringsvanskeligheder eller
andre aspekter af klasselivet. For at få et godt udbytte af denne evalueringsform er det
nødvendigt, at lærerne stoler på hinanden, men samtidig er villige til at udfordre
hinanden. Det er endvidere vigtigt, at lærerne på forhånd aftaler, hvilke aspekter af
undervisningen, der skal evalueres.
Metoden sikrer en åben dialog blandt lærere om, hvilke aspekter af undervisningen,
der er vigtige. Denne dialog kan understøttes ved oplæg, og mere generel diskussion på
lærerværelset. En systematisk anvendelse af kollegavejledning betyder, at lærerne får
et naturligt forhold til at diskutere undervisningens kvalitet på det generelle plan, og
de får samtidig mulighed for en kritisk selvreflektion i forhold til deres egen
undervisning, og dermed mulighed for professionel udvikling. Samtidig betyder en stadig
dialog om kvaliteten af undervisningen, at lærerne ikke behøver føle sig så ensomme i
forhold til lærergerningen.
Eksempel:
De enkelte lærere opstiller ti aspekter, der har betydning for deres undervisning
(f.eks. ordnede forhold i klasselokalerne, veldefinerede opgaver, kontrol osv.). Nu og da
beder de en kollega eller en udefra kommende person om at besøge deres klasse som en
"kritisk ven", der skal evaluere læreren ud fra et eller flere af de ti
aspekter.
Variant: Den "kritiske ven" skal fokusere på indlæringen i
klasseværelset frem for undervisningen.
F. Elevobservation
Elevobservation er en variant af kollegaobservation. Her er det imidlertid eleven, der
evaluerer læreren ud fra på forhånd fastsatte kriterier. For både elever og lærere
kan elevobservation være en meget givtig metode. Lærerne får direkte feedback fra en
elev, der er vant til at modtage undervisning af læreren. For eleven kan observatør
rollen give nye indsigter i klassedynamikken, i lærerens rolle og hvordan eleverne og
lærere spiller sammen.
Elevobservation kan også bruges som et første trin i en generel diskussion af
klasseundervisningen med eleverne, herunder hvilke regler, der kan opstilles for klassens
adfærd.
Eksempel:
Som under punkt E: Kollegavejledning.
G. Skygning
Skygning er en anden observationsmetode, hvor observatøren skygger en elev, en lærer
eller rektor. Skygning er en metode, der fokuserer på et individ eller en gruppe af
personer.
Det kan være hensigtsmæssigt at udarbejde en skyggeguide før skygningen indledes.
Hvis det drejer sig om skygningen af en elev, kan guiden udarbejdes i samarbejde med
eleven.
Eksempel:
Skyggen (f.eks. en forældre) følger en enkelt elev gennem en hel skoledag. Skyggen
kan f.eks. notere følgende oplysninger:
- Markerer eleven sig i timerne?
- Er der tale om positiv eller negativ respons fra læreren?
- Bliver eleven opfordret til at tænke kritisk, reflektere og stille spørgsmål?
- Hvor mange forskellig lærertyper og arbejdsformer oplever eleven i løbet af dagen
Skyggen kan eventuelt interviewe eleven efter hver time for at høre om eleven
oplevelse af timen, om eleven følte, at han lærte noget m.v.
H. Foto-, video- og billedevaluering
Fotoevaluering er en effektiv evalueringsmetode, hvis man ønsker at få mere at vide
om elevernes opfattelse af skolen som et socialt rum. Man stiller dem spørgsmålet "Hvor
i skolen befinder du dig godt/skidt, og hvorfor?", og beder dem om at besvare
spørgsmålet ved at tage billeder med et kamera.
Fotoevaluering har endvidere den store fordel, at der er tale om non-verbal
kommunikation. Dvs. selv helt unge elever kan være med og bidrage til skoleudviklingen.
Eksempel:
Man kan benytte følgende fremgangsmåde:
- Eleverne får selv lov til at sammensætte grupper med fire eller fem deltagere.
- Først diskuterer man i grupperne, hvor på skolen man befinder sig godt, og hvor man
befinder sig skidt, og derefter bestemmer man sig for at fotografere tre eller fire
steder, der repræsenterer hver kategori.
- I grupperne taler man om detaljerne i billederne (f.eks. om der skal være mennesker med
på billederne eller ej).
- Grupperne går ud og tager de planlagte billeder.
- Når billederne er fremkaldt, laver alle grupper en kollage med deres billeder i de to
kategorier (positiv/negativ) og skriver kommentarer med begrundelser for deres valg.
- Hver gruppe fremlægger deres plakat for klassen (på dette tidspunkt diskuterer
eleverne som regel ivrigt deres syn på skolen).
- Forslag til endnu et punkt: grupperne undersøger, hvordan man eventuelt kan ændre på
de dårlige forhold.
I. Rollespil
Rollespil er en metode, der er god til at sætte fokus på problemområder. Elever,
lærere og måske forældre påtager sig roller og en bestemt konfliktsituation
gennemspilles med henblik på at analysere reaktionsmåder, dynamik og konstruktive
løsningsmodeller.
Eksempel:
Der udformes rollespil med kritiske situationer, hvor der kræves en bestemt adfærd,
og hvor elevernes indstilling til svage elever vurderes.
F.eks. reaktion på indlæringsproblemer hos enkelte elever, reaktion på mobning,
sexchikane, racistiske øgenavne osv.
Opfølgning på selvevaluering ændring af hidtidig praksis
Fokus har hidtil været metoder til identifikation af områder, som skolen ønsker
at beskæftige sig med, og indsamling af data om den faktiske tilstand på skolen.
Brugen af selvevalueringsprofilen, identifikation af områder af særlig interesse for
skolen, og indsamlingen af data vil pege på områder, hvor skolen kan gøre tingene bedre
eller mere hensigtsmæssigt. Dette er udgangspunktet for at ændre på den hidtidige
praksis.
Nu gælder det om at forankre denne forandringsproces i en handlingsplan, der kan
indeholde flere forskellige tiltag. I denne proces er det vigtigt at etablere strukturer
og procedurer for at gå fra evaluering til planlægning og handling.
Gennemførelsen af et nyt tiltag består af tre faser:
A. Planlægning af tiltaget
B. Gennemførelse af tiltaget
C. Evaluering af tiltaget
D. Konklusion og eventuel implementering
![[Billede: Her ses en figur, der illustrerer sammenhængen mellem skolens styregruppe og projektgrupper.]](images/s.150.gif)
A. Planlægning af tiltaget
Første skridt er etableringen af en projektgruppe. Det kan være en fordel, at lade
projektgruppen omfatte en eller to repræsentanter for dem, der er "målet" for
den forandringsproces, der nu skal gå igang (f.eks. elever med indlæringsproblemer, når
det drejer sig om at forbedre indlæringsmulighederne for de svage elever).
I planlægningsfasen skal man blandt andet blive enige om hvilke tiltag, der skal
gennemføres på skolen. Man skal også identificere ressourcer og udarbejde
opfølgningsdokumenter. Dokumenterne bør være lettilgængelige og lette at bruge. Der
kan foreslås to dokumenttyper:
- en (kort) liste over indikatorer fra dataindsamlingsperiode og resultater heraf;
- en journal, der føres af de enkelte medlemmer af projektgruppen (og andre), der er
involveret i tiltagene. I journalen kan man skrive om det, man finder vigtigt i
forbindelse med implementeringen af tiltagene. Diskussionen af punkterne i journalerne kan
give uventede resultater og føre til indførelse af en ny indikator.
Derefter udarbejder projektgruppen en liste over forslag til tiltag, der kan ændre på
skolens hidtidige praksis på det opsamlede problemområde. Projektgruppen bør i denne
fase have en klar forestilling om, hvad der er målet med at ændre på skolens praksis.
Den nominelle gruppeteknik (nominal group technique - NGT) er en metode, der kan bruges
til at udarbejde en liste over mulige tiltag.
Nominel gruppeteknik (Nominal Group Technique - NGT)
I en gruppe på 5-9 personer tager det ca. 70 minutter at gennemføre NGT, der består
af følgende fire trin:
- Individuel frembringelse af skriftlige ideer: Alle skriver om deres egne
overvejelser om spørgsmålet "Hvilke tiltag bør vi prioritere på vores
skole?". [4-8 minutter]
- Skiftevis fremlægning af ideer: Hvert af gruppens medlemmer præsenterer et
enkelt punkt fra sin liste, når ordstyreren giver tegn. Bidragene skrives op på en
flipover (der bør ikke diskuteres i denne fase). [15-25 minutter]
- De forskellige ideer diskuteres en efter en: Når alle bidragene er skrevet op
på en flipover, drøfter gruppens medlemmer de forskellige ideers betydning. [2
minutter/punkt]
- Prioritering: De enkelte gruppemedlemmer opstiller en prioriteringsrækkefølge
for de fremkomne ideer, hvilket vil føre til en udvælgelse af de 3-5 vigtigste emner.
[15 minutter].
De tiltag, man er blevet enige om, er grundlaget for individuelle handlingsplaner, der
styres af projektgruppen.
Det er vigtigt, at der i projektgruppen udnævnes en ansvarlig for hvert tiltag
(tiltagsansvarlig). Den tiltagsansvarlige rapportere tilbage til styregruppen om, hvordan
hvert enkelt tiltag fungerer.
Hver projektgruppe skal naturligvis også sørge for at holde skolens samlede
styregruppe orienteret. Skolens styregruppe koordinerer og overvåger den overordnede
udviklingsproces for hele skolen, hvorimod projektgruppen under ledelse af den
tiltagsansvarlige styrer og kontrollerer det enkelte tiltag.
B. Gennemførelse af tiltaget
Under tiltagets gennemførelse afholder projektgruppen månedlige møder. På møderne
støtter man sig til de to typer dokumenter, der er defineret i planlægningsfasen (listen
over indikatorer og den personlige dagbog). Følgende spørgsmål kan være en hjælp ved
kontrollen med tiltagets gennemførelse:
- Udvikler tiltaget sig planmæsigt?
- Hvad er de direkte følger for det oprindelige mål?
- Er der uforudsete følgevirkninger (positive eller negative)?
Et eksempel på direkte og indirekte følgevirkninger
Man træffer tiltag for at begrænse mobning og give eleverne større selvrespekt og
bedre deres faglige resultater gennem en forbedring af det sociale og indlæringsmæssige
klima i skolen. Lad os antage, at der sker fire ting: der kommer mere personale i
skolegården og på gangene, ofrene opfordres til at kræve oprejsning, straffen bygger
på oprejsning frem for udelukkelse, og voldshandlinger fordømmes.
I dette tilfælde er der tre niveauer for overvågning af tiltaget og tre spørgsmål,
der skal besvares:
- Er det virkelig lykkedes at få mere personale i skolegården? Hvor mange elever deltog
i de møder, hvor den nye politik blev forklaret? Er det blevet mere almindeligt, at
ofrene for mobning klager? (implementering)
- Er der sket et fald i antallet af voldshandlinger? Har vi forbedret det sociale og
indlæringsmæssige klima på skolen? (direkte følgevirkninger)
- Er det lykkedes at forbedre elevernes faglige resultater og selvrespekt? (indirekte
følgevirkninger)
Man har ofte hørt, at der går lang tid, inden skolens tiltag resulterer i
håndgribelige resultater. Meget tyder imidlertid på, at de første virkninger giver et
godt fingerpeg om de endelige resultater af tiltag, fordi tidlige positive virkninger
øger de involveredes motivation, hvis de er synlige.
C. Evaluering af tiltaget
Man bør ikke kun foretage en endelig evaluering af direkte følgevirkninger, men også
af indirekte følgevirkninger, dvs. af forventede såvel som uventede virkninger. Uanset
hvilken tiltag der besluttes, kan der forekomme uventede virkninger inden for næsten alle
de 12 områder i selvevalueringsprofilen, og selvevalueringsprofilen kan derfor bruges som
en huskeliste for de områder, hvor man undersøge virkninger.
En god måde at starte evalueringsprocessen er ved at vende tilbage til
selvevalueringsprofilen, og gå i gennem den samme proces som før dataindsamlingen.
Herefter kan man evaluere effekten af de tiltag, man har iværksat på skolen ved at
bruge de samme evalueringsinstrumenter, der blev anvendt før man iværksatte tiltaget.
D. Beslutning om
Efter evalueringen af tiltaget er der et solidt grundlag for at træffe beslutning om
at ændre skolens hidtidige praksis på et område. Er evalueringen positiv, og er
ressourceindsatsen ikke uforholdsmæssig stor, så bør tiltaget gennemføres og skolen
ændre sin praksis på området.
Når man har besluttet sig for at gennemføre et tiltag, så er det skolens struktur
der ændres på. Ændringer i skolens struktur er den synlige følge af at indføre
selvevaluering på skolen. Selve beslutningen om at indføre selvevaluering som et
instrument til kvalitetsudvikling og øget rummelighed vil imidlertid betyde
grundlæggende ændringer i skolens kultur. Til en dialogpræget kultur, en åben kultur,
en kultur præget af ønsket om forbedre skolens evne til at håndtere forskellige
situationer.
Visuelt kan dette illustreres ved isbjerget, hvor de strukturelle ændringer er synlige
over vandlinien, mens de kulturelle ændringer er mere usynlig under vandet.

Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til
handling" som kapitel 8 af 12
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |